ביש עתיד מקווים שהמנדט יעבור מחר בחצות אל יו"ר המפלגה יאיר לפיד, אולם חוששים מפני תרגיל של הליכוד, הציונות הדתית והחרדים, שעשויים להמליץ לנשיא ראובן ריבלין להטיל את המנדט על יו"ר ימינה נפתלי בנט, כדי למנוע אותו מלפיד.

"החשש הוא שבנט ייקח את המנדט וינסה להרכיב ממשלת מיעוט בתמיכה מבפנים של הציונות הדתית, ומבחוץ - של רע"ם", אומרים גורמים בגוש השינוי. גם החשש מפני אפשרות שיו"ר כחול לבן בני גנץ יתפתה להסכם רוטציה עם נתניהו עדיין לא ירד לגמרי מן הפרק, אף שגנץ הבהיר אתמול בישיבת סיעתו: "גם אם ישאלו עוד מאות פעמים - התשובה היא אחת וברורה מאוד - דלתי טרוקה לחלוטין בפני נתניהו. אני מחויב אך ורק לגוש השינוי".

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד. צילום: ללא קרדיט

בתוך כך, בכחול לבן מתכננים להעביר את ראשות הוועדה המסדרת לידי ח"כ קארין אלהרר, אם וכאשר המנדט יעבור מהנשיא לידי לפיד ולגוש השינוי. "ברגע שהמנדט יהיה אצלנו, נוכל לבלום יוזמת חקיקה לבחירות אישיות ולקדם הצעת חוק שתמנע מראש ממשלה לכהן יותר משמונה שנים ברציפות", אמר אמש גורם בגוש השינוי.

ברע"ם הבהירו ביממה האחרונה כי הם ימתינו עד לרגע האחרון כדי לקבוע את עמדתם. שלשום אמר יו"ר רע"ם ח"כ מנסור עבאס: "אנחנו לא נהיה גורם שמשתתף בתהליך הקמת ממשלה. אנחנו נהיה הגורם שישלים את המנדטים לצורך הקמת ממשלה אם למישהו מהצדדים יהיו 58 או 59 מנדטים".

במפלגת העבודה ובמרצ אמרו אתמול כי הם מצפים להכרעה של בנט לאן מועדות פניו ולעדכונים בנושא מלפיד. ח"כ יאיר גולן (מרצ) עורר סערה לאחר שצייץ אתמול בהקשר של האסון במירון: "45 אנשים מצאו את מותם בגלל ששיקולים פוליטיים גברו על בטיחות. לכן חייבים להוציא את נתניהו מבלפור ולהקים קואליציה ללא המפלגות החרדיות".