במערכת הביטחון מגדירים את הימים הקרובים כ"מתוחים מאוד ובעלי פוטנציאל להסלמה". ירושלים ממשיכה להיות מסומנת כמוקד תבערה שעלול להוביל להסלמה גם בגבול עזה. המתיחות והמהומות בשייח' ג'ראח, תפילות יום שישי בהר הבית, יום ירושלים שיחול בשבוע הבא וסיומו של חודש הרמדאן, בנוסף למאמץ שעושה חמאס להבעיר את השטח – כל אלה עלולים להוביל לעימותים קשים.

"חמאס מזהה הזדמנות בירושלים ומנסה להוביל להסלמה", אומרים גורמים ביטחוניים ל"מעריב". "האיום המוקלט של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, נועד לעודד את הרחוב הפלסטיני לצאת לרחובות ולבצע פיגועים, עם דגש על יהודה ושמרון".

על אף לכידת מונתסר שלבי, המחבל שביצע את הפיגוע בצומת תפוח (ראו ידיעה עליונה), כוחות התגבור שהוקצו לאוגדת יהודה ושומרון יישארו בגזרה. בצה"ל נערכים גם לאפשרות שהמשך האירועים בירושלים יוביל לירי רקטות בדרום ולכן בוצעה פריסה רחבה של מערכות כיפת ברזל באזורים שונים.

בימים האחרונים שוב התגברה המגמה של שיגורי בלוני תבערה ונפץ לעבר ישראל, ואתמול כבר נגרמו כתוצאה מכך כמה דליקות בשטח המועצה האזורית אשכול.

העימותים והפרות הסדר בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים נמשכו גם אתמול, על רקע הכוונה לפנות משפחות מוסלמיות מהבתים שבהם הן מתגוררות, ולהעבירם לחזקת יהודים. במשטרה משקיעים מאמצים רבים להרגיע את הרוחות, ונעצרו חמישה מפירי סדר.

במקביל נערכים במשטרה בכוחות מתוגברים לתפילת יום שישי ולאירועי לילת אל־קדר שיתקיימו בלילה שבין מוצאי שבת ליום ראשון. שוטרים ולוחמי מג"ב יתפרסו החל מהיום בשעות הבוקר המוקדמות במזרח ירושלים ובסמטאות העיר העתיקה כדי לאפשר את חופש הפולחן לרבבות המוסלמים שיגיעו לתפילה, לשמירה על הסדר והביטחון ולהסדרת התנועה.

ואם לא די בכל אלה, הגיע אתמול הח"כ הטרי, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, לשכונת שייח' ג'ראח ו"העביר" את לשכתו למקום, לדבריו, כדי לגרום לכך שייפסקו מעשי האלימות של ערבים נגד יהודים בשכונה, כולל ידויי אבנים אל בתים.

בן גביר הגיע אל המקום הנפיץ עם שולחן ושלט ענק: "לשכת חבר הכנסת איתמר בן גביר", והגביר את התסיסה במקום. הוא תקף את המשטרה על מה שהגדיר כאוזלת ידה. משמר הכנסת הצמיד לו מאבטח אישי. זה לא מנע מתושבים ערבים של השכונה ליידות לעברו אבנים וחפצים.

יו"ר בל"ד, ח"כ סמי אבו שחאדה, פנה אתמול לחברי פרלמנט האיחוד האירופי בקריאה לעצור את צווי הפינוי ל־28 משפחות פלסטיניות בשייח' ג'ראח.

"מקרה זה אינו עוסק רק במצב הומניטרי שהולך ומחמיר אלא בהפרה בוטה מצדה של ישראל לחוק הבינלאומי", כתב שחאדה. "הפינויים בשייח' ג'ראח ובמקומות אחרים מהווים איום מסוכן עבור יותר מ־300 אלף ירושלמים פלסטינים. מה יישאר למשפחות הפלסטיניות של שייח' ג'ראח אם האיחוד האירופי לא יהיה מוכן להשתמש בכלים המשפטיים והפוליטיים שלו כדי לעצור את הפשע החדש הזה?".