חיות מחמד הן תוספת מבורכת לכל בית. לפי מחקרים רבים מי שחי עם כלב או חתול (ויש כמובן גם בעלי חיים אחרים שיכולים להיות חברים טובים של בני אדם) נהנה מבריאות פיזית ונפשית טובה יותר, ובעיקר מאינטראקציה מרתקת ומספקת מאוד. ילדים לומדים לפתח אמפתיה בזכות הקרבה לחיית מחמד ובגילאים מבוגרים תועלת חשובה היא הפגת הבדידות. חיים עם חיית מחמד מחייבים גם אחריות רבה, ובפרט כשמבצעים בבית הדברת נמלים, ג'וקים, עכבישים, פרעושים ושאר מזיקים. במצב כזה יש מספר דגשים חשובים מאוד, כדי להבטיח מצד אחד מקסימום אפקטיביות וסילוק כל החרקים המזיקים, ומצד שני לשמור על הכלב והחתול.

למה חובה להקפיד על הדברה בטוחה?
צוות הדברה סנטר, אחת החברות הוותיקות בענף, מדגיש את חשיבות ההקפדה היתרה על נושא הבטיחות כשיש בבית חיית מחמד. אמנם גם בני אדם יכולים להיות רגישים מאוד לכימיקלים חזקים, אבל בגלל המשקל הנמוך של החתול או הכלב ביחס לזה שלנו, פוטנציאל הפגיעה בהם של חומרים מסוכנים גבוה בהרבה. גם כמות מזערית של חומר רעיל עלולה לגרום נזקים חמורים לחיית המחמד, כולל כאלה בלתי הפיכים. בנוסף כדאי לזכור שבניגוד לבני האדם שיודעים שהתבצעה הדברה, ולכן נזהרים, החתול או הכלב לא יודעים זאת. מנגנוני ההגנה הטבעיים שלהם לא בהכרח נכנסים לפעולה משום שהם לא מתוכנתים להכיר כימיקלים - כך שהאחריות היא של בני הבית האנושיים.

בהתאם, עוד לפני כל ההמלצות המפורטות, יש שני כללים שהם חובה:

1. להזמין לצורך הדברת מזיקים שונים אך ורק חברה בעלת רישיון בתוקף מטעם המשרד להגנת הסביבה (ניתן לוודא זאת לפי מספר מדביר מורשה).
 
2. ליידע מראש את המדבירים לגבי הנוכחות של חיות מחמד בדירה, כדי שהם יוכלו למצוא את הפתרון הנכון ביותר.

הדברה ידידותית לסביבה ולבעלי החיים
הפתרון הטוב ביותר לביצוע הדברת מזיקים בבית שיש בו חיות מחמד הוא שירותי הדברה ירוקה. 

הדברה ירוקה היא שם כולל למספר שיטות פעולה כנגד נמלים, תיקנים גרמנים, זבובונים, צרעות, עכברים ושאר בעלי חיים שאותם אנחנו לא רוצים בבתים שלנו. בין הפתרונות האפשריים, בחלק מהמקרים ובהתאם לסוג המזיקים שמתמודדים איתו: מלכודות דבק לזבובונים, עש וחרקי מזון, מלכודות כלוב לתפיסת מכרסמים (במקום שימוש ברעל עכברים מסוכן), אדמה דיאטומית, הדברה ביולוגית (למשל הכנסת דגי גמבוזיה לבריכות נוי על-מנת שיאכלו את זחלי היתושים) וגם ריסוס באמצעות חומרים מהטבע במקום אלה הסינתטיים.

ריסוס בבית שיש בו חיות מחמד
ישנם מקרים שבהם אין ברירה אלא לבצע ריסוס באמצעות חומרים כימיים - משום שאין אף דרך אחרת להיפטר מלמשל פשפשי מיטה, פרעושים וגם סוגים נוספים של חרקים.

כשזה המצב, המלצה חשובה אחת היא למצוא חברת הדברה שיודעת לטפל במפגעים גם עם חומרים במידת רעילות נמוכה יחסית. עוד המלצה היא לזכור שגם ריסוס כזה עלול לפגוע בחתולים ובכלבים - חוש הריח המאוד מפותח של הכלבים עלול להוביל אותם גם אל שאריות זעירות של אותם חומרי הדברה, וגם ההתחככות של החתולים ברצפה עלולה לגרום במקרים כאלה לתוצאות לא רצויות.

בהתאם חובה למצוא לחיות המחמד מקום שבו יוכלו לשהות בבטחה במהלך הריסוס וגם במשך מספר שעות אחריו. פרק הזמן הספציפי משתנה בהתאם לחומרים הספציפיים שבהם נעשה שימוש. בחלק מהמקרים מדובר על כשעתיים ויש גם הדברות שאחריהן כדאי לשמור את בעלי החיים מחוץ לבית במשך 10-12 שעות ואפילו לחכות למחרת.

כמו כן יש לאוורר את הבית היטב, כדי שהחומרים הכימיים יתנדפו. שימו לב: גם כשהכימיקלים לא קיימים באוויר, הם עדיין על הרצפה ובפרט בפינות ולאורך הקירות - אלה המקומות שאליהם נמשכים החרקים - כך שההדברה ממשיכה כמובן להיות אפקטיבית.

ערנות מוגברת
בימים הראשונים לאחר ביצוע הדברת נמלים, ג'וקים, פרעושים וכו' חשוב להיות ערניים במיוחד ביחס לכל סימפטום חריג בהתנהלות של הכלב, החתול או כל חיית מחמד אחרת. יש רשימה ארוכה של סימנים שעלולים להעיד על חשיפה לרעלים, וביניהם: הקאות, רעידות, הליכה לא יציבה, אפתיה או דווקא חוסר מנוחה, שלשולים, ריור מוגבר, נשימה מהירה ועוד. 

אם אחת מהתופעות הנ"ל מתרחשת, צרו קשר מיד עם וטרינר מנוסה. כדאי להכין מראש מספרי טלפון של 2-3 וטרינרים שאתם סומכים עליהם, ובפרט כאלה בעלי ניסיון רב כולל בטיפול בהרעלות, כך שאם יתרחש חלילה מקרה חירום, לא משנה מה תהיה השעה - תמיד תקבלו מענה מידי ומציל חיים.

טיפול נגד פרעושים לחיות המחמד
דגש ספציפי חשוב הוא כשהבית מתמלא בפרעושים. במקרים אלה הדברה מקצועית בבית לא מספיקה, משום שגם אם כל גלגולי החיים של החרק מוצץ הדם יחוסלו, עדיין עלולים להישאר פרעושים חיים בפרווה של הכלב או החתול. תוך זמן קצר הם יתרבו והבעייה תחזור מחדש.

בהתאם נדרש גם טיפול יסודי בחיית המחמד עצמה. כדי לדעת מהי הדרך הנכונה ביותר כדאי להתייעץ עם וטרינר מיומן. פעולה נוספת שהיא באחריותכם במקרים אלה היא לכבס בגדים ומצעים נגועים, או כאלה שעלולים להכיל פרעושים או ביצי פרעושים, בטמפרטורה גבוהה (לפחות 60 מעלות). שאיבה בכל הבית היא עוד מרכיב הכרחי במלחמה נגד הפרעושים, שעלולים להדביק את חיות המחמד גם בתולעים. בפרט מסוכנת תולעת הסרט שמובילה לשלשולים, לדלקות ובמקרים קיצוניים גם למוות עקב חסימת המעיים.

חברת הדברה עם ניסיון ואחריות
כשמזמינים חברה בעלת ניסיון בביצוע הדברת כל סוגי המזיקים הקיימים, חשוב לוודא גם עד כמה היא מודעת לנזקים שעלולים להיגרם לחיות מחמד. אם אין מנוס מביצוע ריסוס, רצוי לשאול במפורש מהו החומר שבכוונת המדבירים לפזר אצלכם בבית ולהתייעץ עם וטרינר לגביו. הדברה ידידותית לחיות מחמד היא הדברה ידידותית גם לבני אדם וגם לסביבה - כך שהקפדה על כל הדגשים שפורטו ע"י צוות הדברה סנטר מבטיחה תועלת גבוהה באופן כללי.

לפרטים והצעת מחיר להדברה צרו קשר: 055-970-5872
המאמר בשיתוף חברת הדברה סנטר