אני בן 25, יש לי עסק קטן עצמאי, ואני עומד לפני צומת דרכים. אף שהעסק שלי מתקדם בצורה מצוינת ואני מרוויח טוב, אני רוצה להמשיך להתפתח וללמוד מקצוע מסוים. אני מתלבט אם לגשת ללימודי תואר במוסד אקדמי, או שאולי עדיף לי לעשות קורסים נקודתיים בנושאים ספציפיים שמעניינים אותי. מה דעתך?
"אחד הדברים המעניינים ביותר שקורים בדור שלך, מאחר שאתה בן 25, הוא כל הדיון והעיסוק בהתפתחות אישית. בצעירותי, השיחה על התפתחות אישית לא הייתה קיימת בכלל. בעבורך, הנושא הזה הוא חלק מרכזי, הדור שלך כל הזמן רוצה ללמוד, להתפתח, לגדול ולהגשים את עצמו. זהו המבנה של ‘האדם החדש’, שהמרחב שלו הוא מרחב של הגשמה, וההסתכלות הכלכלית שנובעת מתוך המרחב הזה עוסקת בהשקעות ובהתפתחות, ולא בפרנסה והתבססות".

"צומת הדרכים שאתה עומד בו אינו פשוט. יש ערך גם ללימודים אקדמיים, וגם ללימודים נקודתיים. בלימודים אקדמיים מתאפשר לך ללמוד רקע היסטורי ופילוסופי של הענף שתבחר ללמוד. על פניו אין בזה שום דבר מעשי ליומיום שלך, אך לימודים מסוג זה יכולים לעצב הרבה מהתפיסות שלך ומהאופן שבו אתה מבין את העולם. למרות זאת, במבנה של הלימודים האקדמיים יש כיום משהו מאוד מיושן, מעיק וכבד. הרבה פעמים אתה נדרש לשנן חומר למבחן, ולאחר מכן אתה שוכח את כל מה שלמדת. עם זאת, אם אתה מעוניין בלימודים מעמיקים מאוד בענף שתבחר ללמוד והתיאוריות שמאחוריו, יש ערך ללימודים האקדמיים. אם הרצון שלך הוא להתפתח, להתקדם ולנוע במהירות לעבר מטרותיך, קורסים נקודתיים הם אפשרות שעדיפה לך. אף שאלה לימודים פחות מעמיקים ורחבים מלימודים אקדמיים, היתרון המשמעותי בקורסים כאלה הוא שהם קצרים יותר. לזמן יש הרבה מאוד ערך, ייתכן שאפילו יותר מאשר לכסף. בעוד שערכו של כסף משתנה כל הזמן ותמיד אפשר לקחת הלוואות ולבצע השקעות, ערכו של הזמן הוא שונה, כי הזמן לא חוזר לעולם, וכל דקה שעוברת – איננה. אם אתה מחפש לימודים חדים ומהירים, קורסים נקודתיים וקצרי טווח יכולים להיות טובים עבורך".

יש ברשותי סכום כסף, ואני מתלבט כיצד להשקיע אותו. אופציה אחת היא לרכוש דירה שנמצאת בבניין שמיועד לפינוי־בינוי בקרוב, ואופציה אחרת היא להשקיע את הכסף בתיק השקעות. מה כדאי לי לעשות?
"בהשקעת נדל”ן יש לך שני מקורות רווח. הראשון הוא סכום השכירות שאתה מרוויח מדי חודש, וזו התשואה שלך, המקור השני הוא רווח ההון האפשרי, אם הדירה שקנית אכן הולכת לפינוי־בינוי. אם אתה מצליח למצוא נכס נדל”ן שתנאי הפתיחה שלו טובים מתנאי השוק, זו התחלה נהדרת. אם מצאת דירה שנמצאת לקראת פינוי־בינוי ואתה יכול לקנות אותה ב־70 או 80 אלף שקלים פחות מאשר מחירי השוק, זו השקעה טובה, כי בעזרתה אתה מנצח את תנאי השוק. אם אתה לא מוצא השקעת נדל”ן כזאת, אז עדיף לך להשקיע את הכסף בתיק השקעות ארוך טווח".

ברשותי רכב ישן. כיום הוא כבר מקרטע, ומחיר המחירון שלו מאוד נמוך. ברצוני לקנות רכב חדש, אך אני מתלבט אם לעשות זאת על ידי מסלול מימון, או שמא לפנות לחברת ליסינג תפעולי. איזו אופציה עדיפה?
"יש שתי אפשרויות במקרה שאתה מתאר. האפשרות הראשונה היא מסלול מימון, שדרכו אתה רוכש רכב בתשלומים. הרכב הוא רכוש שלך, ולבסוף כאשר תרצה, אתה מוכר אותו. האפשרות השנייה היא מסלול ליסינג תפעולי, כאשר במסלול זה אתה מזמין רכב חדש דרך חברת הליסינג, ולמעשה שוכר אותו לשלוש שנים ומשלם עליו מדי חודש. אחרי שלוש שנים אתה מחזיר את הרכב לחברה, ואז אתה יכול לשכור רכב אחר. הסכום החודשי שתשלם על רכב בליסינג כולל לרוב לא רק את השכרת הרכב אלא גם ביטוחים, טיפולים מכניים, טסט ועוד. אני בעד האפשרות של הליסינג התפעולי. היתרון המשמעותי באפשרות הזאת הוא שאינך צריך לרכוש פעם נוספת רכב משומש שהערך שלו ירד מדי שנה. אתה לא מתעסק בירידות ערך של הרכב, ומדי שלוש שנים אתה יכול אפילו להחליף את הרכב באחד חדש יותר. בנוסף, כדאי לדעת ששכירת רכבים דרך ליסינג תפעולי בעבור בעלי עסקים מוכרת במס הכנסה, מה שגורם לאפשרות זו להיות נוחה וטובה עוד יותר".