בשנים האחרונות קבלנים רבים מחליטים להוציא רישיון מרשם הקבלנים כדי לשדרג את העסק שלהם ולעבוד על פי החוק. אלא שפעמים רבות הוצאת רישיון יכולה להפוך לתהליך ארוך ומורכב אם לא יודעים לעשות זאת נכון ואם לא מכירים כראוי את הדרישות הרבות של רשם הקבלנים.

לצורך כך הכנו מדריך מעשי שיעזור לכל קבלן להוציא רישיון מרשם הקבלנים בקלות ובמהירות.

לפניה ישירה אל עורך דין תומר סופר, לחץ/י כאן

יתרונות להוצאת קבלן רשום
זה לא סוד שהוצאת רישיון מעניקה לקבלנים יתרונות עצומים על פני המתחרים שאין להם עדיין רישיון. הרישיון נותן לקבלנים את האפשרות לגשת למכרזים, לקבל היתרים לעובדים פלסטינים, לשווק ולבדל את העסק שלהם מהמתחרים שאין להם רישיון, לקבל הצעות עבודה בהיקפים כספיים גבוהים יותר ומעל לכל לעבוד על פי חוק בביטחון.

סוגי הרישיונות הקיימים ברשם הקבלנים
כדי לבצע עבודות הנדסה בנאיות נדרש הקבלן לרישיון מתאים מרשם הקבלנים. ישנם עשרות סוגי רישיונות שרשם הקבלנים מעניק לקבלנים אשר מתחלקים לשני קבוצות: רישיון בענף ראשי ורישיון בענף משנה.

רישיונות בענף ראשי כוללים את הענפים העיקריים והגדולים במשק כגון ענף הבנייה (ענף 100 ג), ענף כבישים, תשתיות ופיתוח (ענף 200 ג), ענף גשרים (ענף 300 ג), נמלים ועבודות ימיות (ענף 400 ג), מערכות אלקטרומכניות בתחנות שאיבה (ענף 500 ג) וממגורות מגדלי מים וארובות (ענף 700 ג).

רישיונות בענף משנה כוללים למשל את ענף השיפוצים (ענף 131), ענף ביצוע קווי מים, ביוב וניקוז (ענף 260), בטונים ובניית שלדים (ענף 130) וכדומה.

קבלן שמבצע עבודות בענף ראשי בהיקף כספי של כ- 90,000 שקלים ומעלה או עבודות בענף משנה בהיקף כספי של כ- 47,000 שקלים ומעלה לפרויקט מחויב על פי החוק להיות רשום בפנקס הקבלנים. 

תנאים להוצאת רישיון בענף משנה וענף ראשי
כדי שקבלן יוכל להוציא רישיון בענף ראשי עליו להיות מהנדס עם שנתיים ניסיון בביצוע עבודות הנדסה בנאיות או הנדסאי עם ארבע שנים בביצוע עבודות הנדסה בנאיות או מנהל עבודה עם ניסיון רלוונטי באתרים הרשומים במשרד העבודה.

אם לקבלן אין את הכישורים הרלוונטיים והוא אינו עומד בתנאים שמציב רשם הקבלנים אך בכל זאת הוא מעונין להוציא רישיון בענף ראשי הרי שבמקרה כזה עליו להעסיק אצלו שני בעלי כישורים (מהנדס, הנדסאי או מנהל עבודה) שעומדים בתנאים של רשם הקבלנים, ועל בסיס הכישורים שלהם הקבלן יקבל את הרישיון בענף הראשי.

אם הקבלן מעוניין להוציא רישיון בענף משנה, למשל רישיון שיפוצים, הרי שבמקרה זה על הקבלן להוכיח שיש לו 5 שנים של ניסיון מתוך ה-10 שנים האחרונות בענף שבו הוא מבקש.

נוסף על כך, כדי לתת את הרישיון לקבלן, רשם הקבלנים בודק שאין לקבלן עבר פלילי ושאינו מוגדר כפושט רגל ואין עליו תלונות מהעבר וכן נבחנים הניסיון של הקבלן בתחום והתעודות המקצועיות שלו.

עורך הדין תומר סופר  (צילום: צילום עצמי)
עורך הדין תומר סופר (צילום: צילום עצמי)

תהליך הוצאת הרישיון

  1. בשלב הראשון הקבלן נפגש עם עורך דין שמומחה בתחום רישום קבלנים כדי לברר האם יש לקבלן את הנתונים כדי להוציא רישיון. 
  2. לאחר מכן עורך הדין מכין את הבקשות ומגיש אותן לרשם הקבלנים.
  3. רשם הקבלנים בודק את תקינות הבקשה ומבקש מסמכים נוספים או הבהרות בקשר לבקשה שהוגשה.
  4. הבקשה עוברת לדיון בפני וועדה מקצועית שמייעצת לרשם הקבלנים. הוועדה יכולה לאשר את הבקשה, לדחות אותו, לזמן את הקבלן לוועדה כדי לברר את המקצועיות שלו או לשלוח את הקבלן למבחנים.
  5. בסופו של התהליך רשם הקבלנים שולח לקבלן את ההחלטה של הוועדה המייעצת. במידה והקבלן מקבל תשובה שהוועדה אישרה את בקשתו אז מה שנותר לקבלן זה לשלם את האגרה. 

מה עושים כשרשם הקבלנים דוחה את בקשתו של הקבלן?
אם רשם הקבלנים דוחה את בקשתו של הקבלן לקבל רישיון, עומדות בפני הקבלן 3 אפשרויות עיקריות:

  1. לשלוח מכתב לרשם הקבלנים עם אסמכתאות חדשות שיוכיחו לוועדה שהם קיבלו החלטה מוטעית בקשר לקבלן. במקרה זה הוועדה יכולה לזמן את הקבלן לדיון בפניה כדי לבחון את המקצועיות שלו.
  2. אם הוועדה מתמידה בסירובה לתת רישיון הקבלן יכול לפנות לבית המשפט המחוזי ולהגיש ערר על החלטת רשם הקבלנים.
  3. לעיתים על הקבלן להשלים עם החלטת הוועדה שסירבה בצדק לבקשתו לקבל רישיון. 

האם צריך עורך דין לצורך הגשת רישיון לרשם הקבלנים?
הבקשה המוגשת לרשם הקבלנים היא בקשה משפטית המחייבת טיפול של עורך דין בין היתר, בהכנת תצהיר, אימות חתימות, אישור מסמכים כ-"נאמן למקור" וכדומה. 

במצבים שבהם הוועדה המייעצת דוחה את בקשתו של הקבלן יש צורך לתת תגובה משפטית כדי לשנות את דעת הוועדה. אם הקבלן מקבל זימון להגיע לוועדה רצוי שהוא יהיה מיוצג בוועדה על ידי עורך דין מקצועי בתחום.

ולבסוף במידת הצורך כשהוועדה דוחה את בקשתו של הקבלן, לעורך הדין יש את הכלים להגיש ערר לבית המשפט על החלטת רשם הקבלנים.

אם כן, חשוב מאוד להיות מיוצג על ידי עורך דין מומחה בתחום רישום קבלנים כדי לקבל מענה הולם בכל השלבים בהגשת הבקשה לרשם הקבלנים כדי לא לפספס את הוצאת הרישיון שיכולה להקנות לקבלן יתרונות רבים.

עורך דין תומר סופר עוסק בהכנת בקשות לקבלת רישיון בענף השיפוצים, בייצוג קבלנים בפני רשם הקבלנים, ברישום קבלנים ובהעלאת סיווגי קבלנים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.