הידידות בין ארה"ב לישראל איתנה. תמיכת הבית הלבן של ג'ו ביידן באינטרסים של ישראל במיוחד בתחום הבטחון מובטחת. האהדה למדינת ישראל בקרב בכירים בצמרת ממשל ביידן חזקה ומוצקה. כל מי שהיה מעורב בשיחות שהתקיימו בין בכירים ישראלים לאמריקאים ביומיים האחרונים, אישרו באופן חד-משמעי את המסקנות הנ"ל.

"בשורות טובות", במלים אלה סיכם את השיחות גורם בכיר שהתלווה לראש המל"ל מאיר בן-שבת בפגישתו עם מקבילו האמריקאי ג'ק סאליבן ונכח גם בשיחה שהתקיימה בין ראש המוסד יוסי כהן למזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן

הגורם הדגיש במיוחד, ש"בשיחות הובטח שיתוף פעולה הדוק בין שתי המדינות". השיחה בין ראש המוסד למזכיר המדינה הייתה טובה, ידידותית. נכח בה שגריר ישראל בוושינגטון גלעד ארדן. הפגישה לא תועדה בצילום. שני הצדדים העדיפו לשמור פרופיל נמוך. 
יוסי כהן מסיים את תפקידו בעוד חודש. ההערכה ההגיונית היא, שכהן הבהיר לבלינקן את האיום והסכנות בחידוש הסכם הגרעין לא רק לישראל -  אלא לאזור כולו.        

זהו זה, אין מה לעשות. פוליטיקאים, מומחים ופרשנים בישראל צריכים להתרגל, להפנים. ארה"ב של ג'ו ביידן דבוקה, נאמנה ומסורה לידידות עם ישראל. נכון, שבכל הנוגע לעתיד הסכם גרעין עם איראן, ארה"ב לא נסוגה ולא וויתרה על עמדתה לחדש את ההסכם. בנושא זה שתי המדינות הסכימו שלא להסכים. לפרשנים ולמומחים מותר להמשיך להתריע ולחשוש. אבל שיהיה ברור, מה שעלה, השתמע והתברר בשיחות בוושינגטון, שהבטחת בטחונה של ישראל הוא בראש סולם העדיפויות של הבית הלבן וצמרת הממשל. 

בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)


בנאומו הראשון בקונגרס כנשיא ציין ביידן אמש: "תוכניות הגרעין של מדינות אלה, (איראן וצפון קוריאה) מהוות איום רציני לביטחונן של ארה"ב והעולם. נעבוד במקביל לבעלות בריתנו על מנת לטפל באיום באמצעות דיפלומטיה והרתעה". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר ש"ישראל לא תהיה מחויבת להסכם". ההודעה הרשמית של הבית הלבן השבוע בעצם מסכימה עם עמדה זאת. "בכירים אמריקאים הדגישו את תמיכתו הבלתי מסויגת של הנשיא בזכותה של ישראל להגן על עצמה".

לשיחות בוושינטון יש צד וזווית שהפרשנים בישראל לא מזכירים. התוצאות הטובות והמסקנות החיוביות שעלו מהשיחות צריכות להיות תמריץ להקמת ממשלה חדשה. ראש הממשלה הבא יתקבל בכבוד גדול בביקורו הרשמי בוושינגטון.