אי הוודאות באשר לתשלום דמי האבטלה עד סוף יוני לכל השוהים בחל"ת בשל משבר הקורונה הגיעה היום (שני) לשיאים חדשים בעקבות פרסומים לא מדויקים בכלי התקשורת, באשר לאובדן הזכאות האוטומטית  כבר בסוף מאי בשל ירידת אחוז האבטלה הכללי. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה היום, אחוז האבטלה כיום הגיע ל-8%.  

זאת הסיבה שבביטוח הלאומי מיהרו להבהיר כי החוק מחייב אותם לשינוי כלשהו בזכאות האבטלה לשוהים בחל"ת רק 30 יום אחרי שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תפרסם כי אחוז האבטלה ירד אל מתחת ל-7.5%, מה שעוד לא קרה. 

ברקע הבלבול, ההוראה מהחודש אפריל של שר האוצר ישראל כץ לביטוח הלאומי (שכפוף בכלל לשר העבודה והרווחה איציק שמולי י"ב) לקיים את מודל דמי האבטלה לחל"ת בכל מקרה עד סוף מאי לפחות.

כזכור, כאן במעריב פרסמו לראשונה את פנייתה של התנועה לאיכות השלטון ליועץ המשפטי לממשלה בסוגייה הזאת, שמטילה ספק בחוקיות הוראת השר כץ בנושא. ואכן, אחרי שנודע כי ההחלטה על פי חוק כלל אינה בסמכותו של שר האוצר ודורשת שינוי חקיקה בכנסת, החלה הרשת להישטף בשלל דיווחים סותרים באשר לארעיות מודל החל"ת הנוכחי.  

שר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
שר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

יובהר לפיכך כי המודל אמנם אינו אוטומטי עד סוף יוני (תשלום אחרון בתחילת יולי), ויכול על פי חוק להסתיים קודם לכן, אבל רק אם היעד שקבעה הממשלה בחוק יגיע מוקדם יותר.

עם זאת, נכון לעכשיו וגם בלי יישום הוראת כץ שאינה תקפה, דמי האבטלה לשוהים בחל"ת ישולמו על מלוא חודש מאי בכל מקרה, בשל התנאי בחוק שמחייב את הביטוח הלאומי להמתין 30 יום לעדכון דמי אבטלה מסף אבטלה של מתחת ל-7.5%.

בביטוח הלאומי הבהירו כי מי שזכאי לדמי אבטלה לפי החוק הרגיל, ולא בהקשר הקורונה - זכאותו לא תפחת.

עוד הבהירו בארגון כי בשל ירידת האבטלה מתחת ל-10% בחודש מרץ, יופחת שיעור הזכאות ב-10% החל מיום 26.5.2021 (ההפחתה תבוא לידי ביטוי בתשלום שיועבר ב 12.6).