תושבי סקוטלנד ילכו ביום חמישי לקלפיות כדי לבחור את הפרלמנט המקומי, כאשר הסקרים מצביעים על כך שתומכי העצמאות צפויים לזכות ברוב מוחץ, שעשוי לחדש את הקריאות לקיומו של משאל עם נוסף על פרישה מהממלכה המאוחדת.

המצביעים יקבעו את זהותם של 129 הצירים בפרלמנט המקומי של סקוטלנד באדינבורו - בעלי הסמכות להעביר חקיקה על סוגיות שנוגעות לחיי היומיום של התושבים, כדוגמת חינוך, בריאות ותחבורה.

הסקרים מראים כי המפלגה הסקוטית הלאומנית (SNP) בהובלתה של ראש הממשלה המקומית ניקולה סטרג'ן צפויה לקבל 68 מושבים, בעוד שמפלגת הירוקים תקבל תשעה מושבים. אם הסקרים יתאמתו, יהיה בכך רוב מוחץ עבור תומכי העצמאות.

מפלגה נוספת בגוש תומכי הפרישה היא מפלגת אלבה שצפויה לקבל שני מושבים. המפלגה הוקמה לפני כחודשיים על ידי אלכס סלמונד, ראש הממשלה הקודם של החבל שהפך ליריב פוליטי של סטרג'ן והצביע עליה כמי שאחראית לאישומים נגדו על הטרדות מיניות, שמהם זוכה.

סטרג'ן לא הסתירה את רצונה בקיום משאל עם חדש על עצמאות החבל, וזאת על רקע התנגדותם המוחצת של הסקוטים לברקזיט. עם זאת, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הבהיר כי הוא יסרב לבקשה, וטען כי המשאל ב־2014 - שקבע כי סקוטלנד תישאר במסגרת הממלכה המאוחדת - צריך להיות תקף למשך דור לפחות.

בתגובה לעמדתו של ראש הממשלה הבריטי אמרה השבוע סטרג'ן כי "אם ג'ונסון רוצה לעצור את זה, הוא צריך לנקוט בפעולה משפטית. אם הוא לא יעשה את זה אז מדובר במשאל עם חוקי בהגדרתו, ואם הוא יעשה - בתי המשפט יכריעו".

דו"ח שפורסם אתמול טען כי איראן מנסה להתערב בבחירות בסקוטלנד במטרה לערער את היציבות של בריטניה. על פי אגודת הנרי ג'קסון, המשטר בטהרן מפעיל מומחי סייבר שפונים לגולשים באמצעות חשבונות מזויפים ברשתות החברתיות ומקדמים תעמולה בעד עצמאות סקוטלנד.

גם שמה של רוסיה נקשר להתערבות בבחירות. סלמונד מגיש תוכנית שבועית בערוץ RT, שידוע כשופר של הקרמלין, וגם מתמודדים אחרים הציגו עמדות פרו־רוסיות. בחודש שעבר אף סירב סלמונד להגיד אם הוא מאמין שהמודיעין הרוסי עמד מאחורי הרעלתו של המרגל הרוסי סרגיי סקריפל, שערק לבריטניה.