עד לאחרונה, ליקב יתיר, שהוקם בשנת 2000 על ידי כורמים מאזור דרום הרי יהודה ואגודת הכורמים, היה כמעט הכול: כרמים הנטועים במיקום ייחודי,בגובה של עד 900 מטרים מעל פני הים על גבול המדבר, צוות מקצועי מגובש שנמצא ביקב מיומו הראשון, חזון, אופי ייחודי, ויינות שזוכים מדי בציר להערכתם של טועמים ומומחים מהארץ ומהעולם. רק רכיב אחד היה חסר, כדי להשלים את התמונה: מרכז מבקרים. נכון, היה משהו חינני בחדר הטעימות הקודם שמוקם במבנה היקב, אבל עם כל החן שבדבר, המבקרים בחלל הצנוע, נדרשו ללא מעט דמיון כדי להבין לעומק ולהתחבר לסיפור המרתק של היקב.  

מבטיח ומקיים 
בחודש מאי 2020, בימי הסגר הראשון, נסענו לבקר ביתיר. יעקב בן-דור, מנכ"ל היקב, הציג לנו מבנה בעיצומו של שיפוץ והכריז מבעד למסכה, כי כאן יוקם מרכז המבקרים. כמעט שנה חלפה מאז אותו ביקור ושוב מצאנו את עצמנו בדרך לרמת ערד, כדי להשתתף בחנוכתו החגיגית של המרכז. את הדרך העולה מצומת שוקת אל יער יתיר, ליווה בן-דור, שמכיר את האזור כמו את כף ידו, בהסברים על הגיאוגרפיה, הגיאולוגיה ההיסטוריה והדמוגרפיה של האזור. עם דגש על הצמחייה שהנוכחות שלה הפכה משמעותית יותר ויותר ככל שהתקדמנו במעלה ההר ועל אדמת הגיר, אחד המרכיבים המשפיעים על הייחודיות של יינות יתיר. לאחר עצירה קצרה לתצפית על מאגר המים שבלב היער ולגימה של רוזה 2020 מבית 'דרום', היין המוצלח ביותר בסדרה לטעמי, ירדנו מההר הגבוה אל היקב עצמו.

קוטפים דובדבנים ביער יתיר  (צילום: יאיר גת )
קוטפים דובדבנים ביער יתיר (צילום: יאיר גת )

סיור בשלושה חלקים 
ערן גולדווסר, יינן היקב, חילק את הסיור שהוביל לשלושה חלקים: אזור התסיסה, שאל מיכלי הנירוסטה הניצבים בו מגיעים הענבים לאחר הבציר, חדר החביות, שבשונה מחדרי חביות בלא מעט יקבים, בהם מונחות זו מעל זו חביות מסורתיות בנפח של קצת יותר ממאתיים ליטרים, מאכלס גם מיכלי עץ בנפח של אלפי ליטרים ומיכלי בטון, וחדר המיכלים המיוחדים. השימוש במיכלים הגדולים, הסביר ערן מאפשר השפעה קטנה יותר של עץ וחמצן על היין.
 
"הענבים שלנו עשירים בטעם וצבע" הוא אמר "ולא אוהבים יותר מדי אוויר". לדבריו, מיכלי הבטון מבודדים טוב יותר ממיכלי הנירוסטה ומאפשרים עשייה של יינות צלולים יותר, עם פחות התערבות מצידו. אם אל החדר הזה ערן מתייחס כאל מטבח, לאזור המיכלים המיוחדים, הוא קורא "סלון". "כי כאן אפשר לקחת את הזמן ולעשות רושם על האורחים". את המיכלים, מעץ ומבטון שמונחים ב-'סלון' המאפשרים חשיפה לאוויר, באמת שלא רואים בכל יקב. 

דוודים ביקב יתיר (צילום: יח''צ)
דוודים ביקב יתיר (צילום: יח''צ)

מרכז העניינים 
מרכז המבקרים החדש, אליו הגענו בסופו של הסיור, משתלב היטב בסביבה הצחיחה עם חלונות שאינם פונים לשמש, כדי לשמור על הטמפרטורה הנמוכה שמספק המזגן האפקטיבי. על אחד הקירות מופעי תצלום אוויר מפורט של היער ושל חלקות הכרם המשובצות בו ועל הקיר שמולו ציר זמן הכולל אירועים משמעותיים בחיי היקב. כמעט כל מה שצריך כדי להבין את הסיפור במלואו. וכן, טעמנו גם כמה יינות.  

אז מה היה לנו
"הר עמשא 2019" בלנד לבן עסיסי וטרופי של ויונייה, רוסאן ושנין בלאן, שהבשלות שלו נתמכת בחמיצות טובה ומרירות קלה (90 שקלים). "נחל יתיר לבן 2019" שנעשה מאותם זנים ממש, אבל מציג את הצד המאופק, המינראלי והאלגנטי שלהם. (150 שקלים), "חבית 80" מבציר 2017, יין אדום רענן, מענבי מורבדר, סירה ומלבק  שמצליח להיות עסיסי ומורכב, בלי להכביד על החיך, אותו ניתן לרכוש בחנות היקב בלבד. (120 שקלים) ו-"יער יתיר 2017" יין הדגל של היקב, שמתאפיין בטעמים וריחות של פרי אדום טרי, עשבי תיבול ומבנה אלגנטי. (280  שקלים). הביקור ביקב יעלה לכם קצת פחות: 50 שקלים לטעימה של שלושה יינות ו-100 שקלים לטעימת חמישה יינות, סיור ביקב וביס קטן. אם אתם מגיעים לאזור, אל תחמיצו.

יקב יתיר, מרכז המבקרים  (צילום: דייויד סילברמן )
יקב יתיר, מרכז המבקרים (צילום: דייויד סילברמן )

הצד הפראי של גולדסטאר
גולדסטאר הוא מותג הבירה המוביל בישראל כבר עשרות שנים ולמותגים בסדר הגודל הזה אסור להתעלם ממה שמתרחש סביבם. ומה שמתרחש כעת בתחום הבירה בעולם ובישראל היא הנטייה להעדיף את החדש, המעניין והחד-פעמי. התגובה של גולדסטאר למצב הרוח העדכני של שוק הבירה היא הוצאה של מהדורות מיוחדות, והאחרונה מהן היא גולדסטאר Wild Bach, שבעשייתה נעשה שימוש בכמות כפולה של חומרי הגלם העיקריים, תסיסה במיכלים אופקיים וסינון גס.
 
התוצאה אלכוהולית יותר מהבירה המסורתית, עם צבע כהה, טעמי לתת עמוקים ומאוזנים ומרקם נעים. את הבירה הפראית שהושקה במהדורה מוגבלת, אפשר למצוא בחנויות האלכוהול הנבחרות באתר BLED וברשתות השיווק. המחיר: 36 שקלים לשישייה.

גולדסטאר Wilde Batch (צילום: יח''צ)
גולדסטאר Wilde Batch (צילום: יח''צ)

 ביכורי רוסאן-מרסאן
חג השבועות הולך ומתקרב והיצרנים הישראלים משיקים לכבודו לא מעט יינות ביכורים לבנים. אל רובם אני מקווה להתייחס בשבועות הקרובים. אחד החביבים שבהם הוא יין חדש מיקב בנימינה הוותיק: "'יוגב, רוסאן-מרסאן 2020". למקרה שטרם נתקלתם בהם, רוסאן ומרסאן הם אלו הם שני זנים לבנים שמקורם בעמק הרון שבצרפת ושבשנים האחרונות משתתפים בעשייה של לא מעט יינות מקומיים.
 
ליין שנעשה מענבים שגדלו בחלקות צמודות בגלבוע יש ריחות מפתים של פרי הדר, פירות לבנים ושמרים, מרקם חלקלק וטעמי פרי עשירים ומהנים. יין קליל ונעים לשתייה, שיעשה עבודה מצוינת גם בפני עצמו וגם לצד מנות אסיאתיות, סלטים ודגים. רק אל תשכחו לקרר אותו היטב.  המחיר: 39 שקלים.

יקב בנימינה, רוסאן מרסאן  (צילום: יח''צ)
יקב בנימינה, רוסאן מרסאן (צילום: יח''צ)