עשרות אירועים אלימים חריגים נרשמו הלילה (שלישי) ברחבי הארץ ברקע ההסלמה הביטחונית הגוברת. בצפון נעצרו 67 חשודים בהצתות וידוי אבנים ובדרום נעצרו 31 חשודים בהפרות סדר אלימות ברהט ובשגב שלום, וצפויים מעצרים נוספים. מספר אזרחים שהיו עדים לאירועים הקשים, סיפרו הבוקר (שלישי) בגל"צ על רגעי המצוקה והאימה.

שלמה לחיאני, תושב לוד, תיאר את האירועים בעירו: "לילה מטורף וקשה - התפרעויות, שריפת פחים ומכוניות, שריפת בית מדרש ובית כנסת. רצה לכיווננו קבוצה של 100 ערבים, אחד מהם החזיק משהו בוער ביד. הרגשנו שאנחנו חוצצים בינם לבין תושבי השכונות ומגנים עליה. זה היה אירוע חמור ומסכן חיים". עוד הוסיף, כי היה "קצר בתקשורת עם המשטרה - חלפה לפחות שעה מאז שהתקשרתי ועד שהגיע השוטר הראשון".

אביעד אברהמי, תושב אזור ירושלים, סיפר על פיצוץ שאירע בזמן שיצא לריצה: "כמה מאות מטרים ממני היה פיצוץ עוצמתי ברמות שאני זוכר רק מהשירות בלבנון. ראיתי פטריית עשן מטורפת, אבנים ועפר עפו עליי וההדף העיף אותי קדימה. הייתי בהלם שדבר כזה קורה על מסלול ריצה".

גיא מן, שמתגורר סמוך לבית שנפגע מהרקטה באשקלון הבוקר, סיפר: "התעוררתי מהפיצוץ הגדול, בעוצמה קיצונית. הבית לא ממוגן וזה לא ריאלי להספיק להגיע למקלטים השכונתיים, בייחוד כשהמטחים רצופים כל כך. נותר לנו רק לסמוך על כיפת ברזל ועל המזל".

אודליה גוטליב, תושבת עוטף עזה, תיארה את פגיעת הטיל בביתה אמש: "הלכנו לממ"ד, לא יצאנו מיד בתום האזעקה וזה מה שהציל אותנו. הנפילה הייתה דקה או שתיים אחרי התרעת הצבע האדום. כשטיל נופל בתוך הבית - אין הרבה ספקות, מיד הבנו מה קרה".

אביחי מרציאנו, שרכבו הותקף הלילה סמוך יישוב בדואי בדרום, סיפר: "ראינו על הכביש צמיגים בוערים ושלושים בני נוער שמתגודדים וזורקים דברים. כשניפצו לנו את החלון, הרמנו את הידיים וצעקנו 'בבקשה אל תהרגו אותנו'. זה היה מפחיד - לא ידענו איך זה ייגמר".

 "צריך משטרה הרבה יותר גדולה"
 
במהלך התפרעויות שהתרחשו בלוד אמש נורה למוות תושב העיר מוסא חסונה, בן 25 ואב לשלושה ילדים. מאיר ליוש, יועץ אסטרטגי ותושב לוד, התייחס לאירוע בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM.

ליוש ציין כי לא נכח פיזית באירוע האלימות בו נהרג חסונה, כיוון ששמר עם חברו החמוש על השכונה, אך עדכן בהתרחשויות בעירו: "הורידו את דגלי העירייה ודגלי ישראל, שרפו חלק מהמכינה קדם צבאית, תלמוד תורה של דתיים לאומיים, זה התפשט לכיוונים נוספים וכל הלילה שמענו את רימוני ההלם של המשטרה נזרקים לכל הכיוונים. בשעה 00:30 אני מקבל דיווח מגיסתי, שגרה בשכונת חשמונאים, שיש מהומות. ואני שומע את האבנים והפיצוצים ומנסה להדריך אותה מה לעשות. אמרתי לה להיכנס לבית, לא להתקרב לחלונות ולאירוע הירי".

בנוסף מתח ליוש ביקורת על המשטרה, וטען: "מה שהיה במשטרה אתמול בלילה – מחפיר. 45 דקות מחכים תושבים שתגיע משטרה. כשאתה מחכה למשטרה 45 דקות אתה מרגיש נואש, אתה לא יכול לסמוך על שום דבר. בסוף מישהו ירה. המסגור של המשטרה והמסגור שמנסים לעשות זה שיהודי רצח ערבי וזה פשוט לא נכון, זה שקר".

לדבריו, "המשטרה קטנה למדינה. הכוונה לנוכחות משטרתית, זה לא מספיק. תגבירו תנאים, תטיבו את התנאים, תגרמו לאנשים להגיע. צריך אנשים טובים במשטרה. אי אפשר שהמשטרה תמשיך בגודלה הנוכחי".

ליוש העריך כי "התקופה הקרובה לא תהיה פשוטה. אנחנו חיים פה בדו קיום שאנחנו מנסים לשמר, אנחנו לא מתכוונים לגרש אותם לשום מקום. אבל אי אפשר שעל כל דבר קטן שמזיז קצת את מדינת ישראל - ישר נדלקות המדורות בלוד".

עפרה לקס המתגוררת בלוד סיפרה בתוכניתו של אראל סגל ב-103 FM שאירועי ליל אמש מהווים חלק מתהליך הקצנה שעובר על העיר. "לגור בלוד זה אחלה, אין עיר מתוקה בארץ כמו לוד. אנחנו גרים פה 18 שנה, התושבים פה מקסימים, החמימות היא דבר שאין להשיג בשום מקום. מה שמאוד מעציב אותי זה שכבר כמה חודשים, וזה גם מה שאני מעלה לרשתות, הפיצוצים והזיקוקים וחוסר המשילות שיש בעיר, וזה הקול ששומעים מהעיר הבאמת מקסימה הזאת. אנחנו מאוד אוהבים את היום-יום פה אבל בחודשים האחרונים קורה פה משהו רע מאוד ואתמול היה שיא חדש, נפרצו כל הסכרים. אנשים ביחסי שכנות מצויים עם שכניהם הערבים, פתאום לא מכירים אותם. זה הזכיר לי את פרעות תרפ"ט, ברוך השם אין פה הרוגים, אבל הפחד שאנשים אתמול חוו זה פחד מוות. אני נמצאת בתלמוד התורה השרוף, המחזות נוראיים וקשים ויש פה מישהי שהייתה נצורה אתמול במתנ"ס עם החברים שלה והיא לא מפסיקה לרעוד, אנשים החלו לעקור מזוזות מהבתים כי הם אמרו מי יודע מה יהיה".