כשהגעתי להשקת המהדורות המיוחדות של שיבאס ריגאל בבר המקצועי החדש של טמפו, זה שהיה ידוע בעבר בשם "הפאב של נחום", על שם מדריך הבירה המיתולוגי של החברה, קיבלו את פניי שני קוקטיילי ויסקי צוננים . בדיוק מה שהייתי צריכה באותו רגע (מתכונים בהמשך). התחלה טובה בדרך להשקת שני מותגי Chivas Extra 13. אחד מהם סיים את ההתיישנות שלו בחביות של שרי אולורוסו והשני בחביות ויסקי שיפון אמריקאיות.

הפאב המקצועי של גולדסטאר (צילום: רפי דלויה)
הפאב המקצועי של גולדסטאר (צילום: רפי דלויה)
מי אתה שיבאס?
מותג הוויסקי המוכר המהווה חלק מעולם המשקאות משנת 1909, הפך עם הזמן לאחד ממותגי הוויסקי היוקרתי המובילים בעולם, אם לא הראשון שבהם. כזה שמהווה מרכיב חיוני ביותר בצמיחת קטגוריית הוויסקי הסקוטי. קלאסיקה, אין ספק, בין אם תתנשאו עליו ובין אם לא. אנשי המזקקה טוענים כי בכל שנייה נמכר בקבוק שיבאס ריגאל בעולם, ביותר מ-150 מדינות שונות. 

מקור השם שיבאס במילה הגאלית-סקוטית seamhas, שמשמעותה המקורית היא בורך במזל טוב. יש הסוברים כי המילה הגאלית סימאס פירושה המקום הצר ליד הנהר. כמעט כל מתיישבי הכפרים באזור, על גדות נהר האית'ן, סמוך לעיר הסקוטית אברדין, אימצו לעצמם שם משפחה זהה – Chivas. 

כך זה זה התחיל
משפחת שיבאס החלה את דרכה בשנת1801 והשתקעה באברדין  בתחילת המאה ה-19. האחים ג'יימס וג'ון שיבאס, שהיו מחלוצי הוויסקי המעורבב (בלנדד), פתחו חנות מכולת קטנה ויוקרתית לממכר מוצרי מזון ומשקאות איכותיים, קפה, עשבי תיבול אקזוטיים, רום מהקריביים, מוצרי מותרות מצרפת וגם את הוויסקי המשפחתי. הוויסקי עורבב מסוגי מאלט מאזורי סקוטלנד השונים וכונה Royal Glen Dee, כשם הנהר די, שעל גדותיו שכן בית הנופש של המלכה ויקטוריה. בביקור בסקוטלנד זיכתה אותו המלכה באות הצטיינות והוא הפך לוויסקי הפופולרי של בית המלוכה הבריטי. בשנת 1909 החל שיווקו גם לארצות הברית ולעולם הגדול. השם שניתן לו היה שיבאס ריגאל שפירושו, השיבאס המלכותי. 

המאלט שנמצא בלב ויסקי שיבאס לסוגיו מגיע ממזקקת סתראת'יילה שבצפון סקוטלנד, שעברה לימים לחזקת מזקקת שיבאס. מדובר במזקקה הרשומה הוותיקה ביותר בצפון הספייסייד (מאז 1786). לידיעת חובבי הסדרה "הכתר", בשנת 1953 השיקו במזקקה את הרויאל סאלוט 21 לכבוד הכתרתה של המלכה אליזבת.  

על חדשנות ויציאה מהמסגרת
שיבאס הוא מותג מאוד יציב, ועם זאת במזקקה מנסים לצאת מתוך המסגרת המסורתית ובשנים האחרונות יצאו משם מותגים מיוחדים, עם גידול ועליה של כ-14% בייצור, ביחוד בסינגל מאלט, אך גם בבלנדים. 

בימים אלה נערכה השקה מחודשת לרגל ציון 13 שנים ל-Chivas Extra  המתיישן בסיומת בחביות שרי אולורוסו. במסגרת ההשקה החגיגית בישראל, נחשפה לראשונה מהדורה מיוחדת של Chivas Extra 13 המיוצרת מבלנד העובר סיומת של יישון בחביות שיפון אמריקאיות משובחות. מדובר בבלנדים עשירים ונדיבים, שיושנו יחד עם מבחר מצומצם של מאלטים נדירים, ממזקקות הידועות בארומות העשירות והעמוקות שלהן. במזקקה עצמה קיימים גם ויסקי עם סיומת של חביות טקילה וגם של חביות רום, שלא מגיעים עדיין לארץ, אז יש למה לצפות. 

Chivas Regal Extra 13 בסיומת חביות שיפון אמריקאי
ניחוחות של ריבת קליפת תפוזים מתקתקה, תפוחים מסוכרים, דבש, קרמל, שוקולד חלב, ליקריץ, טופי, וניל וקינמון. ויסקי נעים וקליל, קטיפתי ומעודן, עם סיומת ארוכה וחלקה. אפשר לשתות נקי, עם קרח, ויהיה נפלא גם בקוקטיילים עשירים או קלים ומרעננים. המחיר: 133 שקלים.

שיבאס ריגל אקסטרה 13, שיפון אמריקאי  (צילום: יח''צ חו''ל)
שיבאס ריגל אקסטרה 13, שיפון אמריקאי (צילום: יח''צ חו''ל)

 Chivas Regal Extra 13 - סיומת של חביות שרי אולורוסו
ניחוחות פירותיים בשלים ומתקתקים, טופי קרמי ותבלינים כמו, ג'ינג'ר, קינמון, אניס, וגם נוגט, וניל, קרמל ושקדים. ויסקי חלק ונעים, ורסטילי וקליל, עם סיומת ארוכה ומתקתקה. יהווה קינוח נהדר של כל ארוחה וערב נינוח, ויהיה נהדר גם בקוקטיילים מתקתקים/חמצמצים. המחיר: 133 שקלים.

שיבאס ריגל אקסטרה 13, שרי אולורוסו  (צילום: יח''צ חו''ל)
שיבאס ריגל אקסטרה 13, שרי אולורוסו (צילום: יח''צ חו''ל)

לחובבי הקוקטיילים: שני מתכונים על בסיס המהדורות המיוחדות 

Honey Bee
מה צריכים:
50 מ"ל שיבאס 13 שיפון אמריקאי
40 מ"ל מיץ לימון
25 מ"ל סירופ דבש (יחסים של 2 דבש 1 מים)
לקישוט: סליל קליפת תפוז ודובדבן

 מה עושים:
 
מוזגים את כל המרכיבים לשייקר עם קרח, מנערים היטב ומסננים לכוס לואו בול עם קרח.

קוקטייל  Honey Bee  (צילום: ליאור גולסאד)
קוקטייל Honey Bee (צילום: ליאור גולסאד)

 Sherry Blossom
מה צריכים:
40 מ"ל שיבאס 13 שרי אולורוס
20 מ"ל ליקר מרסקינו
15 מ"ל מי סוכר
15 מ"ל מיץ לימון
50 מ"ל מיץ חמוציות
לקישוט: דובדבן

 מה עושים:
 
מוזגים את כל המרכיבים לשייקר עם קרח, מנערים היטב ומסננים לכוס היי בול עם קרח.

קוקטייל Sherry Blossom (צילום: ליאור גולסאד)
קוקטייל Sherry Blossom (צילום: ליאור גולסאד)

הפצצה האיראנית
בדרך חזרה במונית, כי אם שותים לא נוהגים, סיפר לי קמי, הנהג האדיב, שעלה מאיראן בשנות ה-80, לאחר הדחתו של השאה הפרסי, על התקופה בה נהגו באיראן לשתות משקאות אלכוהוליים, כולל ויסקי. גם היהודים, גם הנוצרים וגם המוסלמים. החיים היו שם פעם טובים. טובים מאוד. כשעלה השלטון הפחות מוצלח, בלשון המעטה, ואסרו לשתות משקאות אלכוהוליים, היו מזקקים פרטיים שמצאו דרכים נסתרות לזקק אלכוהול.
 
אחת השיטות הייתה לבנות מזקקה בתוך משאית, ולזקק תוך כדי נסיעה, כדי שריחות אדי האלכוהול לא יתמקדו במקום אחד. לבקבוקי האלכוהול היו מוסיפים מים ומוכרים אותה כוודקה לכל דורש. או לפחות זה מה שהבנתי מתוך אדי השיבאס שאפפו אותי. בכל מקרה, פצצות כנראה שלא פיתחו מזה.