מתח שיא בימין ובשמאל לקראת החזרת המנדט לנשיא המדינה: הרב דב ליאור, מנהיגה הרוחני של מפלגת עוצמה יהודית, סירב היום (שלישי) לתמוך, בצורה כזו או אחרת, בהקמת ממשלה בראשות נתניהו בתמיכת רע"מ. זאת, לאחר שנעשה ניסיון נוסף להשפיע עליו במסגרת פגישה עמו. 

בהודעה לתקשורת שפרסם חבר הכנסת איתמר בן גביר, הוא כתב כי "הרב ליאור חיזק את חבר הכנסת והורה לו להמשיך להתנגד לממשלה בתמיכת מנסור עבאס".

עוד הוסיף כי הרב ליאור אמר בעצמו כי "על עוצמה יהודית להתנגד בכל תוקף לכל שיתוף פעולה עם מנסור עבאס, איש התנועה האיסלאמית, שמהלל שהידים. אני מברך את יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר על עמידתו האיתנה ואומר לו אל תתייחס לכל הלחצים המופנים אליך, חזק ואמץ, המשך בדרכך ותצליח".

כאמור, הפגישה התקיימה על רקע הטענות מכיוונה של הציונות הדתית שגם אם חבריה יימנעו בהצבעה, זה לא יספיק במקרה שבו ח"כ איתמר בן גביר יצביע נגד. ח"כ נוסף ברשימה, אבי מעוז, צפוי להצביע בעד. 

כזכור, לאחרונה הרב טאו קרא במכתב ששלח לנתניהו להקים ממשלת מיעוט, אשר תישען על 59 ח"כים. בדרך זו יוכל נתניהו להקים ממשלה באמצעות הימנעות של סיעת רע"מ. טאו השיג את תמיכת מעוז, כאמור, אך לא את זו של בן גביר וסמוטריץ'. כעת, אם בן גביר ישנה את דעתו, הלחץ יעבור לסמוטריץ'.

בינתיים, בתוך הליכוד גובר הלחץ על נתניהו להודיע הלילה לנשיא כי הוא מתכוון להציג ממשלה לכנסת בכל מקרה, כאשר במקביל, נמשכת הביקורת על רה"מ במחנה הימין. 

בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ח"כ איתמר בן גביר אמר כי "אני רוצה בשלטון את נתניהו, אבל גם הוא לא איש מושלם. כשאנחנו ממליכים את רע"ם אנחנו נותנים כוח לתנועה האסלאמית. אנשי נתניהו פנו אלי ואמרתי להם שזו טעות לדיראון עולם". 

בן גביר הביע ביקורת גם נגד ראשי מפלגת ימינה ואמר כי, "אני לא משנה את עמדתי לגבי מנסור עבאס, בנט הוא הוא זה שצריך לשנות את העמדה שלו ולהפסיק לפזול שמאל, איילת והוא שכחו את הימין".

על אף הלחצים הכבירים, בציונות הדתית ממשיכים לשלול כל אפשרות להקמת ממשלת ימין בתמיכת מנסור עבאס, ח"כ אורית סטרוק אמרה בראיון לגל"צ כי "נעשה הכל כדי לסכל הקמת ממשלה עם עבאס, זה קץ הציונות. אני קוראת לחברינו בימינה לעשות את המעשה המתבקש, להכריע בעד ממשלה ימנית ולעשות מאמץ להביא את סער לממשלה כזו".

בהמשך, ח"כ סטרוק סירבה לפרט מה יעשו במפלגתה במידה ונשיא המדינה יזמן אותם לסבב ממליצים נוסף, אך אמרה כי, "מקווה שעד אז האנשים יתפקחו ויבינו שהגיע הזמן לשנות גישה. אני סומכת על נתניהו שאם הוא רוצה משהו, הוא ישיג אותו. הם הוא יתאמץ, הוא יידע להביא גם את סער". 

דריכות במחנה המרכז-שמאל

במחנה השמאל-מרכז דרוכים לקראת פקיעת המנדט להרכבת ממשלה של נתניהו. ח"כ תמר זנדברג ממרצ התייחסה לציפייה במחנה שהמנדט יוטל על ח"כ יאיר לפיד ואמרה כי "נשיא המדינה צריך להעביר ללפיד את המנדט. הוא ושותפיו, מהשמאל, המרכז והימין, יכולים להקים ממשלה אחרת. ראשי גוש השינוי, כולל בנט צריכים לקבל החלטה וללכת על זה. יש לנו מחויבות לאזרחי ישראל".  

תמר זנדברג (צילום: פלאש 90)
תמר זנדברג (צילום: פלאש 90)

השר מיכאל ביטון מכחול לבן, התייחס לאפשרות שנפתלי בנט ומפלגת ימינה יצטרפו לממשלת שמאל-מרכז ואמר בראיון לכאן ב' כי "המלצנו על לפיד והתבונה מחייבת לרתום גם את בנט לקבוצה הזאת. מקווה שהוא לא יתפתה להצעות אחרות. מי שרוצה להאמין להבטחות של נתניהו בהיבטים הקואליציוניים, שיסתכל על העשור האחרון ויקח צעד אחורה". 

השר איתן גינזבורג מכחול לבן, פסל את האפשרות שבני גנץ יחבור בשנית לנתניהו: "נתניהו כבר התקשר לבני גנץ, שהודיע לו שהוא מחויב לגוש השינוי. הבסיס של שיח הוא אמון, איבדנו את האמון בנתניהו, למילה שלו אין ערך".