לאחר הודעתו של נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בדבר הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על יו''ר מפלגת יש עתיד, ח''כ יאיר לפיד, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא היום (רביעי) דברים בפני התקשורת והדגיש: "בנט מבקש להקים ממשלת שמאל מסוכנת, ניצן הורוביץ מסכים לתביעה נגד ישראל בהאג. עם לפיד אפשר להילחם בהסכם הגרעין מול איראן? מרב מיכאלי קראה לא לשלוח את ילדינו לצה''ל".

הוא הוסיף עוד כי "האמת היא פשוטה, זו תהיה ממשלת שמאל מסוכנת. שילוב קטלני של חוסר דרך, חוסר יכולת וחוסר אחריות. בנט משקר לציבור, הוא חתם לא לשבת עם לפיד והשמאל. הוא חתם על זה יום לפני הבחירות. עכשיו בנט מפר אחת לאחת את כל ההתחייבויות שלהם זו הסיבה שח''כ שיקלי באומץ לב אמר שהוא לא מוכן להיות חלק בממשלה מסוכנת. רוב מצביעי ימינה מתנגדים לממשלה כזו, יחד איתם רוב עצום של מצביעי הימין".

בסיום דבריו, פנה למפלגת ימינה: "בנט, שקד, אל תעבדו על הציבור רק בגלל האמביציה האישית של בנט להיות רה''מ בכל מחיר לשנתיים. כשנקים גוש ימין חזק של 59 מנדטים, תהיה לנו ממשלה. יש כמה ח''כים שלמרות ההכחשות שלהם, יצטרפו אליהם כך שלא נצטרך ללכת לבחירות. אני אומר לכם - בואו נקים יחד ממשלת ימין. זה בידינו, זה בידיכם".

"עכשיו אולי אתם מבינים למה הודעתי שאני נענה לדרישתו של בנט להיות רה''מ, אמרתי שאני מוכן לתת לו להיות בשנה הראשונה ועשיתי זאת כדי למנוע הקמת ממשלת שמאל מסוכנת על ידי הקמת גוש מוצק של 59 מהימין, אלא מתברר שבנט היה עסוק במו''מ עם לפיד על רוטציה של שנתיים. כשהוא נפגש איתנו, פעם אחר פעם הייתה לו רק דרישה אחת, להיות רה''מ. הוא העלה את הדרישה הזו לא רק בארבע עיניים אלא בכל פגישות הצוותים", הוסיף. 

את דבריו סיכם בפנייה נוספת אל השניים: "בנט שקד וכל חברי ימינה, חיזרו לימין ונקים יחד ממשלת ימין חזקה. זה מה שהבטחתם לציבור".

איילת שקד, נפתלי בנט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
איילת שקד, נפתלי בנט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

כאמור, הראשון לקבל את המנדט היה נתניהו, אך לאחר ניסיונות ומספר וויכוחים פנימיים הדבר לא צלח ורה"מ נאלץ להחזיר לריבלין את המנדט. בסבב ההמלצות שנערך היום זכה לפיד ל-56 ממליצים. ימינה הייתה המפלגה היחידה להמליץ על ח''כ נפתלי בנט, בעוד גוש הימין המליץ לנשיא להשיב את המנדט ישירות לכנסת.

בפתח דבריו אמר הנשיא כי "אמש הודיע לי ראש הממשלה נתניהו כי לא עלה בידו להקים ממשלה ובשל כך הוא מחזיר לידיי את המנדט. לאחר שקיבלתי את עמדתם של כלל הסיעות ושוחחתי עם לפיד ובנט, התברר בפניי כי בנט נותר עם שבעה ממליצים, ואילו ללפיד נוספו 11 ממליצים כך שיש לו 56 ממליצים. עבאס אמר שישתף פעולה בצורה החיובית עם כל מי שעליו תוטל מלאכת הקמת הממשלה, בעוד נפתלי בנט הביע את רצונו בממשלה יציבה, שתשרתת את אזרחי ישראל, והבהיר שאינו פוסל את האפשרות להקים ממשלה עם לפיד".