כ-100 ימים לאחר שנכנס לתפקיד נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן נשא הלילה (בין רביעי לחמישי) נאום לאומה, בו סקר את פעילות הבית הלבן בתקופת כהונתו עד כה.  במהלך נאומו אמר ביידן כי "ארה''ב שוב בתנועה", כעת, ה-BBC ניתח את נאומו של הנשיא, שערך כ-65 דקות וביצע בדיקת עובדות לאמירותיו.

"סיפקנו למעלה מ-220 מיליון מנות חיסון נגד קורונה": 
מספר החיסונים שאותו הציג ביידן מהווה עלייה משמעותית מהמטרה עליה הוצהר עם תחילת כהונתו, ואכן זהו מספר החיסונים שהושג עד כה. במקור, ממשל ביידן התחייב כי במהלך 100 הימים הראשונים, הוא יספק 100 מיליון מנות ואף אמר כי "אני יודע שזו משימה שאפתנית, אבל אף מדינה בעולם לא הגיע קרוב למה שאנחנו עשינו".

אך למרות מספר החיסונים הגבוה, ארצות הברית עדיין נמצאת רק במקום השלישי כאשר מדובר על אחוז אוכלוסייה מחוסן. את הרשימה מובילה מדינת ישראל, כאשר מיד אחריה בריטניה.

שינוע חיסון פייזר מארצות הברית (צילום: רויטרס)
שינוע חיסון פייזר מארצות הברית (צילום: רויטרס)

"בארצות הברית ישנם למעלה מ-11 מיליון בני אדם לא רשומים – רובם בעלי ויזות שפג תוקפם":
בנאומו לקונגרס, הנשיא ציין כי מרבית השוהים הלא חוקיים במדינה הם בני אדם שנכנסו בצורה חוקית, אך אישורי השהייה שלהם כבר אינם בתוקף. יש לציין כי לאחרונה ביידן ספג ביקורות רבות על כמות המהגרים הלא חוקיים שנכנסו למדינה דרך הגבול עם מקסיקו.

ב-BBC טוענים כי למרות שהטענה עצמה, לפיה בשנים האחרונות עולה כמות המהגרים שנכנסו באופן חוקי אך נשארו מעבר לתקופה המאושרת להן, זהו אינו המקרה הכללי. בבדיקת העובדות שערכה הרשת, נמצא כי בשנת 2019, האחרונה עליה ישנם נתונים מאומתים, 676,422 בני אדם נשארו מעבר לתקופת הוויזה שלהם, בעוד 977,509 נכנסו באופן לא חוקי למדינה.

בנוסף, ביידן טען כי בכל שנה ישנה עלייה בכמות המהגרים דרך הגבולות בחודשי החורף. אך בבדיקה שערכו ברשת נמצא כי בשנת 2020 צנח מעט מספר המהגרים בחודשי ינואר ובפברואר לעומת שנים קודמות, כמו גם בשנת 2018.


מתקן כליאה למהגרים בארצות הברית (צילום: רויטרס)
מתקן כליאה למהגרים בארצות הברית (צילום: רויטרס)

"ייצרנו 1.3 מיליון משרות חדשות, יותר משרות מאשר כל נשיא אחר ב-100 ימיו הראשונים":

על פי הנתונים, ארצות הברית אכן ייצרה 1,384,000 משרות חדשות מאז ה-20 בינואר וזו אכן כמות המשרות המתועדת הגבוהה ביותר המתועדת עבור תחילת קדנציה של נשיא בארצות הברית. אך מספר המשרות הגבוה מגיע במקביל לאחוזי האבטלה הגבוהים ביותר שנרשמו מאז השפל הגדול של שנות ה-30 במאה הקודמת, כאשר 22 מיליון משרות אבדו בחודשיים.

ביידן טען לאחר מכן כי ארצות הברית אחראית לפחות מ-15% מהפליטות המזהמות בעולם. הנתון נכון כאשר מדובר על פליטות פחמן, אך עדיין מציב את ארה''ב כמדינה השנייה בדירוג המזהמות ביותר, כאשר לפנייה רק סין. כאשר מסתכלים על אחוזי הזיהום פר אדם, ארצות הברית מייצרת יותר זיהום מאשר סין ומדינות מתקדמות אחרות.

"זה לא בסדר שהחלטתם שבמדינת ג'ורג'יה ההצבעה תסתיים בשעה 17:00, כשאנשים רק מסיימים לעבוד": 
הטענה הזו של ביידן אינה נכונה. על פי החוק, מדינות ארה''ב צריכות לקבוע את שעות ההצבעה בין שבע בבוקר לשבע בערב, כאשר מספר השעות המינימלי קובע כי הקלפיות לא יפתחו יותר מאוחר משעה 09:00 בבוקר, ולא ייסגרו מוקדם יותר מ-17:00. הטענה של ביידן נובעת משינוי בחוק אשר מציין במפורש את שעות הקצה המדוברות, לאחר שבחוק הקודם נכתב כי מינימום שעות ההצבעה צריך להיקבע על מספר שעות יום העבודה.

קלפי בבחירות לנשיאות ארצות הברית (צילום: Getty images)
קלפי בבחירות לנשיאות ארצות הברית (צילום: Getty images)

הטענה האחרונה שנבדקה היא הטענה לפיה "האוכלוסייה שגדלה הכי מהר בארצות הברית היא האוכלוסייה ההיספנית":
הטענה הזו אף היא לא נכונה, כאשר מספר ההיספנים צמח בארצות הברית ב-19 השנים האחרונות ב-70%, למעלה מ-60 מיליון איש, אך מספר האסייתים עלה ב-81%, כאשר צמח מ-10.5 מיליון ל-19 מיליון.