מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב דורון תורג'מן, התייחס לאירועי יום ירושלים, ביניהם גם "מצעד הדגלים", שיתקיימו מחר (שני) והתייחס ליום הנפיץ, על רקע המהומות והמתיחות של הימים האחרונים. "סיימנו את ההיערכות בשטח ערכנו סיורים רגליים לאורך המסלולים, עמדנו על האמצעים ואני יכול לומר שהתוכנית מגובשת במלואה. שינוי במתווה המסלול יבוצע רק בהתאם להערכות מצב והוא יתקבל על ידי הדרג המדיני", אמר ניצב תורג'מן.

"ההחלטה תתקבל בהתאם להערכת מצב שתתקיים בבוקר בהתאם למידע המודיעיני שייאסף. מוכנות מבצעית קיימת אולם אקבל את ההחלטה בשעות הבוקר לאחר בחינת הלילה ובהתאם למידע שיתקבל עד אז", הוסיף עוד הקצין הבכיר.  

ניצב תורג'מן הדגיש: "יש לי את הכוחות הנדרשים לאשר את האירועים במתכונת שנקבעה ומכאן שאנחנו נערכים לאשר את הצעדה (הדגלים) על פי המתכונת הרגילה, המסלול יעבור דרך ציר הגיא לשער שכם ועד לכותל. אנחנו יודעים לנתב את התנועה ואת המעבר הבטוח של היהודים, ולצד זאת לאפשר לאחר מכן מעבר של מוסלמים. הכל בצורה מסודרת". "יחד עם זאת", הוא הדגיש, "במשטרה נקיים בשעות הבוקר הערכת מצב ותיבחן אפשרות להחלפת המעבר דרך שער שכם לשער אחר".

עשרות מעצרי מנע
מפקד מחוז ירושלים נערך לקראת לילה לא קל ומודע להתכנות מוקדמת של צעירים מוסלמים שבכוונתם להפריע ולהפר את הסדר. ניצב תורג'מן אישר כי המשטרה ביצעה במהלך סוף השבוע 40 מעצרי מנע של חשודים שבכוונתם היה לבצע הפרות סדר. 

"יום שישי סמוך לשעה 20.15 נרשמו הפרות סדר משמעותיות, יידויי אבנים, ירי זיקוקין, כשבכותל משתתפים 4,000 מתפללים במסגרת שבת ירושלים. אני קיבלתי את ההחלטה המבצעית על כניסה להר והיא לא הייתה מתקבלת אלמלא העצימות של הפרות הסדר", אמר מפקד מחוז ירושלים בהתייחסו לאירועי סוף השבוע.

עימותים בירושלים בין יהודים לערבים (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
עימותים בירושלים בין יהודים לערבים (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

"חייב לציין", אמר ניצב תורג'מן, "כי הפרות הסדר בוצעו על ידי מאות צעירים כשלצידם כ-50,000 מתפללים על ההר שבאו לקיים את מצוות החג. למרות ההפרות החמורות המתנו לסיום התפילה ולאחריה נכנסו לפנות את מפרי הסדר. הכניסה לא נדרשה לתוך המסגד. בכל מקרה חשוב שנבהיר כי המשטרה לא תאפשר אלימות משני הצדדים. את הכניסה להר הבית סיימנו ללא הרוגים תודה לאל".

"במוצ"ש על לילת אל-קאדר וגם הבוקר חווינו אירועים אלימים, אבל בסופו של דבר האירועים הסתיימו בצורה ראויה והם נבלמו נוכח היכולת לשיח מצידנו, וכן עצם הכניסה שלנו בשבת לתוך ההר השיגה את המבוקש. בסופו של דבר התקיימה התפילה החשובה ביותר בתקופת הרמדאן ללא נפגעים", סיכם ניצב דורון תורג'מן.