ראש המוסד יוסי כהן נועד היום (חמישי) עם מזכיר המדינה של ארצות הברית אנתוני בלינקן ושגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם גלעד ארדן, כפי שפורסם אתמול ב"מעריב". השלושה דנו בסוגיה האיראנית ובחזרה האפשרית להסכם הגרעין וכן במאמצים להרחיב את הסכמי אברהם למדינות נוספות. 

אתמול פרסם הבית הלבן הודעה, לפיה על רקע המתיחות בתקופה האחרונה הגיעו בכירים ישראלים לארה"ב כדי לדון עם הממשל האמריקאי בנושא החזרה האפשרית של הנשיא ג'ו ביידן להסכם הגרעין עם איראן. מההודעה עלה כי ארה"ב לא נסוגה מכוונתה לחזור להסכם הגרעין, אבל הסכימה ש"ההתנהגות תוקפנית של איראן מהווה איום על ישראל" וכי "הנשיא ביידן תומך בזכותה של ישראל להגן על עצמה".        

גורמים בכירים, ישראליים ואמריקאים, שהיו מעורבים בשיחה שהתקיימה בין היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבן וראש המל"ל מאיר בן שבת, אמרו כי "השיחה הייתה טובה ומועילה". 

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן (צילום:  Frederic J. Brown/Pool via REUTERS)
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן (צילום: Frederic J. Brown/Pool via REUTERS)

באשר לנושא הגרעין, ישראל הבהירה באופן חד משמעי את התנגדותה להסכם והסבירה את האיום והסכנות מחידושו. האמריקאים הסכימו לשיתוף פעולה עם ישראל בצעדים נגד הטילים המדויקים והמזל"טים (מטוסים ללא טייס) שאיראן מפתחת. בנושא זה אמר גורם בכיר כי "שני הצדדים הסכימו לדון בשאלה איך מתמודדים ביחד". 

לדברי הגורמים, מלבד שאלת הסכם הגרעין, בשיחות עם האמריקאים עלו ונידונו נושאים שונים, ביניהם שאלת הפלסטינים. "בשיחות הושגה הסכמה מלאה וחד משמעית לשיתוף פעולה מלא והדוק בין ארה"ב לישראל", אמרו.           

שני הצדדים חלקו גם את החששות מהעימותים האלימים האחרונים בירושלים והנציגים האמריקאים בירכו על הקריאה האחרונה של ישראל לרגיעה. ארה"ב אף גינתה בתוקף את מתקפות הרקטות האחרונות מרצועת עזה לעבר יישובי הדרום.

שגריר ישראל בוושינגטון גלעד ארדן, שהתלווה לראש המל"ל בפגישתו עם מקבילו האמריקאי, ציין את חשיבות שיתוף הפעולה בין ארה"ב לישראל. השגריר אמר שלמרות בעיית הסכם הגרעין, שיתוף הפעולה בין שתי המדינות יימשך. "ישראל מעריכה מאוד את שיתוף הפעולה עם ארה"ב", אמר.