עו"ד בני גרוסמן, ראש דסק הודו במשרד עמית פולק מטלון, שוחח היום (רביעי) עם ענת דודיוב ב-103FM וסיפר על הדרמה שחווה הודו בעידן הקורונה. "המגפה הזאת תופסת את הודו בשתי הנקודות הכי חלשות שלה: תהליכים ארוכים ולוגיסטיקה מורכבת", הסביר עו"ד גרוסמן והוסיף: "כשעזבתי את הודו האווירה הייתה של פחד, אבל הייתה גם קצת אופטימיות".

שריפת גופות מתים מקורונה בהודו. צילום: רויטרס

הוא סיפר כי "הייתי שם לפני כחודש וקצת וחזרתי לפני כחודש לליל הסדר. לפני חודש הייתה אווירה של פחד אבל גם קצת אופטימיות. התחילה התחלואה, חשבו שהצליחו להשתלט עליה, היה דיבור על חיסונים, שהתחילו בהודו בינואר. כשעזבתי היו אז כ-50 אלף מקרים ביום, היום מדברים על 400 אלף ולדעתי המספרים האמיתיים הרבה יותר גדולים. ספקולנטים מדברים על פי 30 והפחות ספקולנטים על פי שלוש".

הוא סיפר עוד כי "יש אנשים שהכרתי אישית ופגשתי לפני חודש וכבר לא איתנו היום. מהנדסת צעירה באחת התעשיות, בת 45 נדמה לי, אישה בריאה ולפני שבועיים הסתבר לי שהיא נכנסה לבית חולים ולא יצאה ממנו, ואני מדבר על מישהי ממעמד גבוה ולא מישהי מאיזה כפר. בבנגלור שהיא בירת ההייטק של הודו, אני יודע ממשפחתה שנעשה כל מאמץ להציל את חייה".

הוא הסביר כי "בנקודת הזמן הזאת הפער בסיכויים להינצל הוא כמעט לא מושפע ממצבך הכלכלי. בתחילת האפידמיה זה כמובן מאוד השפיע, אנשים עשירים הצליחו לקבל זריקות, היו בבידוד בתנאים טובים יותר. היום המערכת כבר בספיקה מלאה, שלא לומר קריסה, כולל המערכת הפרטית. מערכת הבריאות הפרטית בהודו היא מצוינת, מבחינה מקצועית, מבחינת תשתיות, אבל היא מתאימה לאוכלוסייה מסוימת שיכולה להרשות לעצמה את זה. אחוזים בודדים מאוד. היום גם המערכות האלה עברו איזה סוג של הלאמה, לא במובן של בעלות אלא שהממשלה אומרת לכל בתי החולים במי לטפל, מעמדך הכלכלי לא ישנה את סיכוייך להיכנס לבית החולים".

"תופעה מעניינת שצריך ללמוד עליה זה שבתקופת הקורונה של הסגרים נוצרו הרבה חברות סטארט אפ, האקוסיסטם הטכנולוגי חי ובועט, הגיעו כספים. השכבה הפרטית ההייטקית חיה ובועטת ואני מניח שהיא תתפוס את מקומה ותגדל. דבר נוסף שעזר להודו הוא שהתשתית הדיגיטלית מצוינת, יש נגישות דיגיטלית כמעט לכל אדם בהודו. זה עזר בהרבה מאוד מקרים, עד כדי טיפול רפואי, שקצת קשה לעשות דרך הסלולרי.

אחד הדברים שישראל תוכל לעזור להודו להתאושש בעתיד זה לספק יכולות של רפואה מרחוק, רפואה דיגיטלית. זאת הדרך היחידה לוודא שמשבר כזה לא יקרה שוב. בסוף צריך שכל הודי יוכל לגשת לרופא גם אם הוא לא לידו. רוב ההודים שלא רואים רופאים מיום שנולדו ועד יום מותם. והודו תעשה דבר נוסף, ופה יש לישראל תפקיד מעניין, היא הכריזה על תוכנית self reliant India כלומר, שיהיה למדינה את כל מה שהיא צריכה בבית. אנחנו נוכל למכור להודים טכנולוגיה ו-IP, לא את המוצרים עצמם. פה יש לנו יתרון גדול על מדינות אחרות כי אנחנו יודעים לעשות הסכמי ידע עם הודו ושם ישראל יכולה לתפוס מקום משמעותי מאוד ויזכרו לנו את זה לטובה", אמר בסיום דבריו.