נשיאות הכנסת קיבלה היום (שני) את הצעתו של יו"ר הכנסת, יריב לוין, וקבעה כי הבחירות לנשיאות המדינה יתקיימו ביום רביעי ה-2 ביוני 2021. זאת כאשר נשיא המדינה ראובן ריבלין, יסיים את כהונתו בת שבע השנים ב-9 ביולי הקרוב.

בתוך כך, עד שבועיים לפני ההצבעה יהיו חייבים להגיש את שמות המועמדים ליו"ר הכנסת, על גבי טפסים מיוחדים בצירוף חתימות של עשרה חברי כנסת ממליצים ואישור בכתב מטעם המועמד עצמו, כאשר המועד האחרון לכך הוא עד יום רביעי, ה-19 במאי, בחצות.

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין: "אני שמח כי היום אנו מתחילים רשמית את הליך בחירת נשיא המדינה. אני מקווה שבימים מורכבים אלה הנשיא שייבחר יהיה אדם המקובל על כל חלקי העם".

תום כהונת נשיא המדינה וסדרי הצעת מועמדות לנשיא by maariv on Scribd



עד כה הכריזו על מועמדותם פרופסור שמעון שטרית, ח"כ לשעבר יהודה גליק ומיכאל בר-זוהר. גם יו"ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג, בנו של הנשיא השישי חיים הרצוג, וכלת פרס ישראל מרים פרץ צפויים להצטרף למרוץ. גם אילהם חזן, אשת עסקים ערביה מהצפון ויו"ר המטה הערבי בכחול לבן, הודיעה כי תתמודד לנשיאות. אולם מכחול לבן נמסר ל"מעריב", כי שם טרם הוחלט מי יהיה מועמדה לנשיאות.

הרצוג מנהל כבר תקופה ממושכת מסע שכנועים בקרב חברי כנסת מסיעות שונות, וכן צפוי להכריז בימים הקרובים על מועמדותו, ואילו תומכיה של מרים פרץ פתחו עבורה עצומת תמיכה באינטרנט. הם אף צפויים להגיע אל מחוץ לביתה, ב-15 במאי, למפגן תמיכה.


המועמד לנשיאות, פרופסור שמעון שטרית, מסר: "בעת הזו צריך נשיא שיאחד את עם ישראל, השסוע והמפולג. אני, שעשיתי את כל הדרך מילד קטן שנולד במרוקו וגדל בשכונת עולים ובמעברה בטבריה וצמח לצמרת האקדמית המשפטית הכלכלית והפוליטית - פרופ' למשפטים, חבר כנסת ושר בממשלות ישראל וממלא מקום ראש העיר ירושלים - אוכל בהחלט להיות מקובל על כלל הציבורים במדינה ולפעול למען מדינה מאוחדת יותר ומחוברת יותר".

שמעון שטרית (צילום: ליאור יאדו)
שמעון שטרית (צילום: ליאור יאדו)


המועמד הנוסף לנשיאות, מיכאל בר-זהר, אמר: "הכרזה על מועד הבחירות לנשיאות ביום ירושלים היא לא מקרית. ירושלים היא המגדלור של כל הדתות היושבות בארץ הזו, ומוסד הנשיאות הוא המגדלור של הדמוקרטיה. תפקידו כאבן יצוק בחברה הישראלית. באם אבחר, נשמר את הטוב שעשו הנשיאים פרס וריבלין, ובתוך כך ניצוק תוכן נוסף, חדש ושונה לתוכו. נפעל לאחות את הקרע עם יהדות התפוצות, נפעל לקידום תכניות חינוך לחיזוק אוכלוסיות מוחלשות ולתואר ראשון לכל חייל ועוד. בית הנשיא יהיה מקום בו אכנס אליו את הקהילות השונות ואייצר בו חיבורים והבנות בין חלקי החברה הישראלית".

המועמד לנשיאות המדינה, מיכאל בר זוהר (צילום: גיל בר זוהר)
המועמד לנשיאות המדינה, מיכאל בר זוהר (צילום: גיל בר זוהר)