עכשיו כשכבר אפשר להוריד את המסכות, ולחזור לחייך, מומלץ לרענן את הפה והנשימה. שמירה על היגיינת פה, שיניים וחניכיים בריאות היא גם שמירה על הבריאות הכללית. אספנו עבורכם עובדות וכללים לשגרת צחצוח שיניים בריאה ולשמירה על שיניים לבנות שלא בטוח ידעתם 

כללים לשגרת צחצוח בריאה

1. חשוב לצחצח שיניים פעמיים ביום. בבוקר חשוב, בערב חשוב יותר. בבוקר, מוטב לצחצח שיניים אחרי ארוחת הבוקר. בערב, צחצחו שיניים לאחר הארוחה האחרונה על מנת שלא יישאר לחיידקים על מה לחגוג ולהתפתח.

2. צחצוח שיניים צריך להימשך 2 דקות בכל פעם. אל תנסו לנחש מתי עברו 2 דקות – הסתכלו על השעון או הפעילו טיימר. טיפ: טיילו בבית עם המברשת תוך כדי צחצוח ואז שתי הדקות לא ירגישו כמו הנצח.

מברשת שיניים חשמלית Toothwave בשילוב גלי רדיו של חברת סילקן (צילום: דן דולב)
מברשת שיניים חשמלית Toothwave בשילוב גלי רדיו של חברת סילקן (צילום: דן דולב)

3. נוסף לצחצוח, חוט דנטלי הוא חלק חיוני משגרת הטיפול בהיגיינת הפה. עם זאת, ישנם אנשים שלא אוהבים את השימוש בו. חשוב לדעת שיש כלים דומים לשמירה על בריאות השיניים. התייעצו עם שיננית או רופא שיניים ונסו את ההמלצות שלהם עד שתגיעו לפתרון שמתאים לכם.

4. ביקור אצל רופא שיניים/ שיננית כל חצי שנה - חשוב לפגוש את רופאי השיניים והשינניות גם כשאין בעיה מיוחדת או כאב. כך, אם מתגלה בעיה בחלל הפה, ניתן לטפל בה לפני שהיא מתפתחת לבעיה גדולה ומורכבת. הביקור אצל שיננית חשוב במיוחד להסרה קבועה של אבנית, אותה קשה להסיר באמצעים ביתיים. לאחרונה נכנסת לתחום בריאות השיניים טכנולוגיה המבוססת על שימוש בתדר רדיו לצחצוח שיניים. שיטה זו נותנת מענה לטיפול במניעת היווצרות והפחתת האבנית, במקביל לטיפול אצל השינניות.

5. דימום הוא לא סימן טוב. הפעילו לחץ מתון, ואל תנסו לקרצף. השתמשו במברשת שיניים עם סיבים רכים, וזכרו כי סירים מבריקים הם עניין אחד, שיניים מבריקות הן עניין אחר. דימום מעיד על דלקת חניכיים, רגישות או נפיחות – שדורשים בדיקה אצל רופא שיניים. הסיבות להתפתחות דלקת חניכיים הן רבות: חוסר היגיינה, שינויים הורמונליים, גנטיקה, עישון, סטרס ומחלות שונות. עם זאת, דלקת חניכיים היא מצב הפיך.


שיטות להבהרת שיניים
במהלך השנים השן הופכת לצהובה יותר ויותר. השכבה החיצונית של השן, זגוגית השן/ האמייל, נשחקת וצבעה הצהוב של השכבה הפנימית, השנהב/ הדנטין, הופך ניכר יותר. בנוסף, ישנם גורמים שונים המכתימים את השיניים ומשפיעים על הגוון הלבן שלהן, חודרים דרך הסדקים השונים לשכבת הדנטין הפנימית וכך משפיעים על צבע השן. בהבהרת שיניים אנו מחמצנים את הפיגמנטים שבשכבת הדנטין. חומרי ההבהרה חודרים דרך הסדקים שבאמייל וגורמים לפירוק מולקולות הצבע ולשינוי הצבע לגוון בהיר יותר. 

מברשת שיניים מבמבוק של אורגניקזון Humble brush (צילום: יח''צ חו''ל)
מברשת שיניים מבמבוק של אורגניקזון Humble brush (צילום: יח''צ חו''ל)

משחות ביתיות להלבנת שיניים
חברות רבות מציעות משחות ואף מי פה המציעים להבהיר את השיניים, חלקן יכולות להיות יעילות ומספקות. מחקרים מצאו כי משחת שיניים המכילה סודה לשתייה, יכולה להיות יעילה יותר בהסרת כתמים מאלו ללא הסודה, אך זו לא משנה את גוון השן. עם זאת, שימוש בסודה לשתייה רגילה לצחצוח עשוי להיות שוחק מדי עבור שכבת האימייל, לכן חשוב להשתמש במוצרים ייעודיים. שימו לב: מי שסובל מרגישות השיניים לקור, מומלץ שלא ישתמש במשחות אלו.

טיפולי הבהרה אצל רופא השיניים
טיפולי הבהרה במרפאות השיניים נעשים בשני מסלולים: טיפול חד-פעמי במרפאה או טיפול ביתי. בטיפול במרפאה נעשה שימוש בחומר מחמצן על השן והקרנתו באמצעות מקור אנרגיה עוצמתי כמו מנורת UV, או לייזר פלסמה או קסנון. אפשרות שנייה, ומומלצת, היא טיפול ביתי אותו מבצעים לאחר בדיקה ותשאול מקיף אצל רופא השיניים. זאת, באמצעות חומר מחמצן אותו יש למרוח על סד בהתאמה אישית, ולהכניס לפה למספר שעות. כדי להשיג תוצאות יש להשתמש בסד למשך שבועיים לפחות. בסוף התהליך גוון השן יובהר ב-2 גוונים. שמירה על תוצאת ההבהרה הינה אחריות מלאה של המטופל. בממוצע, יש צורך לחזור על ההבהרה כל 3 שנים, כאשר סבב ההבהרה החוזר יהיה קצר יותר.

לבנדר טבעית. Oral-B פחם להלבנה. LACER מי פה. Humble משחות טבעיות בטעמים (צילום: יח''צ חו''ל,טל בנדק)
לבנדר טבעית. Oral-B פחם להלבנה. LACER מי פה. Humble משחות טבעיות בטעמים (צילום: יח''צ חו''ל,טל בנדק)

מה ניתן לעשות על מנת לשמור באופן טבעי על צבע השן?

1. יותר מים, ופחות משאר המשקאות
הפחיתו משקאות שיכולים להכתים את השיניים כדוגמת קפה, תה, קולה, ומשקאות המכילים צבעי מאכל וכך תוכלו להפחית את צביעת השיניים. הקפידו לשתות הרבה מים, זה בריא לא רק לשיניים. בכלל, תזונה בריאה והפחתת צריכת הסוכר שומרות על השיניים.

2. הימנעות מעישון ואלכוהול
מעבר לנזקים הבריאותיים שבעישון סיגריות, העישון הוא גורם ישיר ומיידי לריח רע מהפה, ועישון כבד אף משפיע על צבע השן. בנוסף לצביעה החיצונית מהניקוטין והזפת, בשכבת האמייל המגינה על השן קיימים סדקים דרכם חודרים חומרי הצביעה הקיימים מהעישון והם מהגורמים לשינויים בצבע השיניים ולכתמים. 

 מברשת שיניים אקולוגית JORDAN. כל מוצרי ג'ורדן נמכרים ב-10 שקלים עד ה-5.5 ברשת סופרפארם (צילום: יח''צ חו''ל)
מברשת שיניים אקולוגית JORDAN. כל מוצרי ג'ורדן נמכרים ב-10 שקלים עד ה-5.5 ברשת סופרפארם (צילום: יח''צ חו''ל)

3. שגרה היגיינית
שגרה היגיינית מתאימה הכוללת ביקורים שגרתיים אצל שיננית פעמיים בשנה, וצחצוח שיניים יסודי פעמיים ביום במשך שתי דקות, בתנועה מעגלית תוך הקפדה על כל שטחי השיניים בחלל הפה. בעת הצחצוח חייבים להקפיד שהוא אינו אגרסיבי ולא יגרום בעצמו לשחיקת הזגוגית/ האמייל של השן. אם אתם משתמשים במי פה, שימו לב שהם אינם מכתימים את השיניים. כל אלה יעזרו בהסרת ההכתמה החיצונית על גבי השן.

סייעו בהכנת הכתבה: ד"ר יניב מאייר, מומחה למחלות חניכיים ויו"ר לשעבר של האיגוד הישראלי לרפואת חניכיים וד"ר שלי מודעי, מנהלת רפואית של מרחב צפון ברשת מרפאות השיניים "כללית סמייל"