הכנסת קיימה היום (שני) ישיבת אבל לציון האסון הכבד בהר מירון, בו נהרגו 45 בני אדם עקב קריסת טריבונה במקום. 89 חברי כנסת נרשמו לנאום בדיון, כאשר הראשון שבהם היה ראש הממשלה, בנימין נתניהו. נציין כי איש מהדוברים לא התייחס לאחריות לאישית כלשהי לאסון.

נתניהו בישיבת האבל בכנסת לאסון במירון. צילום: ערוץ כנסת

"ליל סיוטים פקד אותנו בל"ג בעומר, לילה של חושך במקום אור. התמונות הנוראות מן האסון במירון פלשו לכל בית החרידו כל אדם, סדקו כל לב, ואין מנחם. כולנו יחד מבכים את המכה העצומה. 45 עולמות מלאים אבדו לבלי שוב. במורשת עמנו אין אבל פרטי, גם אבלו של היחיד הוא אבל ציבורי. משום כך, הנהגנו אתמול יום אבל לאומי, יום אבל שמאחד את כל אזרחי ישראל. הרכנו ראש, הורדנו דגל, חיבקנו את המשפחות שחייהן התהפכו והתוודענו לסיפורם של הנספים", פתח נתניהו את דבריו.

"יש מבוגרים וילדים, יש תושבי הארץ ובאו מחוצה לה ללמוד, לשמוח ולהרגיש שותפות. כולם אוהבי ישראל, כולם אוהבי התורה, כולם רצו לספוג מן הזוהר של רבי שמעון בר יוחאי. אתמול ביקרתי את פתועי האסון ברמב"ם, זה היה מפגש מטלטל, פגשתי הורים שאוחזים ביד בנם שיצאה מכלל סכנה ופגשתי הורים שאוחזים ביד בנם שעדיין לא ברור מהי חומרת הפגיעה שנגרמה לו, אם יחיה ואיך יחיה", הוסיף.

"אמר לי אחד ההורים: 'פה מגלים שלעם ישראל יש לב אחד'. חברי הכנסת, המשפט הזה אומר הכל. מבעד למסך הדמעות ראינו בימים האחרונים ערבות הדדית במיטבה, מצד יהודים וערבים, ערבות הדדית עם לב ענק. המוני אזרחים התגייסו לעזרה, תרמו דם, חילקו מזון ושתיה, הציעו אירוח וכעת הם נמצאים עם קרובי ההרוגים ברגעים הקשים ביותר. עלינו לוודא שבני המשפחות לא לבד, נעזור להם בכל מה שנוכל. אנו מטים אליהם כתף תומכת", המשיך נתניהו.

"חובתנו היסודית היא לבדוק כל דבר באסון מירון. עלינו לבדוק את כלל הדברים, את ההגעה, את פריסת הזמן והכוחות ואת השינויים ההנדסיים הנדרשים באתר ואת נושא ההפקעה הניהול והאחריות. נפיק את מלוא הלקחים", אמר נתניהו, כאשר בשלב זה קטע את דבריו יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, שקרא לנתניהו להודיע על הקמת ועדת חקירה ממלכתית.

"אני רוצה להוקיר תודה לכוחות ההצלה, איך הם התגברו, ממש במעשה של תושיה ודבקות במשימה לחץ אנשים מהמוות הם ראויים לתודתנו, אנשי מד"א איחוד הצלה, תודה שפעלו במהירות להגיש עזרה לנפגעים. לולא הם האסון היה חמור הרבה יותר. אלו ימים של אסון כואב, דווקא ברגעים אלו אנחנו צריכים להוציא מעצמנו כוחות של חוסן ואיפוק. עוד יש זמן לוויכוחים ופולמוסים, אבל בשעות אלו חובה עלינו לעמוד יחד. נעשה זאת, ובעזרת השם נצמח מן האסון. נעשה זאת ונהיה ראויים לדרך חייהם של הנספים שהיו חדורים אהבת ישראל מראשית עד אחרית, יהיה זכרם ברוך", סיים נתניהו את דבריו.

גנץ: "מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להתפרק לאוטונומיות"

לאחר מכן עלה לנאום שר הביטחון והמשפטים וראש הממשלה החליפי, בני גנץ. "מדינה צעירה ישראל, צעירה ומרובת אסונות, ידענו רבים מדי כאלה ב-73 שנות קיומנו. אסונות צבאיים ואזרחיים. חיים של רבים כל כך שנקטפו. לא פעם נשאתי בנטל הבשורה למשפחה שכולה, פעם אחרי לחימה הירואית בקרב, פעם בתאונה טרגית ולעתים גם באסון. אצרתי בליבי את כל אותם הרגעים עם המשפחות ובכל פעם הבטחתי לעצמי לעשות את כל שניתן כדי למנוע את האירוע הבא, לחסוך את המוות הבא", פתח גנץ את דבריו.

בני גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"בערבו של יום שישי בהר מירון, נוספו לרשימה הארוכה מדי עוד 45 נערים, צעירים ומבוגרים, זכים וטהורים, שביקשו לחגוג את המסורת ארוכת השנים. בימים שחלפו מאז, קראתי את סיפוריהם, שיננתי את שמותיהם, היבטתי בתמונותיהם. אני רוצה לומר לכם מכובדיי שהאסון הזה איננו מגזרי, זהו אסון לאומי, הנוגע בכל אחד ואחת מאיתנו, כעם, וכחברה", המשיך.

"ושוב, כמו באירועים לאומיים אחרים עם מלחמות כמו אסונות טבע, ראינו לאחריו את ההתגייסות של כל אזרחי המדינה שחיבקו את המשפחות השכולות ונרתמו לסייע למאות נפגעים בגוף ובנפש. ראינו את החיילות והחיילים, צוותי הרפואה, זק"א, השוטרים, האזרחים מסביב - כולם, כל מי שהגיש יד וסייע, כולם בבחינת שבט אחים גם יחד, ברע אבל גם בטוב. כולנו חייבים להם חוב גדול ורבים חבים להם את חייהם", הוסיף גנץ.

"חובתנו להפוך את האסון הלאומי מנקודת שבר לנקודת שינוי. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להתפרק לאוטונומיות שבהן איש בעיניו את הישר יעשה. בבחינת דינא דמלכותא דינא. חוק אחד לכולם. בי מים האלה לא ביקורת דרושה לנו אלא הפקת לקחים", המשיך גנץ.

"כעת, עלינו לגייס את הסולידריות הזו כדי לתקן. את הנעשה אין להשיב, אבל בכוחנו להציל את החיים שלא נדע שנעשה זאת. זוהי משמעותה של אחריות, זוהי משמעותה של מנהיגות. אין תפקידה של חקירה רק למצוא אשמים, אלא חובה לממש את המחויבות שלנו ללמידה מערכתית שלנו מתוך האירוע הזה ודומים לו. זוהי חובה לאומית וגם צו מוסרי עבור הקורבנות אשר מותם לא יהיה לשווא", סיים גנץ את דבריו.

נאום בני גנץ במליאת הכנסת. צילום: דוברות הכנסת

דרעי: "האסון לא פוטר אותנו מבדיקה וחקירה"

לאחר גנץ עלה לנאום שר הפנים, אריה דרעי, שאמר: "אנו עומדים ארבעה ימים אחרי האסון במירון והלב עדיין פצוע ומתקשה להכיל את השריפה הגדולה והשבר הענק. אני מגיע מישיבת אבל... הבוקר השתתפתי בלווית אחד הנספים, האחרון, בחור צעיר בן 21 מארגנטינה, אברהם דניאל אמבון, שגדל במקום תורה לפני כמה שנים והוריו נחתו היום כדי לקבור אותו בקבר ישראל בירושלים. במהלך סוף השבוע ניחמתי משפחות ופעלנו להביאם לקבר ישראל. מצוות הניחום היא על המנחמים, מדוע אומרים שהנחמה תבוא מהשמיים? הגאון רבי שמואל הסביר, כי רק הקב"ה יכול לנחם, כי אף אדם לא יכול לאמוד נכונה את גודל השבר, ולכן לא ידע כיצד לנחם שבר ליבו של חברו".

אריה דרעי במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
אריה דרעי במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

"אחים יקרים, הקב"ה נתן לנו מכה קשה וכואבת מאוד. שתקתי כמה ימים כדי לסיים את מסע ההלוויות של הרוגי מירון. עברתי הרבה בחיים, ראיתי כאב אסונות ואובדן. אבל אסון נורא כזה, 45 קדושים, שכ-25 ילדים נערים בחורים שחלקם לא זכו לעשות בר מצווה, וכולם לא זכו להקים בית בישראל... זה מעל להבנתנו. אין בפי מילים שמסוגלות לתאר את ההלם, אני אישית וכלל הציבור. מהו חשבון הנפש האישי והציבורי שצריך לעשות?", הוסיף.

"כשראיתי את המוני בית ישראל, בעיקר את תושבי תל אביב מתייחדים עם אבל המשפחות, עם ישראל מאוחד זה צורך השעה, מי יתן ונמצא את המאחד גם בטוב ולא רק באסונות. בואו נשנה את שיח החרמות, בואו ניתן כבוד גם למי שלא מסכים עם דעותיך. האסון הנורא שקרה הוא גזירת שמים אבל הוא לא פוטר אותנו מבדיקה בחקירה, בעיקר כמו שאמר ראש הממשלה החליפי - כדי שלא יקרה שום אסון כזה. הרצון שלי כמי שנמצא בממשלה ונפגע קשה מהאסון הוא להבטיח שתתקיים חקירה יסודית כדי להבטיח שחס ושלום לא יקרו עוד אסונות כאלו", המשיך דרעי.

"עלינו לקחת אחריות מלאה על המתחם, כולל תקצוב נאות. אני אתמוך בכל פעולה כזו ואין לי ספק שמרבית הציבור החרדי יברך על כך. לצערי שמעתי שישנם גורמים, לא רבים, שהחליטו להאשים את הקורבנות עצמם ואת הציבור ואת נציגי הציבור כולל אותי, על כך שפעלנו להילולה. אני רוצה להבהיר- כל הפעילות של נציגי הציבור החרדי כדי שהגבלות הקורונה והוקורונה בלבד לא יחולו בשטח הפתוח. למרות זאת צריך לזכור שהשנה הגיעו שליש מכמות החוגגים, אסור בשום אופן לחבר בין הסרת ההגבלות, לבין הסרת ההגבלות של הצפיפות", סיים דרעי את דבריו.

יו"ר יהדות התורה, משה גפני, אמר: "אני לא רוצה אוטונומיה. אני רוצה מדינה. המדינה לא היתה במירון, רק עשו טובה מפעם לפעם. גם לא בממשלת אולמרט ולא בממשלת שרון ולא בממשלת רבין".

לפיד: "ועדת החקירה הממלכתית צריכה לבדוק איך זה הפך שוב לפרטץ' ישראלי"

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, נאם ואמר: "אנחנו ביום נורא והיום. יצא לי איכשהו להיות ער כשהגיעו התמונות והן לאו יוצאות לי מהראש. זה שובר לב, אין אדם שלא הרגיש את החיבור הזה. אנחנו אכן צריכים לבדוק מה קרה ואיך צריך לעשות אחרת. הקשבתי לגפני, שהוא הזיכרון הקולקטיבי של המקום הזה.

יאיר לפיד (צילום: ללא קרדיט)
יאיר לפיד (צילום: ללא קרדיט)

"ב-2013 תיקצבתי ועדה בטיחותית למירון ואחרי 2014 באו אלי וביקשו עוד, העברתי עוד, זה מקום קדוש, יהודים באים אליו, מובן מאליו שתפקידה של מדינה לאפשר לאנשים שרוצים לחגוג - לבוא בבטיחות. שמנו סך הכל 33 מיליון שקל רק להתנעה. הממשלה נפלה בנובמבר והעבודות הופסקו. אם יש דבר שוועדת החקירה הממלכתית שצריכה לקום, זה לבדוק איך קרה שהתחילו לבדוק את הבטיחות, אנחנו צריכים לבדוק איך זה קרה שהתהליך נזרק לפח, איך זה הופך להיות שוב פרטץ' ישראלי שנגמר במותם של 45 ישראלים.

"הרב יצחק בצרי שאיבד שלושה מבני משפחתו באסון, זרק אתמול מדם ליבו "צריך ועדת חקירה ממלכתית" כי הוא רוצה לדעת מה קרה לבני משפחתו. אני מצטרף מפה לקריאה שלו".

אוחנה: "יש את עם ישראל שבתקשורת ויש את עם ישראל האמיתי"

בהמשך עלה לנאום השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, שאמר: "את הימים האחרונים מאז האסון אני מקדיש לניחומי אבלים, לירושלים, לרכסים, לבית שמש, בני ברק, למרבה הצער עוד הזרוע נטויה. הרבה משפחות, הרבה אבדות וכל אחת עולם ומלואו. ביקרתי אצל הרב אבידור חיות בבני ברק, איזה איש, איזו משפחה, אילו תצומות נפש. את אביגדור פגשתי כבר בצהרי יום השישי למחורת האסון, אחרי הערכת המצב שקיימתי על ההר. שמעתי מאביגדור איך הלך לרבי שמעון עם שני בניו הילדים, שמעון וידידיה ותלמיד שלו, משה לוי, בן של חבר.

אמיר אוחנה (צילום: אמיל סלמן)
אמיר אוחנה (צילום: אמיל סלמן)

"ידידיה באותה עת עוד היה נעדר, קיווינו כל כך מצוא אותו בתוך ההמולה הזאת, חי ושלם כך התפללנו. הוא סיפר לי איך יצאו מתולדות אהרון לתולדודת אברהם יצחק ונסחפו יחד עם ההמון עד שהגיעו לתופת ונפלו יחד עם הציבור, אלה נפלו על אלה, ואלה נמחצו תחת אלה בלי שום יכולת לשלוט ובתוך שניות הגיע השוטר להציל ולחלץ אותו. השוטר הצליח לחלץ החוצה את אחד הילדים, שאביגדור בנתים השלים עם מותו שלו. השוטר, רמי עלוואן שמו, מושך ובוכה ואביגדור מבין שהשוטר שבסופו של דבר הציל את חייו רואה שם מלמעלה את מה שאביגדור לא ראה מלמטה. שמעתי את הפצוע הצעיר שמספר איך שוטר אחר מושך אותו והיד כמו יד השם מצילה אותו ממוות.

"שלושה דברים חזרו על עצמם שוב ושוב בביקורי המשפחות: הדבר הראשון, אהבת ישראל, אהבה גדולה ואמיתית, מאור פנים ונועם הליכות. הדבר השני, שבח והודיה לשוטרים ולכוחות ההצלה ושמענו זאת גם כאן שבזמן שיא פעלו, אם זה המשטרה, צה"ל, איחוד הצלה, כוחות הכיבוי חילצו והצילו רבים. הדבר השלישי הם אמרו, יש את עם ישראל שבתקשורת ויש את עם ישראל האמיתי. השניים הללו שונים. נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים - זהו הרשב"י".

"יש לנו מצווה מאת המשפחות ויש לנו חובה להרבות אחדות. להרבות אחווה בעם. לחזק את הביחד. לצאת מהשבר הגדול מהאסון הזה לבניה משותפת להניח ולו נוכח פני הכאב הגדול את כל הציניות הפוליטית בצד להרכין ראש לכבד את הנספים ולעשות הכל כדי שאסון כזה לא יתרחש שנית", סיים אוחנה את דבריו.