גל, בני בן ה־27, מצא אותי במטבח, מעיינת בברושורים של מיזמי קולינריה שצצו בתקופת הקורונה כמו פטריות אחרי הגשם. מארזי אוכל מפנקים נשלחו ישירות לבתים בזמן הסגרים, כאשר הוגבלה יציאתנו החוצה ובתי האוכל היו סגורים - כך שלא יכולנו ליהנות ממטעמים אהובים בקונדיטוריה משובחת או במסעדת שף אהובה.

בני הציץ בסקרנות בכל הפניות, הביט בי ושאל בעניין: "מה את עושה עם זה?", "כלום", עניתי. הוא לא ויתר. "אבל למה, אמא?", עניתי, "כי המדור שלי עוסק במתכונים ובהכנה לפיהם במטבח הביתי, וזה לא כל כך מתאים".

"אמא, תסלחי לי, אבל את לא מחוברת", פסק בני למשמע תשובתי. "את ממש לא מבינה מה הולך היום ברשת החברתית". הרמתי את עיניי. "מה אני לא מבינה בדיוק? ששולחים מוצרים הביתה ושאפשר להכין מהם מנות? מה בדיוק אני מפספסת, ומה כל כך מיוחד בזה"? הקשיתי.

למתכונים נוספים של פסקל

התשובה לא איחרה להגיע. "אמא, את לא מבינה שזו השפה של הצעירים היום. אני מציע שתצאי קצת מהמטבח שבו את כל היום מכינה מנות נפלאות למשפחה ולמדור האוכל שלך. יש לך אינסטגרם, נכון? תיכנסי אליו ותראי את המגוון המטורף של המארזים, כמה הם יפים ומה הצעירים מזמינים. זה עולם שלם ומפתיע. את לא מבינה איזה מפגשים חברתיים נערכים סביב קופסאות שמגיעות הביתה. אני בעצמי השתתפתי בכמה מפגשים כאלו. באיזו התלהבות כולם מחכים למשלוח, מציצים בסקרנות לתוך המארז. החבר'ה מכינים ביחד את הארוחה לפי המתכונים שמצורפים לקופסה, מתיישבים ונהנים ממה שהכינו. זה משהו אחר לגמרי ממה שאת מכירה".

"אמא", הוא הוסיף. "רק שתדעי שזה לא סתם מארז כמו שאת אומרת - זו חוויה מפתיעה ומגבשת". אחרי שהוא יצא מהמטבח, חזרתי לכל הפניות הפזורות על שולחני, ועברתי עליהן שוב בעיון. אחר כך נכנסתי לאינסטגרם, כמו שבני המליץ, במטרה להבין מה סוד הקסם שמסתתר מאחורי המארזים.

גיליתי שהמארזים מתחלקים לשלושה סוגים עיקריים: הראשון - מארזי דליקטסים למטבח, שנמכרים כחבילות מתנה וכוללים בין היתר חומרי גלם מיוחדים, שמנים, יינות, מטבלים, ממרחים, ריבות, דבש, טפנאדים, זיתים כבושים, עוגיות, שוקולדים וממתקים בעבודת ארטיזן.

הסוג השני הוא מארזי קונספט, שבהם מוצרים מוכנים לפי נושא נבחר. למשל מארז להכנת קאפקייקס, מארז לפיקניק, לארוחה זוגית, לבראנץ' חלבי, לארוחה זוגית צמחונית ועוד.

הסוג השלישי הוא מארזי "להיות שף בבית". המארזים מגיעים מבשלנים, מבלוגרים או משפים מוכרים וכוללים את כל חומרי הגלם הנדרשים להכנת מנה אחת. למארז מצורפים מתכון וברקוד לסריקה לקבלת הדרכה להכנת המנה, צעד אחר צעד.

לכבוד שבועות החלטתי להציע לכם ארבעה מארזי קונספט המתאימים לאירוח, וחמישה מארזים להכנת מנות שנות. הכנתי אותן במטבחי בדיוק לפי הוראות ההכנה המצורפות, והתוצאות בצילומים כאן.

סו־שף פרטי

בזמן שחיכיתי בסבלנות למארזים, חשתי בדיוק את התחושה שבני תיאר - הסקרנות, ההמתנה וההתרגשות לקראת בואם. וכשהם הגיעו אליי, הבנתי שבני צדק: יש פה דור חדש של משלוחי אוכל, והוא מגיע בקופסה מעוצבת ומעניינת אשר סוחטת קריאות שמחה והתפעלות.

בעידן של הרשתות החברתיות, כאשר הכל מונצח בעדשת המצלמה, ישנה חשיבות לנראות, והיא לפעמים עושה את כל ההבדל. בחלק מהמארזים השפע ניכר, ונראה שהושם דגש על הנראות, הגיוון ומבחר הטעמים. ומספיק לפרוש מפה, ולהתחיל ליהנות מהמטעמים שנארזו בחן.

וכל הטוב הזה שולח את הצעירים להתנסות בבישול מתוחכם, והם מכינים את המאכלים בצוותא ואז שולפים את הטלפון, מצלמים את המנות המוכנות ומעלים את התמונות היישר לאינסטגרם, כאקט של גאווה.

המארזים להכנת מנות מקנים את התחושה שמצאנו סו־שף פרטי, אשר משחרר אותנו מהחלק הפחות מושך בעבודה במטבח. הרי עבודת המטבח לרוב אינה קלה, ובמסגרתה אנו צריכים לבצע לא פעם פעולות מתישות כמו לערוך קניות, לקלף ירקות, לקצוץ, לבשל בישול ראשוני את חומרי הגלם ולא נשכח גם את הניקיון בסוף העבודה.

והנה, מישהו כבר ניקה עבורנו את הירקות, חתך, שקל, מדד. אין צורך בהכנות מראש, בסיבובים מיותרים בסופר, בעוד קפיצה לקצב, לירקן או למאפייה. בעידן החדש מישהו ערך עבורנו את כל פעולות ההכנה הבסיסיות וחסך לנו המון זמן. בדרך זו אפשר בשעות ספורות להרכיב ארוחות גורמה מושקעות, עם חומרי גלם איכותיים וייחודיים.

מצד שני היו כמה דברים שהעיבו על השמחה: בחלק מהמארזים שקיבלתי לא נמצאו כל חומרי הגלם הנדרשים להכנה המנה. או שהם נשכחו בשעת האריזה או שחלקם לא נכללו מראש במארז, ואז מן הראוי היה לציין זאת בצורה בולטת במתכון המצורף.

במארזים מסוימים הכמות של חלק מחומרי הגלם הייתה גדולה יותר מהנדרש במתכון, מה שדרש ממני לשקול אותם, דבר שאמור היה להיחסך ממני. כך שיש לבדוק היטב את המארז בעת קבלתו ולוודא שכל החומרים הנדרשים להכנת המנה הגיעו, ובכמות המתאימה.

והיו גם מתכונים שלא נוסחו בצורה ברורה, בחלקם נפלו אי־דיוקים, ובאחרים נשכח שלב כזה או אחר של ההכנה. לצד אלו היו גם מתכונים מנוסחים בצורה ברורה, עם אינפורמציה נוספת על המנה, למשל הקלוריות והערך התזונתי.

רק לפרוש מפה

"יעקבס פותחים שולחן אצלכם"
אופיר יעקבס, דור רביעי למשפחת יצרני גבינות משק יעקבס, יוצרת ומפיקה מארזים מפנקים וטעימים, שמשלבים בין הגבינות מהמשק למוצרי המאפייה של "אגדת לחם". היא יצרה שלושה מארזים שונים: מארז בראנץ', מארז גבינות ויין ומארז "אושר אקספרס".

מארז הבראנץ' שהגיע אליי כלל סלט עגבניות ובייבי מוצרלה וסלט חסה וירוקים, כולל שני רטבים שונים. לחם בריאות, מאפים מלוחים (לחמניות גבינה, מאפי גבינה ועירית ובריוש ירוק), מאפים מתוקים (דניש שוקולד ודניש קינמון), עוגיות שוקולד צ׳יפס, מבחר גבינות קשות, גבינת לאבנה (עם שמן זית מעל), יוגורט בטעם אוכמניות ויוגורט בטעם טבעי, גרנולה, זיתים, ממרח פסטו, ריבה ומבחר פירות עונתיים.

הכל מגיע ארוז בצנצנות ובקופסאות קטנות יפות עם סכו״ם חד־פעמי. והכל מאוד מאוד טעים.

מחיר: 390 שקל. להזמנות: 052-7433399. את המארזים חשוב להזמין יומיים מראש, ואפשר לשלח אותם לכל הארץ (בתוספת עלות משלוח).

המארז של משק יעקבס (צילום: פסקל פרץ-רובין)
המארז של משק יעקבס (צילום: פסקל פרץ-רובין)

זקס בייקרי
בזקס, בית קפה, מאפייה וקונדיטוריה ברעננה מכינים בעבודת יד מגשי אירוח, ארוחות בוקר, ארוחות צהריים, מאפים, לחמים, לחמניות, עוגות, עוגיות, קישים, פיצות וכריכים. לכבוד חג שבועות הם מציעים מארזי פיקניק שכוללים: משולש עוגת גבינה אפויה, דניש גבינה ופירות יער, מארז עוגיות רוקפור, מארז ביסקוטי מלוחים, שני סוגי קיש, אצבעות עלי גפן וצזיקי, פלטת גבינות ופירות, אצבעות פילו, מטבלים ולחמניות.

יש הקפדה על נראות המארז, והטעמים נהדרים.

מחיר: 249 שקל. הזמנות דרך האתר: zaks.co.il או בטלפון: 052-4765700.

מארז של זקס (צילום: פסקל פרץ-רובין)
מארז של זקס (צילום: פסקל פרץ-רובין)

SugarRush
דנה שבת מעבירה סדנאות אפייה ומוכרת מאפים מתוקים ומלוחים. יש לה קייטרינג והיא מציעה ארוחות בוקר לחברות וללקוחות פרטיים.
לכבוד שבועות הרכיבה שבת מארזי בוטיק חגיגיים, מתוקים ומלוחים בעבודת יד. המארז המתוק כולל מיני סברינות במילוי קרמל מלוח וקרם וניל, פחזניות קרמבל במילוי קרם דיפלומט, פטיפור של עוגת גבינה אפויה ושוקולד לבן עם ברסט אגוזים וקרם וניל.

המארז יפה ומעוטר בפרחים אכילים, והמתוקים טעימים מאוד.

מחיר: 250 שקל. להזמנות: 054-7630764. את ההזמנות יש לעשות עד שבוע לפני החג. האיסוף מהסטודיו במושב מזור.

מארז קינוחים (צילום: פסקל פרץ-רובין)
מארז קינוחים (צילום: פסקל פרץ-רובין)

עלעלים רעננים
במארז שנשלח אליי מצאתי שלושה רטבים: וינגרט עלי מיקרו כוסברה, וינגרט עלי מיקרו חרדל ווינגרט עלי מיקרו וואסבינה. גם שלושה מטבלים היו שם: פסטו מיקרו בזיל, טחינה ורודה וסחוג מיקרו כוסברה. צורפה אליהם חבילת תערובת של עלי סלנובה, נבטי חמניות ועלי מיקרו, שיחבקו בחום כל רוטב שתבחרו מהמארז, וחבילת קרקרים מעדשים כתומות וקמח אורז מלא, שעליהם תמרחו את אחד המטבלים.

170 שקל, כולל משלוח.

מארז פסטו (צילום: פסקל פרץ-רובין)
מארז פסטו (צילום: פסקל פרץ-רובין)

להיות שף בבית

CHEF TO TABLE
במיזם הזה משתתפים שפים ידועים, שבחרו את המנות האהובות עליהם והכינו מארז המכיל את חומרי הגלם הטריים והיבשים בכמויות המדויקות הנדרשות למנה. לכל מארז מצורף לינק להדרכה מצולמת, הכוללת את סדר הפעולות, הוראות ההכנה, שיטות הבישול, החיתוך, הצלייה והאפייה.

באתר הבית של המיזם תמצאו מגוון מנות: ממנות בשריות מתובלות ועד מנות טבעוניות המאפשרות גם לבשלנים מתחילים ולחובבים להתנסות בחומרי גלם מעניינים. הגיעו אליי שלושה מארזים: מנת דג של השף תומר טל, מנת ענני ריקוטה של השף יוגב ירוס, ופרקילוביו - מנה צמחונית מהמטבח הגיאורגי של השפית לילי בן שלום.

מנת גורמה לזוג: 60־190 שקל, וליחיד 40־60 שקל, לא כולל משלוח. אזור חלוקה: גוש דן והשרון. להזמנות: cheftotable.co.il ,050-4042157.

מהשף לשולחן (צילום: פסקל פרץ-רובין)
מהשף לשולחן (צילום: פסקל פרץ-רובין)

EATBOX
נעה עינת מ"העוגות של נעה", שיצרה את מיזם EATBOX, שלחה אליי מארז להכנת פיצה. המארז מגיע עם חומרי גלם להכנת 2־4 פיצות, סינר ומערוך קטן, בשילוב מתכון וברקוד לצפייה בסדנת הדרכה מצולמת.

מחיר: 200 שקל. משלוח אקספרס לאזור המרכז: 40 שקל. לפרטים והזמנות: 054-7271122, noacakes.co.il.

מארז להכנת פיצה של EATBOX (צילום: פסקל פרץ-רובין)
מארז להכנת פיצה של EATBOX (צילום: פסקל פרץ-רובין)

עלעלים רעננים
במארזים אלו שמים דגש על הפן הבריאותי ועל החשיבות בצריכת פירות וירקות, ובעיקר איך להתייחס לעלעלים לא רק כאל קישוט יפה לצלחת אלא גם כאל מזון עשיר בחומרים מזינים וחיוניים לבריאות. אהבתי את החוברת המצורפת שמסבירה על עלי המיקרו וערכם התזונתי. אהבתי גם שעלעלים רעננים מקפידים שכל המארזים שלהם יכילו חומרי גלם כחול־לבן.

המארז השני שנשלח אליי הוא להכנת סופר פסטו ממיקרו בזיל - גם חדיש, גם טעים ומיוחד.

87 שקל, כולל משלוח. לפרטים והזמנות: alalim.co.il ,09-8940507.

מארז עלי מיקרו (צילום: פסקל פרץ-רובין)
מארז עלי מיקרו (צילום: פסקל פרץ-רובין)