מוסא חסונה, תושב לוד בן 25 ואב לשלושה, נורה למוות הלילה (שלישי) במהלך ההתפרעויות והפרות הסדר האלימות בעיר. הוא פונה במצב אנוש לבית החולים אסף הרופא, שם נקבע מותו. שני צעירים נוספים נפצעו באורח בינוני כתוצאה מהירי.

המשטרה פתחה בחקירת האירוע ועצרה אזרח יהודי בן 34 המתגורר בעיר, גבר נוסף בן 42 וחשוד נוסף, בחשד למעורבות בירי. הם נלקחו לחקירה, ובשלב זה נבדקת מידת מעורבותם באירוע. 

גורמים המקורבים לחשוד מסרו כי בן ה-34 מתגורר בשכונה שבה התרחש האירוע. לדבריהם, הוא ותושבים נוספים סבלו במהלך הלילה מהתפרעות אלימה מצד קבוצה של צעירים שיידו אבנים, ניסו להצית מבנים וזרעו הרס במקום. 

עוד מסרו הגורמים, כי מספר תושבים שניסו להגן על חייהם וחיי משפחותיהם ביצעו ירי לאחר שחשו סכנת חיים, ולא ברור מי ירה את הכדור שפגע בקורבן. לכן, הם טוענים, מוקדם להכריז על החשוד כמי שגרם למותו של ההרוג. מדובר, כאמור, לדבריהם, בסיטואציה של סכנת חיים ממשית.

האירוע הקטלני התרחש סמוך ל-01:30, אז התקבל במוקד 100 של המשטרה דיווח אודות ירי בשכונת הפרחים בעיר, כאשר במקביל התקבל דיווח במוקד מד"א על מספר פצועים באותו מקום. צוות מד"א פינה לבתי החולים אסף הרופא ותל השומר שניים מהפצועים, אחד מהם במצב אנוש, ומותו של זה נקבע עם הגעתו לבית החולים אסף הרופא. שני פצועים נוספים הגיעו עצמאית במצב בינוני לבית החולים אסף הרופא.

מבנה עיריית לוד שהוצת אמש (צילום: אבשלום ששוני)
מבנה עיריית לוד שהוצת אמש (צילום: אבשלום ששוני)

מחקירה ראשונית עולה כי מספר צעירים הגיעו יחד לשכונת הפרחים. במסגרת הפרות הסדר וההתפרעויות שאירעו במהלך הלילה בעיר נפגעו ארבעה מהם כתוצאה מירי שבוצע לעברם, ואחד מהארבעה, כאמור, מצא את מותו. 

מכוניות שהוצתו הלילה בלוד (צילום: עו''ד א.פ)
מכוניות שהוצתו הלילה בלוד (צילום: עו''ד א.פ)

יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, טוען כי "מדובר באוזלת יד של המשטרה לאור העובדה שהצעיר הגן על חייו". לטענת בן גביר, אותו אדם חש סכנה לחייו וביצע ירי.

כמו כן נעשה אמש ניסיון להצית עצים ליד תחנת המשטרה, כאשר גם שם כוחות הביטחון התעמתו עם המפגינים שיידו אבנים לעברם. במקום נרשם גם אירוע חריג, במהלכו הושחת דגל ישראל ונתלה במקומו דגל פלסטין.

בנוסף הוצתה מכינה קדם צבאית בעיר על ידי אלמונים ונגרם נזק לרכוש. המשטרה פתחה בחקירת האירוע. כמו כן נרשמה התפרעות גם בסמוך למשרדי להב 433, כאשר הכביש באזור נחסם לתנועה.

המכינה הקדם צבאית שהושחתה בלוד. צילום: אבשלום ששוני

מכינה קדם צבאית בלוד אחרי ההפגנות אמש (צילום: אבשלום ששוני)
מכינה קדם צבאית בלוד אחרי ההפגנות אמש (צילום: אבשלום ששוני)

ברמלה נעצרו שלושה חשודים לאחר שהפרו את הסדר במהלך התפרעות ברחוב ביאליק. מספר צעירים במקום יידו אבנים והציתו פחי אשפה. כוחות ביטחון הדפו את הפורעים. המשטרה ביצעה  17 מעצרים בלוד וחמישה נוספים ברמלה.

מהמרכז הרפואי "שמיר-אסף הרופא" נמסר כי "הלילה התקבלו למלר"ד פצועים ממספר מוקדים של אירועי הפרות סדר ברמלה ולוד.
תוך זמן קצר התגודדו עשרות מתפרעים מאותם אירועים ברחבת המיון, החלו להשתולל, זרקו אבנים, השחיתו ציוד, קללו ואיימו על הצוותים הרפואיים שנאלצו להסתתר מחשש לחייהם, וכן הופנו איומים מפורשים כלפי בני המיעוטים בצוות הרפואי על כך שהם ממשיכים לעבוד במלר"ד בתקופה זו".

עוד נמסר, כי "הצוותים הרפואיים נאלצו לפנות חלק מהמטופלים לאזורים מוגנים ולהסתגר במשך דקות ארוכות מחשש לחייהם וכי כוחות המשטרה והיס"מ שהוזעקו למקום נאלצו לפזר את המתפרעים באמצעות רימוני הלם".

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' התייחס לאירועים בלוד ואמר כי ‏"כמעט כסדום היינו לעמורה דמינו. פרעות ליל בדולח מבצעים תושבי לוד הערבים בתושבי העיר היהודים הלילה. המשטרה בקושי נותנת מענה (בשל ריבוי האירועים בכל הארץ). אזרחים נדרשים להגן על עצמם. המשטרה עוצרת לפנות בוקר לעיני ילדיו את אחד התושבים בחשד, לא פחות, לרצח. ‏זה אבדן עשתונות ערכי של המשטרה והפרקליטות. אטפל בזה בלנ"ד בכל הכוח ולא אתן שהמדינה היהודית תהפוך את הקרבן לאשם. זכות ההגנה העצמית היא המינימום שמדינה מתוקנת חייבת לאפשר לאזרחיה (האמת היא שהמדינה צריכה לעשות את זה בעצמה) וכל אחד מהמתפרעים חייב לדעת שדמו בראשו".

המכינה הקדם צבאית בלוד שהושחתה (צילום: אבשלום ששוני)
המכינה הקדם צבאית בלוד שהושחתה (צילום: אבשלום ששוני)

במקביל לאירועים בלוד, הפרות סדר אלימות נרשמו אמש במוקדים נוספים ברחבי הארץ. באזור עפולה, שני גברים נפגעו באורח קל לאחר שרכב בו נסעו בכביש 65 נרגם הלילה באבנים על ידי מתפרעים. השניים הגיעו לתחנת מד"א בעיר עפולה כאשר הם מדממים, ומשם הם פונו לקבלת טיפול בבית החולים "העמק" בעיר.

בשדרות בן גוריון שבחיפה עשרות מפגינים הפרו את הסדר תוך שהם חסמו את צירי התנועה, הבעירו צמיגים ויידו אבנים, זיקוקים ובקבוקים לעבר כוחות המשטרה. במהלך ההפגנה, שוטר נפצע אורח קל ופונה לקבלת טיפול רפואי. בנוסף, 15 מפגינים נעצרו לאחר שההפגנה הוגדרה כלא חוקית, אך המפגינים סירבו להתפזר ולעזוב את המקום. בשלב זה, בכל אזור הצפון נרשמו 46 מעצרים.

הצתות באזור אום אל פאחם (צילום: אליאב בטיטו)
הצתות באזור אום אל פאחם (צילום: אליאב בטיטו)


ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל ערוכה ותגיב בנחישות לכל ניסיון להפרת סדר ותדאג למצות את הדין עם אותם פורעי חוק. אנו קוראים למנהיגים לפעול למניעת התנהגות בריונית ואלימה ארועים אלה עלולים להטיל צל כבד ולפגוע במרקם היחסים הקיים בין התושבים".

בתוך כך, כביש 4 נחסם לתנועה מצומת מעגן מיכאל ועד לצומת נחשולים, בשני הכיוונים, בעקבות הפגנה נוספת. שוטרים שהגיעו למקום מכוונים את התנועה לדרכים חלופיות.

הבערת צמיגים בסמוך ללוד (צילום: איתן אלחדז/TPS)
הבערת צמיגים בסמוך ללוד (צילום: איתן אלחדז/TPS)

כמו כן, 10 חשודים נעצרו ברהט, לאחר שעשרות בני אדם הגיעו לאזור תחנת המשטרה על מנת להסב נזק. בתל שבע נהדפו עשרות נוספים, אשר התקיפו גם הם את נקודת המשטרה במקום וחמישה נעצרו. שגב שלום שוטרים ממשיכים בהשלטת הסדר תוך הגנה על נקודת השיטור במקום. נעצרו עד כה 15 חשודים ביידוי אבנים.