מאות בני משפחה, חברים ומכרים ליוו היום (חמישי) בדרכו האחרונה את יהודה גואטה, הצעיר בן ה-19 שנרצח בפיגוע בצומת תפוח. מותו של גואטה ז"ל נקבע הלילה בבית החולים לאחר שנפצע באורח אנוש במתקפת הטרור שהתרחשה בתחילת השבוע.

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון ספד לגואטה: "לבנו מרוסק - אך רוחנו איתנה. על הממשלה לגלות מנהיגות להודיע הקמת ישוב ליד צומת תפוח לזכר יהודה". הוא הוסיף: "יהודה היקר, נער צעיר חייכן מלא אהבת ישראל, כל החיים היו לפניך, הצטרפת לישיבת איתמר בשמחה, ללמוד תורה שבה חשקה נפשך, בשפיץ של ההתיישבות בלב ארץ ישראל בישיבה החשובה הזו. היית מסור לעם ישראל התאמנת בכל הרצינות כדי להתגייס לשייטת 13 לקומנדו הימי"?

"רצית בכל מאודך ללמוד תורה עם חבריך בישיבה וראש הישיבה -  הרב ואן דייק , לגדול בתורה, לתרום לעם ישראל. זהו אסון כבד מנשוא - לישיבת איתמר, להתיישבות בשומרון למדינת ישראל כולה ולעם ישראל כולו. יהודה הי"ד לא מת מסרטן, הוא לא נהרג בתאונת דרכים - הוא נרצח. הוא נרצח כי הוא היה יהודי בארץ ישראל", הוסיף, "יהודה אחינו היקר והקדוש! אנו נשבעים לך שזה לא ייעצר. הטרור הפחדני והשפל, לא יגדע את זה. ההתיישבות בשומרון ובכל ארץ ישראל רק תתחזק! נתחזק יחד ונתנחם בבניין ארצנו האהובה. אנו עומדים כאן לבנו מרוסק אך רוחנו איתנה".

הוא תקף את הממשלה: "חייבים להתייחס לגל הזה כפי שהוא: אירוע מאורגן ומתוכנן של ה'רשות הפלסטינית'. אנו דורשים כאן מממשלת ישראל להתעשת: להפסיק את ההשתבללות, לעבור להתקפה ניצחת כנגד אוייבי ישראל. אנחנו לא מוכנים שצה״ל שוב יכיל את הארוע. חיי יהודים בארץ ישראל - הם לא שורה במצגת. אנו קוראים ודורשים מראש הממשלה להקים היום ישוב חדש ליד צומת תפוח, מקום הרצח, ולהכפיל את הישוב איתמר - הישוב בו יהודה הי"ד למד אנו עומדים כאן ליד הקדוש יהודה גואטה הי"ד ואומרים לרוצחים השפלים ושולחיהם:
לעןלם לא תשברו אותנו! אתם קידשתם את המוות, אנו עם ישראל מקדשים את החיים. חיים של בניין ויצירה. אנחנו - מקדשי החיים - ננצח אתכם".

מאות בהלוויית יהודה גואטה (צילום: מרק ישראל סלם)
מאות בהלוויית יהודה גואטה (צילום: מרק ישראל סלם)

נחמיה לוטקין, חברו לישיבה, התראיין הבוקר לגל"צ וסיפר על הבחור שהיה: "שקט ועדין, היו לו הרבה בדיחות. אנחנו עדיין בהלם, לוקח לנו המון זמן לעכל".

הוא סיפר על התדהמה בקרב חבריו של יהודה: "בהתחלה לא הבנו מי זה, כל אחד ניסה לברר מול החברים, עד שמישהו הודיע לנו וזה באמת היה הלם". הוא הוסיף כי "יהודה רצה ללמוד תורה, להרבות בתורה ולאחר מכן להתגייס לצבא".

תיעוד הירי בפיגוע בצומת תפוח (צילום: עמאר אסדי, טלגרם)

כזכור, בבית החולים בילינסון הודיעו במהלך הלילה על מותו מפצעיו של יהודה בן ה-19, לאחר שנפצע באורח אנוש בפיגוע הירי בצומת תפוח בתחילת השבוע. בפיגוע, מחבל חלף עם רכבו לעבר תחנת האוטובוס שבצומת וירה לעבר האזרחים. צוות מד"א בסיוע כוח רפואה של צה"ל הגיעו למקום ופינו את שלושת הפצועים לבית החולים בילינסון בפתח תקווה, וכוחות משטרה ולוחמי צה"ל פתחו בירי לעבר הרכב החשוד שנמלט מן המקום ונלכד אמש.

"יהודה היה בחור שקשה לא להתאהב בו מיד"

בתוך כך, מנכ"ל ישיבת ההסדר באיתמר, איתמר רבינוביץ' שוחח עם בן כספית וינון מגל. הוא סיפר כי המורים וההורים בישיבת ההסדר  מבקשים מהתלמידים לא לנסוע בטרמפיאדות, אך "אנחנו חיים ביהודה ושומרון, ובמדינת ישראל כל אחד בוחר את הדרך בה הוא מתנהל. החבר'ה יכולים לנסוע בכל דרך בה הם בוחרים. הם היו בתחנת אוטובוס, זו המציאות".

יהודה גואטה ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
יהודה גואטה ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

רבינוביץ' אף התייחס לפצועים הנוספים מהפיגוע ואמר כי "אחד הפצועים, בניה, היה אתמול בניתוח חשוב, יש לו כדור בתוך הגב לצערנו ואנחנו מקווים לשמוע ממנו עדכונים טובים. עמיחי, הפצוע השלישי, שוחרר לביתו בלילה הראשון ואנחנו שמחים שהוא חזר לישיבה, הוא איתנו צמוד ועטף יחד עם כל החבורה. אחרי הלוויה של יהודה נחזור לישיבה ונתחזק, נוסיף עוד תורה והתיישבות ונלך בדרכנו מתוך המון אהבה ואמונה".

מנכ''ל הישיבה בה למד יהודה גואטה, סיפר בנוסף מי היה יהודה וכיצד נתפס בישיבה: "בחור שקשה לא להתאהב בו מיד. הוא איתגר את עצמו תמיד, הוא בחור עם חבורה סביבו, שכמובן האהבה הגדולה שנתן, עכשיו אנחנו צריכים להתעטף בה. הוא גר בירושלים, את המשפחה עכשיו הכרנו. משפחה מלאת אמונה, מאוד מיוחדת. אנחנו מחבקים אותם עכשיו, חזק. וכמובן את תלמידי הישיבה שעוברים שעות לא קלות בכלל".

הוא הוסיף כי "מהרגע הראשון הרגשנו בטוחים בידיים של כוחות הביטחון וגם עכשיו. אנחנו יודעים איפה אנחנו חיים והיום-יום שלנו מתאפשר בזכות צה''ל. עכשיו העת לבכות, אבל אז נמשיך. כשפוגעים בנו אנחנו עוצרים ובוכים, אבל מתחזקים תמיד. אתמול אמר לי מישהו שיש שתי אפשרויות, האחת לשקוע ולהתכנס בעצב והשנייה להתחזק וללכת קדימה. אני לא חושב שבעם שלנו יש שתי אפשריות, יש רק אחת – אנחנו הולכים קדימה".