לאחר שרמת המתיחות הביטחונית בירושלים ירדה וגם ברצועת עזה נרשמת רגיעה בימים האחרונים, במערכת הביטחון מסמנים כעת את ההכרזה של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על דחיית הבחירות לפרלמנט, כגורם בעל פוטנציאל גבוה להעלאת רמת המתיחות והיקף הטרור מיהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה - כבר בימים הקרובים.

בניגוד להסלמה האחרונה ברצועת עזה, שהתפחתה בעקבות האירועים בשער שכם, הפעם בצה"ל מסמנים בישראל את גזרת יהודה ושומרון כנפיצה ביותר, נוכח ההתפתחויות סביב סוגיית הבחירות ברשות. בפיקוד המרכז נערכו בתוכניות ובמשחקי מלחמה לאפשרויות של הסלמה בשטח.

במערכת הביטחון מדגישים כי אין כרגע אינדיקציות לכך שצפויה הסלמה ביטחונית, אבל צה"ל מצדו חייב להיערך גם לאפשרות הזו, אם כי בשלב הזה אין לכך ביטוי בתגבורי כוחות בשטח.

ברצועת עזה רואים כעת במערכת הביטחון סיכוי נמוך יותר להסלמה משמעותית ומעריכים כי לאחר ביטול הבחירות, בחמאס יכוונו להגברת הטרור ביהודה ושומרון ומזרח ירושלים, ופחות ברצועת עזה.

יחד עם זאת בצה"ל רואים כתרחיש סביר כי בימים הקרובים יימשך ירי של רקטות מהרצועה. לפיכך גם בסוף השבוע תימשך הפריסה הרחבה של מערכות כיפת ברזל בדרום ובאזורים נוספים.

לאחר שבלילה שבין רביעי לחמישי לא היו שיגורים של רקטות מהרצועה, אישרה אתמול ישראל לפתוח שוב את מרחב הדיג מול חופי עזה ל־15 מייל ימיים. בהודעת מתאם פעולות הממשלה בשטחים נכתב כי "החזרת המדיניות האזרחית כלפי רצועת עזה לשגרה מותנית בהמשך שמירת השקט והיציבות הביטחונית".

במקביל לכוננות שקשורה לביטול הבחירות ברשות, דריכות ומתיחות גם בגזרת ירושלים.

אבו מאזן (צילום: פלאש 90)
אבו מאזן (צילום: פלאש 90)

מפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב דורון תורג'מן מקיים בימים האחרונים הערכות מצב על מנת לקבוע תוכנית עבודה מסודרת תוך פריסת כוחות משטרה מתוגברים ברחבי ירושלים בכלל ובסביבת העיר העתיקה והר הבית בפרט החל מהבוקר (שישי) ובמהלך השבועיים הקרובים. זאת בשל ריבוי אירועים וטקסים דתיים הן בצד היהודי והן במגזר הערבי.

ההחלטות המהותיות יתקבלו בתיאום מלא עם מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, שהנחה במהלך השבוע להסיר את המחסומים משער שכם. למרות הרגיעה היחסית ביממה האחרונה לאחר הסרת המחסומים, עדיין מתייחסים במחוז ירושלים במשטרה ל"מבחן הגדול" ובמרכזו היציאה מתפילת צום הרמדאן הערב (שישי).

"אנו ממתינים בדריכות רבה לקראת הערב. זה יהיה אחד המבחנים הגדולים של הציבור הערבי וכמובן של המשטרה, שתיפרס בכוחות מתוגברים בסביבת העיר העתיקה, שער שכם ורחבי העיר", אומר גורם בכיר במשטרה.

עוד קודם לכן נערכים במשטרה לבואם של אלפי מתפללים יהודים לכותל המערבי ולהר הבית ולחגיגות ל"ג בעומר שחל היום. עם סיום החגיגות תתמקד המשטרה במגזר הערבי לקראת תפילת הרמדאן וכמובן לשעות שלאחריה.

במסגרת ההיערכות, המשטרה במחוז ירושלים תפרוס מאות שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים באזור העיר העתיקה גם בשבת. זאת כדי לאפשר קיומו של טקס "שבת האור" בהשתתפות אלפי נוצרים.

אלא שבכך לא תסתיים משימת שוטרי המחוז. שכן, בשבועות הקרובים יושם דגש על עיבוי הכוחות בשל אירועים וטקסים דתיים בשני המגזרים: קודם יום ירושלים ולאחריו יתוגברו הכוחות לקראת סיום צום הרמדאן וכמובן לחגיגות סיום הצום, שנפרסות על פני שלושה ימים ומכונות עיד אל־פיטר.