בעקבות ההסלמה הביטחונית, שר הביטחון בני גנץ אישר היום (שלישי) לגייס כ-5,000 חיילי מילואים בהתראת קריאה חריגה למערכים שונים, בין היתר, בפיקוד דרום, פיקוד העורף ואגף המבצעים. זאת לצורך המשך הפעילות המבצעית במסגרת מבצע ״שומר החומות״ ותגבור ההגנה על העורף.

בתוך כך, מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, יכנס בשעות הצהריים הערכת מצב מיוחדת בה ייקחו חלק כל מפקדי המחוזות של המשטרה, כמו גם גורמים מקצועיים נוספים, על מנת לבחון ולקבל החלטות בעקבות האירועים האלימים והפרות הסדר ברחבי הארץ. 

במשטרה נערכים לגל מחאות בעיקר בצפון, בדרום ובאזור רמלה ולוד בהמשך ללילה הסוער. גורמים במשטרה העבירו הנחיות לרשויות מקומיות, תוך הסברה שיש הנחיה לפגוע בניידות משטרה ובמטרות נוספות כדי ליצור חיכוך ועימותים בין יהודים וערבים.

כבר בשעות הבוקר בשיחות שקיים המפכ"ל עם השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, וגורמי ביטחון נוספים, הוחלט על גיוס שמונה פלוגות מילואים של מג"ב. בהתכנסות בשעות הצהריים יתקבלו החלטות מבצעיות נוספות במסגרת היערכות חירום של המשטרה בכל הגזרות. 

מהמשטרה נמסר כי היא ערה לפעולות שמתוכננות ומתפרסמות ברשתות החברתיות, נערכת בהתאם בכוחות מתוגברים בנקודות רתיחה שונות ברחבי הארץ ותגיב ביד תקיפה ובנחישות. יחד עם זאת, במשטרה גם ערים לעובדה שמדובר בימים האחרונים של חודש הרמדאן, ועל כן יעדיפו הפגנת נוכחות בשטח בצורה מאסיבית כדי למנוע פעולות מצד הפורעים.  

בהודעות שמתפרסמות בקבוצות וואטסאפ ברמלה ובלוד, הן של יהודים והן של ערבים, נראה כי מדובר בפתחו של יום קשה, כאשר מצד המגזר הערבי מבטיחים גורמים שונים כי לאחר הלווייתו של הצעיר שנורה למוות בעיר הלילה, מוסא חסונה, הם מתכוונים להבעיר את לוד. מנגד, מתארגנת קבוצת יהודים וקוראת לו לשבת בחיבוק ידיים ולהראות לצד השני כי דם יהודי אינו הפקר.

המשטרה מפזרת הפרת סדר בשגב שלום (צילום: דוברות המשטרה)

גם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי ערך הערכת מצב בסיומה הנחה להמשיך בתקיפת אתרי ייצור ואחסון אמצעי לחימה של חמאס והג'יהאד האיסלאמי כפי שבוצע לאורך כל הלילה, לצד הרחבת התקיפות ליעדים נוספים. כמו כן, הבהיר הרמטכ"ל כי יש להמשיך ולפגוע בכל פעיל של חמאס או גא"פ, באשר הוא, כפי שצה"ל עושה עושים מהרגע הראשון. 
 
בנוסף, הרמטכ"ל הנחה על תגבור כוחות נוספים לאוגדת עזה של חטיבות חי״ר ושריון, זאת לצד המשך היערכות מוגברת של יחידות הגנה אווירית, מודיעין ואוויר. כמו כן, החליט הרמטכ״ל להשהות את התרגיל המטכ״לי ״מרכבות האש״ למשך השבוע הקרוב. בחינה מחודשת להמשכת התרגיל תתקיים לאחר חג השבועות.
 
הרמטכ"ל סיכם כי צה"ל ימשיך לפעול בנחישות להשיב את הביטחון לתושבי הדרום, ועל כלל המפקדות להיערך להרחבת המערכה, ללא מגבלת זמן.

גנץ וכוכבי בהערכת מצב בקריה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גנץ וכוכבי בהערכת מצב בקריה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

כאמור, מוקדם יותר היום אישר גנץ את בקשתו של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה לגייס 8 פלוגות מג"ב במילואים לתגבור מיידי של כוחות המשטרה ברחבי הארץ. זאת, בעקבות עשרות אירועי האלימות החריגים שנרשמו הלילה, בהם נעצרו כ-100 חשודים: בצפון נעצרו 67 חשודים בהצתות וידוי אבנים ובדרום נעצרו 31 חשודים בהפרות סדר אלימות ברהט ובשגב שלום, וצפויים מעצרים נוספים. 

ברחבי מחוז הצפון נרשמו עשרות הפרות סדר, במהלכן נורו זיקוקים, הוצתו צמיגים, יידו אבנים ואף הוצתו רכבים פרטים של שוטרים. ביהודה ושומרון פרצו הלילה יותר מ-40 שריפות כתוצאה מפעילות חבלנית עוינת. מרבית האירועים היו בקרבת צירי תנועה מרכזיים ויישובים ונגרמו כתוצאה מזריקת בקבוקי תבערה וצמיגים בוערים.

במהלך הלילה, צוות כיבוי והצלה מתחנה אזורית בנימין נקלע להפרת סדר במהלך ביצוע פעולות כיבוי, ואבנים נזרקו על רכב הכיבוי שספג נזק. באירוע אחר, סמוך לצומת ה-T בגוש עציון, נזרק בקבוק תבערה על רכב שהיה במהלך נסיעה. הבקבוק התלקח ברכב ונגרם נזק.

טפסר שיקו בר דב, מפקד המחוז, מסר: "מחוז יו"ש ערוך ומוכן ע"פ הפקודות הסדורות של כבאות והצלה לישראל. התחנות מתוגברות בלוחמי אש נוספים, המשל"ט המחוזי מתוגבר וכן נעשתה פריסת כוחות מחודשת בהתאם לצרכים המבצעיים". 

גם ביישובים ערוער, שגב שלום ותל שבע נרשמה אלימות כלפי צוותי הכיבוי, שנרגמו במטחי אבנים וסלעים שכוונו לעברם וגרמו נזק רב לרכבי הכיבוי, תוך סיכון לוחמי האש. נוכח הסכנה הממשית לביטחונם האישי ולאחר ביצוע הערכת מצב פיקודית בשיתוף המשטרה הונחו הכוחות להמתין לליווי משטרתי לזירת האירוע עד גמר פעולות הכיבוי בתחום המועצות. 

אירועים אלימים חריגים נרשמו גם באזור הדרום, כאשר במהלך הלילה נעצרו 31 חשודים, בהם ארבעה קטינים, שנעצרו על ידי לוחמי היחידה למאבק בפשיעה (יל"פ)  של מרחב נגב ולוחמי מג"ב במשטרה לאחר שהיו מעורבים על פי החשד בהפרות הסדר, יידויי אבנים והתפרעויות שאירעו במהלך הלילה בכביש 6 סמוך לצומת שוקת, רהט ושגב שלום. הם יובאו במהלך הבוקר לבית משפט השלום בבאר שבע לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם. 

החשודים נעצרו במהלך פעילות שביצעו השוטרים והלוחמים על מנת להשיב את הסדר בדרום וזאת בעקבות ריבוי אירועי אלימות והתפרעויות. במשטרה מציינים כי "כוחות המשטרה ימשיכו לפעול על מנת למנוע מקרים של הפרות סדר ופגיעה בביטחון הציבור ולא יאפשרו כל פגיעה בסמלי שלטון ובשלום הציבור, על כל המשתמע מכך. משטרת ישראל תנקוט ביד קשה כנגד אלו שיבחרו לעשות כן, ותדאג אף למצות עמם את הדין בחומרה".

כאמור, בתום התייעצות ביטחונית שקיים השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה עם מפכ״ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי ובכירים נוספים במערכת הביטחון בעקבות אירועי האלימות ברחבי הארץ לאורך הלילה, הוחלט על גיוס מיידי של 8 פלוגות מג״ב במילואים לצורך תגבור כוחות משטרת ישראל ומשמר הגבול ברחבי הארץ.

מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל שבה וקוראת למנהיגים, ראשי רשויות, מנהיגי דת והורים לרסן את הצעירים, למחות ברוח הדמוקרטיה ולפעול למניעת התנהגות בריונית ואלימה. אירועים אלימים אלו עלולים להביא לפגיעות בנפש ולפגוע במרקם היחסים הקיים בין האזרחים למשך זמן רב. משטרת ישראל ערוכה ותגיב בנחישות לכל ניסיון להפרת הסדר הציבורי ותדאג למצות את הדין עם פורעי החוק".