הכנסת מתחילה לעבוד: ועדת החוץ והביטחון הזמנית בראשות ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד) החלה את פעילותה בכנסת ה-24 והתכנסה היום (שני) לראשונה מאז הקמתה לדיון והצבעה על הקמת ועדות המשנה והרכבן.

בנוסף, הוקמה ועדת משנה חסויה נוספת והוועדה שמעה  סקירות חסויות בנושאי הערכת המודיעין העדכנית והערכת המצב האסטרטגית של ישראל מראש חטיבת המחקר באגף המודיעין בצה"ל, תא"ל עמית סער, וראש החטיבה האסטרטגית באגף איראן ואסטרטגיה בצה"ל, תא"ל אורן סתר.

בפתח הדיון אמרה ברביבאי: "אנו חיים במציאות חריגה גם בהקשר האיומים מקרוב ומרחוק וגם בהקשרי המציאות הפוליטית הסבוכה, שלא לומר בכאוס פוליטי. אני בטוחה כי מקובל על כל מי שיושב כאן שנעשה את הכל כדי להבטיח שהמענה לטובת ביטחון המדינה יהיה הטוב ביותר. לא נעלם מעיניי שהוועדה זמנית, אך למרות זאת, האחריות והסמכות של הוועדה לא פחותה מכל ועדה קבועה אחרת. בכוונתנו להתייחס במלוא הרצינות לסוגיות על הפרק ונעשה את המיטב למפות ולהגדיר את סדר היום ובתוך כל המורכבות לייצר את סדרי העדיפויות המתאימים.

"בשם כל הוועדה אנחנו שולחים תנחומים לקורבנות מחדל מירון, מחבקים את המשפחות ושולחים איחולי החלמה מהירה לפצועים. אתמול היה אירועי ירי חריג בצומת תפוח ומפה שולחים איחולי החלמה למי שנלחם ברגעים אלה על חייו ובריאותו. אני משוכנעת שכוחות הביטחון ישימו בקרוב את היד על בני הבליעל האלה והדין ימוצה עימם".

"לאחר הקמת ועדות המשנה נעבור לדיונים חסויים, בהם ישמעו חברי המליאה סקירת מודיעין מראש חטיבת המחקר באמ"ן, וסקירה אסטרטגית מראש החטיבה האסטרטגית בצה"ל. ביקשתי לקיים את הסקירות האלה במליאת הוועדה, כדיונים ראשונים של המליאה, כדי ליישר קו על סוגיות הליבה הרגישות עליהן אנו אמונים. לתפיסתי חברי ועדת חוץ וביטחון, ללא קשר באיזו ועדת משנה הם נמצאים, צריכים להכיר את סדר היום של האתגרים הביטחוניים שלפתחנו". 

ועדת החוץ והביטחון (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ועדת החוץ והביטחון (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

בסך הכל בחרה הוועדה שלוש ועדות משנה זמניות: ועדת משנה למוכנות וביטחון שוטף בראשות ח"כ עמר בר-לב, ועדת משנה למוכנות העורף במצבי חירום בראשות ח"כ מיכאל מלכיאלי וועדת המשנה למודיעין שירותים חשאים ושבוים ונעדרים בראשות אורנה ברביבאי. קצין הכנסת החתים את חברי ועדות המשנה על מסך סודיות.

ועדת המשנה למוכנות וביטחון שוטף הוועדה אמונה על בחינת כלל ההיבטים המרכיבים את מוכנות וכשירות צה"ל לתרחישים השונים ובכלל זה ההישגים הנדרשים מצה"ל בגזרות הפעולה השונות כפי שמוגדרים על-ידי הדרג המדיני, התכנון האופרטיבי ומרכיבי ורמת המוכנות והכשירות למימושה. בנוסף, היערכות ומוכנות צה"ל למול משימות הביטחון השוטף בכל הגזרות. 

בראש הוועדה יעמוד ח"כ עמר בר לב וכן יהיו חברים בה חה"כ יאיר גולן,  ניר ברקת, איתן גינזבורג, ויו"ר הוועדה ח"כ ברביבאי. ממלאי מקום: חה"כ זאב אלקין (מ"מ ברביבאי), ואוריאל בוסו (מ"מ ברקת).

ועדת המשנה להגנת העורף אמונה על בחינת מוכנות העורף הישראלי לתרחישים מגוונים בעת חירום. בין השאר, מפקחת הוועדה על מוכנות גופי החירום, סוגיית האחריות והסמכות, מיגון העורף, פינוי אוכלוסייה בחירום ומוכנות משרדי הממשלה, הרשויות והאוכלוסייה לתרחישי חירום.

בראש הוועדה יעמוד ח"כ מיכאל מלכיאלי וכן יהיו חברים בה חה"כ אופיר סופר, איתמר בן גביר, ישראל אייכלר, ויו"ר הוועדה ח"כ ברביבאי. ממלאי מקום:  חה"כ רון כץ (מ"מ סופר) אלכס קושניר (מ"מ אייכלר) ונירה שפק (מ"מ ברביבאי).

ועדת המשנה למודיעין, שירותים חשאיים ושבויים ונעדרים, שהינה גם ועדת המשנה לענייני השב"כ, מפקחת, בין השאר, על עבודת המוסד, אמ"ן, שב"כ, מלמ"ב ועוד. נושאי הפיקוח העיקריים הם: התרעה, הערכות מודיעין, המענה לצי"ח, תכניות עבודה ותכניות איסוף, תיאום בין שירותי, מערכות האיסוף השונות, תודעה והשפעה, ביטחון שדה וצנזורה, שו"ן ועוד.

בראשה תעמוד יו"ר הוועדה, ח"כ ברביבאי וכן יהיו חברים בה חה"כ רם בן ברק, אבי דיכטר, אלי אבידר, גדעון סער ויאיר גולן.

אורנה ברביבאי (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
אורנה ברביבאי (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

כזכור, בשבוע שעבר נרשמה היסטוריה בכנסת כאשר חברי ועדת חוץ וביטחון הזמנית אישרו את מינויה של ברביבאי לתפקיד יו"ר הוועדה - האישה הראשונה לכהן בתפקיד. זוהי תקרת הזכוכית השנייה ששוברת ברביבאי, שהייתה האישה הראשונה בצה"ל שקיבלה דרגת אלוף. 

לאחר בחירתה אמרה חברת הכנסת: "במציאות מאתגרת פוליטית שבה יש סתירה בין הכאוס הפוליטי לאתגרים הביטחוניים מבחוץ ובפנים, מציאות שבה אין תקציב ומערכות הביטחון נדרשת להתמודד עם מורכבויות, אעשה את המקסימום כדי שהוועדה כמבקרת ומפקחת על מערכת הביטחון והחוץ של ישראל תהיה משמעותית וטובה. אני לא יודעת כמה הוועדה הזו תאריך זמן אבל אני מתייחסת ברצינות רבה לתפקיד. יש פה סגל אנושי מצוין לקדם את הוועדות ולסדר סדר יום".

ברביבאי המשיכה וסיפרה כי "המצב הביטחוני בגבולות ובפנים המדינה לא נעלם מעינינו. אנו מאותגרים על ידי חמאס, ברור שהעוטף לא יכול להמשיך כך. נעשה את זה באחריות ובזהירות. כולם פה מיצגים תפקידים פוליטיים אבל אני רוצה לקוות ולהאמין שאנו נראה את הנושא הביטחוני ומערכת החוץ כמשהו שעומד מעל ויכוחים פוליטיים. בטחון ישראל צריך לעמוד מעל כל מחלוקת".

היא הוסיפה: "בנימה אישית, זה כבוד לי להגיע לכאן. הייתי בצבא כמעט 34 שנים. אני סבורה כאישה שדווקא זו הזדמנות להגיד לנשים אחרות, שצופות בנו, שאין תפקיד שאישה לא יכולה לעשות. אני שמחה לפרוץ הערב עוד תקרת זכוכית".