לאחר האירועים בירושלים, בשער שכם וההסלמה בעזה לפני יותר משבוע, סימנו במערכת הביטחון את ההכרזה של אבו מאזן על דחיית הבחירות לרשות הפלסטינית כבעלת פוטנציאל משמעותי להסלמה בזירה הפלסטינית, בדגש על יהודה ושומרון. במערכת הביטחון מעריכים כי החמאס יגביר את מאמציו לעודד ולהכווין טרור מרצועת עזה ליהודה ושומרון ומזרח ירושלים.

את ניסיון פיגוע הדקירה שאירע אתמול בבוקר בגוש עציון, שבו אישה פלסטינית כבת 60 התקדמה לעבר החיילים עם סכין שלוף, לא ראו בצה"ל כסימן מובהק למגמה של הסלמה בשטח. הלוחמים בשטח זיהו את הפלסטינית שמתקרבת באיטיות לעברם, קראו לה לעצור, ירו באוויר ורק לאחר שהמשיכה להתקדם לעברם ירו לעבר פלג גופה התחתון.

הערכת מצב בצה"ל לאחר פיגוע הירי בצומת תפוח (צילום: דובר צה"ל)

בעבר היו מקרים שבהם בצה"ל העריכו שהמניע לפעולות מהסוג הזה הן יותר אובדניות מאשר יכולת ממשית לפגוע בחיילי צה"ל. עם זאת, בצה"ל מציינים כי הלוחמים פעלו כנדרש מהם וכל עוד לא חשו בסכנה לחייהם עשו מאמץ לעצור את הפלסטינית מבלי שיהיה צורך בשימוש בנשק.

הפיגוע בצומת תפוח שאירע אמש כבר נחשב לאירוע מסוג אחר. מחבלים שיוצאים עם רכב ונשק חם לבצע פיגוע ירי – לא מצביע בהכרח על תכנון מדוקדק ורמה מבצעית גבוהה ועדיין מדובר בהתארגנות מורכבת יותר, כאשר מאחוריה בדרך כלל עומד אחד מארגוני הטרור המסייע במימון הכוונה של חוליית טרור מקומית. במקרים אחרים, מדובר בפעילי טרור המשתייכים לאחד מארגוני הטרור ביהודה ושומרון.

לפעמים, לאחר פיגוע הנחשב מוצלח, הוא מוביל לפיגוע נוסף, מה שעשוי להוביל להסלמה משמעותית בשטח. בימים הקרובים צה"ל והשב"כ יהיו עסוקים בפענוח הפיגוע, מרדף וסריקות בשטח אחר המפגעים וביצוע מעצרים בניסיון להשיג מודיעין נוסף על זהות המחבלים ועל המקום שבו הם מסתתרים.

לצד זאת האתגר הנוסף של כוחות הביטחון יהיה לסכל פיגועים נוספים בטרם הם מתרחשים על מנת שלא לאפשר הסלמה נוספת בשטח.
הכרזת אבו מאזן על דחיית הבחירות, תאריכי אזכור נוספים במהלך הרמדאן והמתיחות בירושלים בשכונת שייח ג'ראח סומנו עוד לפני הפיגוע הקשה אתמול בתור גורמים העשויים להוביל להסלמה בשטח.

למרות הפיגוע הקשה אתמול, במערכת הביטחון סבורים שעדיין מוקדם לסמן הסלמה משמעותית ופגיעה ביציבות הביטחונית ביהודה ושומרון, אך לצד זאת מבינים כי הפיגוע אתמול עלול גם לסמן נקודת מפנה שממנה הדרך להסלמה במצב הביטחוני קצרה הרבה יותר.
לצד המשימה לעצור את המחבלים שביצעו את הפיגוע אתמול, לצה"ל והשב"כ יש עוד משימה והיא לא לאפשר לחמאס להצליח בהבערת השטח.