שוק המשכנתאות רותח בשבועות האחרונים ובמהלך חודש אפריל הגיע לשיא. מסיכומי הבנקים מתברר כי באפריל ניתנו משכנתאות בהיקף של 8.5 מיליארד שקל.

היקף המשכנתאות שניתנו בשליש הראשון של 2021 נאמד ב־30 מיליארד שקל. בקצב מתן ההלוואות הנוכחי, היקף המשכנתאות יתקרב בסיכום השנה כולה ל־100 מיליארד שקל ויהיה גבוה בכ־30% לעומת ההיקף ב־2020.

אורי יוניסי, סמנכ"ל קשרי לקוחות והאחראי על המשכנתאות בבנק לאומי, מסביר את הגידול בביקוש בכמה גורמים: "אחרי משבר הקורונה, לקוחות מממשים את העסקה לקניית דירה. נוסף על כך, הריבית הנמוכה מלבה את הביקוש".

"זוגות צעירים נואשו בתוכנית מחיר למשתכן ואין תוכנית ממשלתית חלופית. מס הרכישה על משקיעים בדיור ירד ל־5% וזה מחזיר אותם לשוק. נוסף על כך, יותר ויותר לקוחות זרים מתעניינים בקניית דירות בישראל והם מגיעים מאירופה (צרפת ובריטניה) ואמריקה (ארה"ב ואמריקה הלטינית)", הוא מוסיף.

ואכן במשרדי המכירות של חברות הבנייה מדווחים על משקיעי חוץ המגלים עניין בהשקעה בישראל בעיקר בזכות הטיפול היעיל במשבר הקורונה, מערך החיסונים שהופעל וחזרת המשק לפעילות.

שישה בנקים מתגוששים על כל לקוח ולקוח. את התחרות מלבים גם חברות הביטוח וגופים חוץ־בנקאיים, כמו חברת טריא שהתמחתה בקבוצות רכישה. מי שמסייע ללקוחות הם 1,500 יועצי משכנתאות חיצוניים, המלמדים תמורת עמלה נאותה את סודות המקצוע.

נתוני הבנקים מראים שלמרות ביטול מגבלת ריבית הפריים, לקוחות אינם מנצלים זאת להגדלת הרכיב בעת קבלת המשכנתא. רכיב הפריים מהווה 38% מתיק ההלוואה, אף שעקרונית ניתן להגדיל את הרכיב ל־66% מסך ההלוואה.

הזמינות של הכסף מתדלקת את שוק הדיור שממשיך לעלות. ב־12 החודשים האחרונים עלו המחירים ב־4% ואם דבר לא ייעשה, מגמה זו לא תשתנה גם בחודשים הקרובים. שוק הדיור, המגדיל את יוקר המחייה בעיקר בקרב זוגות צעירים, יטופל רק על ידי הממשלה הבאה.