ביטול הבחירות ברשות: יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן דחה הלילה (חמישי) בישיבת הפלגים הפלסטינים ברמאללה את הבחירות לרשות הפלסטינית.

כזכור, הבחירות היו אמורות להיערך ב-22 במאי, לראשונה מזה 15 שנים. במהלך נאומו האשים אבו מאזן את ישראל כי אינה מאפשרת לקיים את הבחירות, בכך שהיא מסרבת לאפשר הצבעה במזרח ירושלים. "החלטנו לדחות את מועד הבחירות לחקיקה עד שתובטח ההשתתפות של תושבי ירושלים. אם מחר ישראל תסכים לאפשר הצבעה בירושלים – הפלסטינים ילכו לבחירות", טען. "לא נאפשר לקיים בחירות ללא ירושלים".

בפתח כינוס ההנהגה, התייחס אבו מאזן לאירועים האלימים שאירעו בירושלים בימים האחרונים ואמר: "ירושלים שלנו ולא לאף אחד אחר, "מזרח ירושלים היא בירת הנצח של פלסטין. מה שקרה בימים האחרונים מוכיח שיש בה עם עצום שיכול להגיד לא לכיבוש". 

בהמשך, התייחס לסוגיית הבחירות: "הסכמנו ללכת לבחירות, חייבים לקיים בחירות. כל הפלגים והארגונים והעם הסכימו על כך. אמרנו זאת גם באו"ם ואירופה תמכה בהחלטתנו והסכימה לעשות כל מה שנדרש לשם כך. פרסמנו צווי בחירות ובעניין ירושלים הוסכם כי יש לסגת מהקביעה שירושלים היא בירתה של ישראל ושייאמר במפורש שאפשר לקיים את הבחירות שלנו בירושלים".

עוד אמר עבאס: "אם מחר ישראל תסכים לקיים את הבחירות בירושלים – הפלסטינים ילכו לבחירות. לא נאפשר לקיים בחירות ללא ירושלים". הוא הדגיש כי הוא מעוניין לקיים את הבחירות במזרח ירושלים כפי שמקיימים אותם בגדה ובעזה. 

אבו מאזן הסביר מדוע, לשיטתו, האשמה בדחיית הבחירות היא ישראל: "פנינו לגורמים רבים ועד עתה לא הגיעה תשובה. ביקשנו מהאירופים תשובה מפורשת וזו לא הגיעה במשך ימים - עד שלבסוף אמרו: הישראלים לא יאפשרו בחירות בירושלים".

הוא אף הוסיף ועקץ: "היום הגיע מסר מישראל, מארה"ב וממדינות ערב בזה הלשון- 'אנחנו מצטערים, שכנים יקרים, אבל לא נוכל לתת לכם תשובה בעניין ירושלים. הסיבה: משהו חשוב ומשכנע, אין לנו ממשלה שתחליט על כך'".

"לא נקבל את התירוצים הישראלים", התעקש עבאס. "לא מדובר בעניין טכני אלא בסוגייה פוליטית מהמעלה הראשונה". 

אבו מאזן, קריצה לביידן (צילום: פלאש 90)
אבו מאזן, קריצה לביידן (צילום: פלאש 90)

מוקדם יותר היום ארגון חמאס הודיע שיחרים את הישיבה בשל התנגדותו החריפה וסירובו לתמוך בכל מהלך של ביטול או דחיית הבחירות. כזכור, אמש הזהיר ארגון הטרור חמאס כי "ישראל תישא באחריות" אם הבחירות יבוטלו, כך דווח בוואלה! ניוז. לפי הדיווח, חמאס מסר כי "קיום הבחירות הן זכות של העם הפלסטיני", וציין כי הן נדחו במשך זמן רב. בהודעה הדגישו כי בחמאס לא יתמכו או יקחו חלק במהלך לדחיית הבחירות.

ברשות טוענים כי ישראל היא האחראית לדחיית הבחירות, עקב הסירוב הישראלי לקיים את הבחירות במזרח ירושלים. בנוסף, אבו מאזן בן ה-85 חושש מתבוסה קשה עקב התחזקות חמאס והפיצול בפתח. לפי דיווחים שונים, ייתכן שהוא יציע כאלטרנטיבה הקמת ממשלת אחדות פלסטינית רחבה שתכלול גם את חמאס. 

במערכת הביטחון ממשיכים להיערך לאפשרות של הסלמה נוספת נוכח ההכרזה הצפויה על ביטול הבחירות לפרלמנט. עוד לפני האירועים האחרונים בירושלים, בפיקוד המרכז נערכו משחקי מלחמה ודנו בתוכניות לקראת האפשרות שסוגיית הבחירות ברשות תקרין על המצב הביטחוני ביהודה ושומרון.

בין היתר, בתוכניות ובמשחקי המלחמה נערכו גם לאפשרות שהבחירות מתקיימות וחמאס מנצח בהן. כעת, כאשר התרחיש של קיום בחירות ברשות הפלסטינית מסתמן כקלוש מאוד, צה"ל מתמקד בהכנות לכך שביטול הבחירות יוביל לאלימות ולטרור מתגבר בשטח.