פסטיבל דוקאביב ה-23 חוזר לאולמות הקולנוע וחוגג קולנוע דוקומנטרי איכותי בין התאריכים 1 ל-10 ביולי בתל אביב-יפו. פסטיבל דוקאביב הוא הפסטיבל הגדול והיחיד בארץ המוקדש כולו לקולנוע דוקומנטרי והשנה הוא יתקיים במתכונת משולבת ומעודכנת, בהתאם להנחיות, הכוללת הקרנות באולמות ובאירועי חוצות ברחבי העיר וכן אונליין באתר הפסטיבל. 

לתחרות הישראלית נבחרו 13 סרטים חדשים של יוצרים ישראלים אשר מציגים עשייה דוקומנטרית מעולה, עשירה ומגוונת. הסרטים שנבחרו הם: כל העצים נושבים ברוח של תומר הימן על מסעו של ילד מאומץ עם אספרגר למציאת הוריו הביולוגיים בגואטמלה; קופסה כחולה של הבמאית מיכל וייץ, נינתו של יוסף ויץ, מראשי הקרן הקיימת לישראל, אשר יומניו חושפים היסטוריה כואבת מאחורי המלחמה על אדמות ארץ ישראל; קלף מלוכלך, סרטו של דניאל סיון על השערורייה של אלוף העולם הישראלי שטלטלה את ענף הברידג'; החלון הרביעי של יאיר קדר על הטרגדיה הכפולה של הסופר עמוס עוז; אהבה תלויה של צבי לנזמן על עולם טיפולי ההמרה; המלכה שושנה של קובי פרג' ומוריס בן-מיור על סיפורה של הדיווה הישראלית הראשונה שושנה דמארי; חורים של שירלי ברקוביץ' על טרגדיה פתאומית המאלצת את הגיבור להתעמת עם עברו ועם הממסד; לילות קיץ של אוהד מילשטיין, מסע לילי אל תוך עולמו הפנימי של ילד בן-6; ויראלי של אודי ניר ושגיא בורנשטיין העוסק בתיעוד החיים של צעירים מרחבי העולם ביוטיוב בצל מגפת הקורונה; הברכה של יאמנה של אילנית סוויסה על הצדיקה מחוללת הניסים בת ה-82 משדרות; איך אומרות שתיקה של שיר ניומן סיפור על השתקה בין-דורית של שלוש נשים; המלחמה האחרונה של נלסון של אבי מאור מרזוק מבט אבסורדי על הסכסוך במזרח התיכון דרך קמ"ר אחד זרוע יצרים; להיות ענת קם בו מתלווה הבמאי שלומי אלדר אל גיבורת הסרט במסעה ברחבי ארה"ב.

שושנה דמארי, מתוך ''המלכה שושנה'' (צילום: מתוך הסרט)
שושנה דמארי, מתוך ''המלכה שושנה'' (צילום: מתוך הסרט)

פרס מעבר למסך ע"ש אילנה צור יוענק לזכרה של מייסדת פסטיבל דוקאביב, ומי שניהלה אותו בעשור הראשון לקיומו ואשר נפטרה בשנה שעברה. המועמדים לפרס הם סרטים ישראלים ובינלאומיים אשר יוצריהם או גיבוריהם פועלים על מנת להביא לשינוי במציאות החברתית, הסביבתית והפוליטית - קולנוע משנה תודעה אשר מחובר למציאות העכשווית. נושאים אלו היו חרוטים על לוח לבה של אילנה צור, והיא קידמה אותם לאורך שנותיה כמנהלת הפסטיבל. לפרס מועמדים הסרטים ענת גוב, על החיים ועל המוות של תמר טל על אחת המחזאיות החשובות בתיאטרון הישראלי שהצליחה לדבר בחייה וביצירתה את החיים והמוות; סיבה לחיות של אריק אלון המצולם מנקודת מבטו הייחודית של פצוע מלחמה הכלוא בתוך גופו המשותק והמונשם; שתי דקות לחצות של האמנית יעל ברתנא הבוחן "מה היה קורה לו שלטו נשים בעולם?"

את מסגרת סרטי אמנות ותרבות יפתח הסרט גרוסמן של עדי ארבל בו נחשף דוד גרוסמן במבט קרוב ואינטימי וחולק איתנו סיפורים אישיים לצד ספרים גדולים; במסגרת הפנורמה יוקרנו דם חם של ארתור אברמוב דוקו ספורט שבמרכזו נער ונערה שחולמים לזכות באליפות העולם בקיקבוקסינג למורת רוחן של משפחותיהם הקווקזיות; יורש הקעקועים של אורית רונאל על יורש שושלת מפוארת של מקעקעי עולים לרגל בעיר העתיקה בירושלים אשר מגלה סודות אפלים במשפחתו; הלהבה הנצחית של רני מדין, סיפורה של קבוצה שמאמינה בחיי נצח המסופר על ידי במאי הסרט שהיה חלק מוביל בקבוצה; תוצרת חוץ של יואב בריל עלייתה ונפילתה של תנועת המתנדבים הזרים בקיבוץ בסיפור על אידיאולוגיה, יצר הרפתקנות והורמונים גועשים.

ענת קם מתוך הסרט ''להיות ענת קם'' (צילום: מתוך הסרט)
ענת קם מתוך הסרט ''להיות ענת קם'' (צילום: מתוך הסרט)

בקטגוריית סרטי המוזיקה יוקרנו התזמורת עם הכלים השבורים של יובל המאירי על הפקת מופע לכלי נגינה שבורים בפסטיבל "מקודשת" בירושלים, מופע משונה המתעקש למצוא הרמוניה בעיר מלאת חריקות; שלמה בר – מחזמר דוקומנטרי של גלעד ענבר חשבון נפש אישי של המוזיקאי שיוצר מפגש טעון בין מזרח ומערב;

במסגרת המאסטרים היוקרתית יוקרנו: החייל הטוב סרטה של סילבינה לנדסמן המוכרת בסרטיה על מוסדות ואירגונים, מציע מבט מבפנים על עבודת ארגון ׳שוברים שתיקה׳; והמיטות שלנו בוערות, סרטו החדש של הבמאי הוותיק יגאל בורשטיין, מסה דוקומנטרית על לאומנות קיצונית שמתבססת על כתבי אינטלקטואליים אירופאים וארץ ישראליים.

בתחרות עומק שדה, לסרטים המאתגרים את גבולות הז'אנר, יוקרנו לצד הסרטים הבינלאומיים כיתת כוננות של עידן גליקזליג, קליידוסקופ קומי-טרגי על מדינה המתרגלת מצב חירום קיומי וממכר; ורחוב חד-סטרי של ארז פרי בו התבוננות אובססיבית מהחלון ברחוב בניו-יורק הופכת להרהור קולנועי על הקשר בין מציאות לבדיה.

בתחרות הקצרים יוקרן לצד סרטים בינלאומיים הילדה שלא ידעה מה לעשות של מיה קלר בו ציורים וסיפורים מהילדות מרכיבים יומן אישי של היוצרת. 

ענת גוב על החיים ועל המוות (צילום: מתוך הסרט)
ענת גוב על החיים ועל המוות (צילום: מתוך הסרט)

לתחרות סרטי הסטודנטים נבחרו שמונה סרטים ממיטב בתי הספר הגבוהים לאמנות ולקולנוע בישראל. חמישים כלבים זקנים של נטע עמירם על בית אבות לכלבים שנמצא תחת איום סגירה; חלל פנוי של שמואלי כהן על קבוצת חברים משירות קרבי שעורכת מפגש שנתי של יום הזיכרון בווידאו, והוא מתגלגל לכיוונים בלתי צפויים; רוטשילד 16 של נועם ישראל על ההיסטוריה של הבית ברחוב רוטשילד 16, בו התקיימה הכרזת העצמאות של ישראל; פעם שרנו של לידיה מורוזוב על זיכרונות ההגירה של נשות משפחה אחת - הבדידות, האחווה והגעגוע; ד"ש מהגבעה, של יפתח ליאור הוא מסע אישי לחיפוש זהות גברית אידיאלית דרך התבוננות על נוער הגבעות; עדר של עומר דאידה על נערה בת עשר שמתבגרת בחווה של אביה המייעדת צאן ובקר לשחיטה; דור העץ של רוני שלו, אלון שרעבי והוד אדלר דוקו-אנימציה על פער הדורות בין הורים לילדים בעולם טכנולוגי; הדר הכרמל של הילה חסין המספר את סיפורה של שכונת הדר הרבגונית והמוזנחת בחיפה. 

בתחרות NEXT! לפרזנטציות קצרות של פרויקטים חדשים שמשתמשים בחומרים תיעודיים באופן מקורי ומרענן ישתתפו: אנחנו הניידים – מסע לשום מקום של שארל ווינברג ושי בן עמי, תיעוד של שלושה מסעות סילון בין רשת שדות תעופה ומרחבים וירטואליים; בסך הכל עוד יונק של מיכל בראור, דיוקן מדומיין של שתי גולגולות אדם אנונימיות שנמצאו במוזיאון בית חנקין; האסטרונאוט העירום של חביב קפצון, חיבור וידיאו העוסק בהיווצרותה של השפה האנושית; היום שאחרי של רועי מנחם מרקוביץ' בו אסונות קטנים בסטודיו האמן נאספים לסרט הבוחן את תהליך התיעוד עצמו; הרגעים הראשונים של מארווה אל שרביני של נועה גור, תיעוד כוריאוגרפיה המבוססת על שחזור רצח עדה בבית משפט בגרמניה; מצדה של גסטון צבי איצקוביץ בו גרסת שבט "מצדה" לפולחן של גבורה ושכול פוגשת את המציאות העכשווית; שני אנשים יגיעו, עם בלונים של הדס נוימן בו בחדר ההמתנה בבית החולים הבמאית מתעדת את חוויית ההמתנה ובודקת אם תצליח לשלוט במציאות.

בפסטיבל יוענק פרס פרנק לאוי לסרט הישראלי הטוב ביותר בסך 70,000 ש"ח, ובנוסף הסרט הזוכה יקבל מענק כספי בסך 100,000 ש"ח מטעם דוקאביב עבור שיווק וקידום הסרט לקראת המרוץ לאוסקר. זהו הפרס הכספי הגדול ביותר בישראל ליצירה דוקומנטרית. כמו כן יוענקו במסגרת התחרות גם פרס ראש העיר לסרט הביכורים, פרס חבר השופטים, פרס יוסי קאופמן לבימוי, פרס העריכה, פרס הצילום ופרס התחקיר.

מתוך הסרט תוצרת חוץ (צילום: אברהם אילת)
מתוך הסרט תוצרת חוץ (צילום: אברהם אילת)

חברי ועדת הלקטורים בתחרות הישראלית: קרין ריבקינד סגל, המנהלת האמנותית של פסטיבל דוקאביב; ניצן גלעדי, במאי, מפיק ותסריטאי ("חתונה מנייר", "בחזקת סאטמר"); ורוני אבולעפיה, במאית ("אולמרט: האיש שרצה יותר מדי", "בית ספר לתקווה", "יהודיה").

חברי ועדת הלקטורים בתחרות הסטודנטים: שחף דקל, יוצרת דוקומנטרית וסדרות רשת ("ארטופיה #בלפסט", "י(ו)צרים"); אסף מור, מפיק ויוצר קולנוע עצמאי בלוס אנג׳לס (“Cured”); ויערה עוזרי מנהלת התוכנית של פסטיבל דוקאביב.

אוצרות NEXT! – אורי לוין, אמנית וידאו וחוקרת קולנוע (אוניברסיטת תל אביב); וטל יחס, אוצרת.