"הביטו, אני במקום הזה בתור ניצול שואה, ניצול השואה הצעיר ביותר ממחנה הריכוז בוכנוואלד שבגרמניה. אבל למען האמת כל יהודי העולם. גם אחרי השחרור לפני 76 שנים. וגם היום, הם בעצם ניצולי  השואה", אמר בכאב הרב הראשי לשעבר לישראל, ישראל מאיר לאו, המכהן כיו"ר מועצת 'יד ושם' בדברים ששיגר לקראת הכינוס המיוחד שיזמה ועידת רבני אירופה, לראשונה במועצת אירופה בשטרסבורג, לציון 76 שנים ל"יום השחרור וההצלה של שארית הפליטה מהנאצים". 

בכינוס המיוחד שיתקיים ביום ראשון יישאו דברים; סגן נשיא ועידת רבני אירופה ורבה של צרפת הרב חיים קורסיה. בנוסף, ישאו דברים סגן המזכיר הכללי של מועצת אירופה ביורן ברג, דובר מועצת אירופה דניאל הולטגן ואישים נוספים, בהם  טלי רוס - מנהלת בכירה באחד ממותגי העל בצרפת ומארק הלטר, סופר ופילוסוף, שנולד בעיר ורשה ובמהלך מלחמת העולם השנייה נמלט עם הוריו מגטו ורשה לאוקראינה, מוסקבה ואוזבקיסטן. 

באירוע המיוחד ישא דברים גם האימאם חסן שלגומי, ראש ועידת האימאמים הצרפתיים, שהתארח בעבר בכנסת והצהיר לא אחת על תמיכה בישראל והתנגדות נחושה לטרור. הוא אף הביע את עמדתו נגד תנועת ה-BDS, והצהיר בשומרון כי תמיכה בפעילות תנועת החרם הזו נוגדת את חוקי הקוראן.

הרב לאו אמר לקראת האירוע: "מדוע אני אומר כי כל יהודי העולם. גם אחרי השחרור לפני 76 שנים וגם היום, הם בעצם ניצולי השואה? בחדר הלימוד של אדולף היטלר היה מונח גלובוס, ועל הגלובוס היו מודפסים המון מספרים בדיו שחור, דיו שחור! המון המון מספרים. כל מדינה שעל הגלובוס הייתה ממוספרת. ראש עיריית ניו יורק לשעבר, אד קוץ', אמר לי שהוא ראה בעיניו את הגלובוס הזה בתצוגה. קוץ' שאל את המדריך שהראה להם את התצוגה, "מה המספרים האלו המוטבעים על הגלובוס הזה?" והמדריך הסביר שהיטלר נתן הוראת משימה ביום הראשון של המלחמה, ב-1 לספטמבר 1939, לרשום בדיוק מרבי את מספר היהודים שבכל מדינות העולם".

הרב לאו הוסיף: "אפילו על יהודי אחד באלבניה, הוא לא ויתר! הוא לא התכוון לסיים את המלחמה עד שתסתיים מלאכת טיהור הגלובוס מכל המספרים האלו. שלא יישאר אפילו יהודי אחד, כולל היהודים שהתגוררו באמריקה. ולכן, כל יהודי העולם שהם בנים ונינים של אותם יהודים שהיו אז בעולם הם בעצם ניצולי שואה!". 

פסי הרכבת בכניסה לאושוויץ (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
פסי הרכבת בכניסה לאושוויץ (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

תאריך כ"ו באייר שנקבע כ"יום השחרור וההצלה", הוא התאריך היהודי לסיום מלחמת עולם השנייה. תפילות ואירועים לציון "יום השחרור וההצלה" יתקיימו בישראל בסין, ברוסיה, בארגנטינה, באוסטרליה בארה"ב בתוניסיה, בשבדיה ובמדינות נוספות בהן ניתן לקיים אירועים ולהתכנס בבתי הכנסת. 

כמסורת מאז החלה היוזמה לציון "יום השחרור וההצלה" תתקיים העצרת המרכזית ברחבת הכותל בליל שישי הקרוב. בעצרת שתתקיים בחסות ועידת רבני אירופה והקרן למורשת הכותל, ישתתפו בשידור חי מאות מרבני ישראל והתפוצות ואישי ציבור.

הרבנים יישאו תפילה לרפואת חולי מגיפת הקורונה, שעדיין משתוללת במדינות באירופה, בהודו ובאזורים נוספים ברחבי הגלובוס. ביוזמת נשיא הוועידה, הרב פנחס גולדשמידט ביום חמישי במלאות שבעה לאסון מירון יינשאו תפילות לעילוי נשמותיהם של הנספים ז"ל ולרפואת הפצועים.

במלון רדיסון רויאל, מול "הבית הלבן" במרכז מוסקבה, יתכנסו ביום ראשון הרבנים הראשיים לרוסיה, נציגי לשכת הנשיא חברי הפרלמנט הסנאט ואנשי אקדמיה ליום עיון שיתמקד ב"יום השחרור וההצלה'.

 בפני המשתתפים יישאו דברים; פרופ' אברהם בלומנפלד - מייסד ומנהל המרכז ללימוד יהדות בוינה על 'הכרת הטוב ותיקון עולם', פרופ' בוריס קוסוי - סגן רקטור האוניברסיטה היהודית באודסה, פרופ' קיריל פפרמן - ראש המכון לחקר השואה במחלקה למורשת ישראל באוניברסיטת אריאל ואישים נוספים.

במסיבת עיתונאים לקראת התפילות והאירועים אמר יוזם האירוע לציון "יום השחרור וההצלה", גבריאל גרמן זכרייב: "בפתרון הסופי רצו להשמיד את כולנו יחד, אנחנו עם אחד וחייבים להיות מאוחדים גם ב'חיים'. נמשיך ביתר שאת וביתר עוז להטמיע את המסר הזה בכל רחבי תבל".