פרטים נוספים נחשפו היום (חמישי) על המרדף שביצעו צה"ל וכוחות הביטחון אחר המחבל שביצע את הפיגוע בצומת תפוח בתחילת השבוע. כזכור, המחבל הגיע לצומת וירה לעבר אזרחים, כאשר כתוצאה מכך נהרג יהודה גואטה ז"ל ונפצעו שני בני אדם נוספים. לאחר מרדף של ארבעה ימים אחר המחבל, ושורה של מעצרים שבוצעו במסגרת החקירה, הצליחו כוחות הביטחון לשים יד על המחבל מונתצר שלבי. 

מפקד סיירת גבעתי, סא"ל נתנאל שמכה, סיפר על קצה החוט שהוביל למעצר, ותאר את הרגעים שבהם הלוחמים שמו ידיהם על המחבל: "מיום ראשון אחר הפיגוע כל סיירת גבעתי התחלנו במרדף אחר המחבל. לאחר שפצענו אותו נכנסו עם הפלוגות, צוותים, סרקנו בית בית, אבן אבן בכפרים במרחב. עשינו הכל כדי לאתר אותו, כל פעם מצאנו קצה חוט. במהלך היממה האחרונה נכנסו עוד מעצרים של צה"ל, יחד עם שירות הביטחון הכללי. יחידות 8200, כל הצבא".

יהודה גואטה ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
יהודה גואטה ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)


תחנת האוטובוס בה אירע הירי, צומת תפוח  (צילום: TPS)
תחנת האוטובוס בה אירע הירי, צומת תפוח (צילום: TPS)

"מצאנו עוד מספר סייענים שלו, בסוף בגלל קצה חוט של מפקד הסיירת ומפקד הצוות שפגעו בו ופצעו אותו, הבנו איפה הוא קיבל טיפול רפואי וסגרנו מעגל. הצלחנו לתפוס אותו בלילה, תוך כדי שהוא מרים את הידיים ומודה בעצם במה שהוא עשה את המעשה", סיפר סא"ל שכמה. 

מפקד צוות בסיירת, סגן ש', שירה במחבל בצומת תפוח לפני תחילת המרדף, סיפר: "בשעה שאני והלוחמים שלי מבצעים את משימת הביטחון שלנו בצומת תפוח, מחבל ביצע ירי מתוך רכב חולף. אני והלוחם מגיבים לאירוע ומבצעים ירי לעבר המחבל, פוצעים אותו, פציעה שלאחר מכן תוביל ללכידתו. לאחר מכן, הצוות ביחד עם כל היחידה יצא למרדף שנמשך ארבעה ימים".

ל"מעריב" נודע כי המפגע חי בישראל ובארצות הברית. הוא אדם נורמטיבי, נשוי בארץ וגם בחו"ל. הוא הכין צוואה והתחזק מבחינה דתית בחודשים שקדמו לביצוע הפיגוע ואינו משתייך לאף ארגון.

הוא יצא מהכפר הפלסטיני תורמוס עיא הממוקם צפונית לשכם, נסע לתפוח, עצר ליד הטרמפיאדה, ירה מספר כדורים ופגע בשלושה אנשים.
החיילים שנמצאו בסמוך הגיבו לירי: אחד מהם ירה בין חמישה לשבעה כדורים, כאשר לפחות שניים פגעו במחבל עצמו שנפצע כתוצאה מכך.

המ״מ שנמצא מדרום לתחנה ביצע איגוף ממזרח וירה לעבר הרכב שנפגע בשמשה ובחלקו האחורי, אך ככל הנראה המחבל לא נפגע מהירי. לאחר מכן הגיע המחבל לעקרבה ושם הבין שאין לו יכולת להמשיך עקב פציעתו ומצב הרכב.

בהמשך פנה למספר מקומיים, שבהתחלה דחו אותו ואז העבירו אותו לאדם אחר. הוא הובא למזרעה - המבנה החקלאי בעקרבה, אך יום למחרת כשהגיעו הכוחות כבר לא היה במקום.

בהמשך נעצרו כל חבריו ונמסר לכוחות שם של אדם נוסף מהכפר דומא. תוך כדי שמתבצעות מספר פעולות חקירה, הכוחות מבינים שהאיש מדומא הוא האחרון שראה אותו והעביר אותו לרמאללה, אך מסיבה שטרם התבהרה הוא חזר בחזרה לסילוואד.

בעקבות חקירות שב״כ ודיווחים סיגינטיים התבהרה התמונה. הכוחות כיתרו את הבית בו שהה  המחבל ב-20:30 ושעה לאחר מכן כרזו את שמו והוא יצא מן הבית מיד, ללא נשק וכשידיו מונפות באוויר.