פרשן חדשות 13 לענייני ערבים צביקה יחזקאלי שוחח היום (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על ההסלמה הביטחונית של הימים האחרונים ותגבור הכוחות באיו"ש והזהיר: "אנו בתחילת גל אלימות חדש, והכתובת הייתה על הקיר".

"נראה שאנחנו בתחילתו של גל אלימות חדש, הייתי אומר שבעצם זה היה מתחת לפני השטח כמה זמן", אמר יחזקאלי. "יש כמה כתובות על הקיר, מי ששמע את נאום אבו מאזן בשבוע שעבר היה יכול להבין שיש קריצה לאלימות, אותה אלימות שהתחילה בשער שכם. אבו מאזן אמר לשייח' של ירושלים 'אני מודה לך על התמיכה במאבק המזוין ונגיע עד ירושלים', ואמר 'לא הקלטתם את זה נכון?', זו הייתה מן פליטת פה שקרצה לשטח. תוסיפו לזה את הרמדאן וכל הדברים".

כשנשאל מי מי עומד מאחורי האירועים האלימים, אבו מאזן או חמאס, ענה: "אתה רוצה את הסיבה ואנחנו רואים תוצאה. לפעמים מוח מערבי רוצה סיבה ותוצאה אבל זה קצת מורכב. יש אווירה שאומרת 'ישראל התגברה על הטרור, יותר ממאה אלף פלסטיניים עובדים בישראל, בשטחים יש חוסר משילות של הרשות הפלסטינית, חמאס בעזה מנסה להתיש דרך תקריות בין אם בגבול ובין אם בגדה המערבית. לכן כל הגורמים ביחד יוצרים אלימות. אנחנו חיים שגרה של שקט ואומרים 'מה קרה עכשיו', זה קורה תמיד אבל הפעם יש אישור שחמאס מנסה להביע את הכעס על ביטול הבחירות, אבו מאזן מבין שצריך להפנות את זה כלפי ישראל וזורק עלינו את הרפש".

על האינטרס הישראלי לבטל את הבחירות ברשות הפלסטינית אמר: "יש תעתוע, מצד אחד לישראל יש אינטרס לתת דמוקרטיה לפלסטינים, מצד שני ניסו את זה ב-2006 וחמאס כבש את הרצועה, הוא היה אמור לשלוט פה בגדה המערבית אבל לישראל אין אינטרס שאבו מאזן ילך לבחירות, היא לא תגיד לו לא, אבל אבו מאזן יודע שבחירות זה סוף הפת"ח. אני לא חושב שיהיו בחירות, ידחו אותן למועד בלתי ידוע עד שהרשות תתחזק וזה לא יקרה".

יחזקאלי הסביר את הקשר בין ההומות האלימות בשער שכם בירושלים לבין דחיית הבחירות ברשות: ""השטח תמיד מתחיל אותנטי, גם באינתיפאדה הראשונה ב-87. אותו דבר קרה בשער שכם, כעס על המדרגות ועל המחסומים ואז מגיעים העסקנים. התחיל אותנטי הפך פוליטי והפך לקרבות פוליטיים כי גם חמאס דחף וגם אבו מאזן".

על הסכם איראן־ארה"ב אמר יחזקאלי: "האמריקנים רצים להסכם. רוחאני נשא נאום לעם ואמר 'הכסף התחיל לזרום בצינורותינו' - אני מאמין לו; יוסי כהן ניסה לשכנע את ביידן ללא הצלחה, האמריקנים רצים להסכם הזה".