כשקארמה היא כבר לא פקטור ובטח שהיא לא ביץ' כי אפשר לבטל אותה ולנטרל אותה לגמרי בתהליך נכון ומודע במערכות יחסים ובטח שבטח בתהליכי גירושין ופרידה. איך עושים את זה? מהם גירושין שהם מודעים ובהסכמה והאם באמת אפשר לשמור על רמה של מודעות בתוך המערבולת הרגשית וכל הקארמה השלילית שעולה?

לפניה ישירה אל עורכת דין שני לוי רוזנבלום, לחץ/י כאן

גירושין מהווים צומת דרכים משמעותית בעלת השפעות נרחבות עבור בני הזוג ומשפחתם
זה לא סוד כי לעבור גירושין יכול להיות מאתגר בלשון המעטה, שנוי במחלוקת ויקר. מרבית הגירושין אינם עולים לרמת הדרמה המוצגת בטלוויזיה, אך אין זה אומר שמדובר גם בטיול בפארק אלא בצומת דרכים משמעותית בעלת השפעות נרחבות עבור בני הזוג ומשפחתם. גירושין בדרך כלל דורשים עורכי דין, זמן, כסף, ובמקרים מסוימים, משפט ממושך.
 
ככל שהפרידה מורכבת ומסועפת יותר, כך מפלס הדרמה, העצבים והאגו שחוגג עולים רמה ואיתה האנרגיה שיורדת לטימיון במקרה הטוב או מחוללת בעיות לילדים ולהורים המתגרשים בתוך ההליך ובהמשך הדרך. גירושין בהסכמה או כפי שנהוג לכנותם בעולם Collaborative Divorce היא למעשה אלטרנטיבה מהפכנית לגירושין המסורתיים ומגמה שהולכת ותופסת תאוצה.
 
הכאב בפירוק מערכת יחסים ומשפחה אינו דומה לאף אחד אחר, הדבר משול לכאב שאדם חווה באובדן של אדם יקר בפתאומיות וללא כל התרעה. גירושין מסורתיים יכולים להגביר את הכאב הזה, להנציח אותו ולהותיר מרירות בין בני הזוג וילדיהם שעשויה להימשך שנים ולרחף ביחסים שאחרי הגירושין כמו פצצה מתקתקת אשר מאיימת להתפוצף בכל רגע או שהיא יושבת שם ומתחננת שיפרקו אותה מנשקה.

חלופה יעילה לגירושין מתוך יריבות וסכסוך
התהליך השיתופי הוא חלופה יעילה ומועדפת לגירושין מתוך יריבות וסכסוך. בתהליך של גירושין בשיתוף פעולה ובהסכמה, בני הזוג מסכימים כבר מההתחלה:

  • לא ללכת לבית משפט, או אפילו לאיים ללכת לבית המשפט.
  • לתקשר אחד עם השני בכנות ובכבוד גם כשקשה.
  • לעשות מאמץ אמיתי וכנה להבין זה את צרכיו ודאגותיו של זה.
  • להיות בשקיפות אחד עם השני בנוגע למידע הרלוונטי לפרידה ולילדים.
  • לעבוד יחד עם הגורם הנייטרלי שבחרתם לעבוד איתו לקראת הסכם לתועלת כל הנוגעים בדבר ולסמוך על היכולת שלו לנווט אתכם בתוך התהליך.
  • להסכים שיש דברים שאתם לא מסכימים עליהם וזה בסדר ולא אומר דבר ולא חצי דבר עליכם או על היכולת שלכם לגשר על הפערים.
  • להגיע יחד להסכמה משותפת על ערכים לאורם תגדלו את הילדים וחזון הורי משותף שמהווה מגדלור להמשך הדרך.
  • להסכים להיות בתהליך של הפרידה המודעת גם אם הוא כואב, לא נוח ולא נעים.

גירושין בשיתוף פעולה נותנים הזנק חיובי קדימה וידועים לטובה ביכולת של בני הזוג להתחדש ולהמציא את הקשר שלהם מחדש, הפעם לא על בסיס רומנטי אלא על בסיס רעיוני חדש שהוא אחריות הורית משותפת ועל הדרך לשחרר הקשרים של קארמה שלילית.

עורכת הדין שני לוי רוזנבלום (צילום: ענבל מרמרי)
עורכת הדין שני לוי רוזנבלום (צילום: ענבל מרמרי)

רצון הדדי לסיים את הקשר בצורה מכובדת תוך שמירה על טובת הילדים
זהו תהליך מוכח לפיתרון סכסוכים גם במובנו הרחב יותר אשר מוכיח כל פעם מחדש שלמרות שלכל אחד מהצדדים יש את האמת שלו בתוך הסיטואציה וכל אחד לגמרי צודק מהזוית שלו, ישנה גם האמת והאינטרס המשותף לשני בני הזוג שהוא מעל הצדקנות האישית המדומה, הפחד וההישרדות ומשם מיקוד באמת ששני בני הזוג חולקים יחד, אשר מגלמת את האינטרס אשר משותף לשניהם שאינו שנוי במחלוקת שהוא טובת הילדים ורצון הדדי לסיים את הקשר בצורה מכובדת והוגנת לשניהם תוך מתן דוגמה טובה למקורבים אליהם ובעיקר לילדים אשר יהנו מהפירות של התהליך הבונה שבני הזוג יצרו עבורם ביותר ממובן אחד, מה שנקרא Win Win Situation.

האינטרס המשותף צריך להיות מוגדר בתחילת התהליך ככוונה ששני הצדדים מצהירים עליה ומחוייבים כלפיה לא משנה מה יפגשו במהלך הדרך והסכמה לעבור דרך פירוק הפצצות המתקתקות מתוך מודעות, ערות ולקיחת אחריות. מי שמסכים לעבור את התהליך הזה יוצא נשכר בהרבה מובנים ולא רק במובן הצר של הפרידה אלא מוצא כוחות חדשים בתוכו שמגלמים אומץ, חוסן ופיתוח תעצומות רגשיות חדשות שלא ידע על קיומן טרם המשבר והתהליך החדש.

פרידה מודעת נעשית תוך סלילה של דרך חדשה בחייהם של בני הזוג
הבנייה של החיים המשותפים יכולה לקחת הרבה שנים ומאמץ משותף של שני הצדדים כאשר פירוק החבילה הוא תהליך קצר יותר אך פעמים רבות חשוב יותר כי במידה ונעשה נכון יכול להעצים ולבנות אותם לעתיד לבוא. אף על פי שתהליך הפרידה כואב, בפרידה המודעת הזוג נפגש עם התחנות של חייהם המשותפים ממקום חדש, מודע תוך סלילה של דרך חדשה בחייהם. הפוטנציאל שגלום בתהליך המודע הוא ליצור שינוי, טרסנפורמציה ותמיכה אחד בשני למרות הפרידה ואף להישאר בקשר משפחתי שונה ממה שהיה קודם שהוא קבוצת תמיכה במבנה חדש שהוא כמו קבוצת כדורגל מובחרת שמתחדשת.

מכיוון שלא הרבה זוגות עוברים תהליך נכון ומודע לפירוק והסבה של הקשר הישן שמבקש להתפנות מהם באלגנטיות גם אם הם עוברים לכאורה תהליך של גירושין בהסכמה, אזי נשארים מטענים בין שני בני הזוג ומערכת יחסים מינימלית ללא שיתוף פעולה מתחדש. 

היום המגמה הכלל עולמית בבתי משפט בכל מדינה היא לעודד את בני הזוג לעבוד יחד כדי לפתור סכסוכי גירושין וזה אכן מאוד חכם ונבון עבור המשפחה במשבר וכשבני הזוג מצליחים ביחד להגיע לעמק השווה בעזרת תהליך נכון ובונה הם גם מצליחים לבנות לעצמם את הגשר ואת התשתית לפרק הבא של חייהם ועל הדרך להרוויח את עצמם עבור עצמם.

עורכת דין שני לוי רוזנבלום עוסקת בדיני משפחה, גישור בגירושין, הסכמי גירושין, ליווי משפטי בהליכי פרידה בהסכמה, איזון משאבים, הסדרי ראייה, משמורת, מזונות ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.