יש הסבורים שיותר מאתגר לתרום כסף מאשר להרוויח אותו. אני מסכים. זה יחסית פשוט לתמוך בארגונים ללא מטרת רווח על בסיס היכרותך האישית עמם או בשל השתייכותך החברתית. אך השפעה אמיתית מתאפשרת רק באמצעות יצירת תוכנית אסטרטגית לפילנתרופיה שלך ויישומה. הפיכתי לפילנתרופ פעיל היא אחת החוויות המשמעותיות והמספקות ביותר בחיי.

הגעתי לאמריקה בשנת 1981, לאחר ששירתי בצבא ההגנה לישראל כלוחם במלחמת יום הכיפורים בשדות הקרב של חזית תעלת סואץ וסיימתי את לימודיי בטכניון. הגעתי לכאן עם אשתי גילה ובנותיי ועבדתי קשה כדי להצליח בעסקי הנדל"ן. כיום אני שותף מנהל ב-Hager Pacific Properties  חברת השקעות נדל"ן פרטית בדרום קליפורניה.

לצד ההצלחה שלי בעסקים, התחיל גם המסע הפילנתרופי שלי. אימצתי את העיקרון שיש לתרום עשירית מההכנסות שלי ומהר מאוד גיליתי שככל שנתתי, כך ה' מצא דרכים מסתוריות לתגמל אותי פי כמה וכמה.

לאחר שהשגנו הצלחה כלכלית, גילה ואני יכלנו להרשות לעצמנו להתחייב לפילנתרופיה ולאקטיביזם שלנו במשרה כמעט מלאה. עם זאת, מעולם לא עבדתי קשה יותר מאשר כפילנתרופ - ומעולם לא הרגשתי שאין מספיק זמן לסיים את העבודה כמו שאני מרגיש כעת.

במהלך 20 השנים האחרונות הכרנו מדי שנה עשרות עמותות חדשות וגילינו את היתרונות הייחודיים שלהן. באמצעות קרן מילשטיין, הקרן המשפחתית שהקמנו, מימנו מאות ארגונים התומכים במדינת ישראל, מקדמים את הברית בין ישראל לארה"ב ונלחמים באנטישמיות.

כשלא מצאנו ארגונים שפועלים לקידום מטרה שראינו בה חשיבות לא היססנו להפשיל שרוולים וליצור תוכנית חדשה או להקים ארגון חדש. לדוגמא, בשנת 2007 הקמתי יחד עם אחרים את המועצה הישראלית-אמריקאית (IAC) שהיא כיום הארגון הישראלי-אמריקני הגדול והמשפיע ביותר באמריקה.

בשנת 2011, הקמנו יחד עם הIAC את פרויקט "ספריית פיג'מה באמריקה" במטרה להנחיל ערכים יהודיים לעשרות אלפי ילדים ישראלים-אמריקאים ברחבי ארה"ב על ידי משלוח ספרים בשפה העברית בחינם לבתיהם. פרויקט זה סלל את הדרך להרחבת ה-IAC מארגון מקומי בלוס אנג'לס לארגון היהודי עם הצמחיה המהירה ביותר בארה"ב.

בשנת 2017, יצרתי את Impact Forum - רשת פילנתרופים בלוס אנג'לס, שנפגשת ותומכת בארגונים ללא מטרות רווח יעילים במיוחד וקטנים בגודלם הפועלים במרחב הפרו-ישראלי. מעורבותי בארגונים רבים מאפשרת לי למנף את הפילנתרופיה שלי ולהגביר את ההשפעה שלי. אני מקדם סינרגיות ושיתופי פעולה בין ארגונים, לומד אילו קבוצות יעילות ואילו לא, ויוצר קשרים עם רשת עצומה של אנשים.

מניסיוני למדתי שקיימות שלוש גישות עיקריות לפילנתרופיה: "פילנתרופיה ספציפית", "פילנתרופיה חברתית" ו"פילנתרופיה אסטרטגית". בפילנתרופיה ספציפית, התורם נותן על מנת לשפר את חייהם של חברים ספציפיים בקהילה שלו ולקדם נושאים מסוימים הקרובים לליבו. ההתמקדות היא באמון ובקשרים האישיים שיש לפילנתרופ עם מושא או נושא התרומה.

בפילנתרופיה חברתית, התורם נותן על מנת להיות חלק מקבוצה חברתית או עסקית של אנשים דומים, עשירים ומשפיעים. ברגע שהפילנתרופ יוצא מהמועדון החברתי, האינטרס לתמוך בקבוצה ובנושאים הקשורים אליה נעלם.

פילנתרופיה אסטרטגית, בה אני עוסק, דורשת לא רק מתן כספי לקבוצה של ארגונים ללא מטרות רווח, אלא גם התוויה של חזון, השקעה של זמן וניסיון, ושימוש בקשרים אישיים לקידום המטרה.

כדי לוודא שהפילנתרופיה שלי מחזירה רווח גבוה על ההשקעה, אני מסייע באופן אישי לארגונים במימון, נותן ייעוץ על סמך הידע והניסיון שלי, מקים ארגונים ותוכניות חדשות למילוי חללים שאני מוצא ועושה שימוש ברשת הרחבה שלי בכדי לסייע למטרות אלה וליצור שיתופי פעולה שהופכים את כל הקבוצה לחזקה יותר.

גילה ואני עדים ממקור ראשון להשפעה המתמשכת והרחבה שיש לפילנתרופיה אסטרטגית. אנו רואים את התוצאות במהלך חיינו ומשאירים מורשת איתנה לילדינו, נכדינו ולקהילה.

אני מזמין את חברי הפילנתרופים להצטרף אלי ולעסוק בפילנתרופיה אסטרטגית. זה דורש יותר השקעה מחתימה על המחאות בלבד, אבל ההחזר הוא מעבר לכל דימיון. בלתי אפשרי ליצור השפעה לטווח ארוך ללא דם, יזע ודמעות.

אדם מילשטיין הוא איש עסקים ישראלי-אמריקאי, יזם ונדבן. בשנת 2000 הקים יחד עם אשתו גילה את הקרן המשפחתית של אדם וגילה מילשטיין. אתר אינטרנט: www.adammilstein.org. אימייל: [email protected]