הפרשן לענייני ערבים של "מעריב", אבי יששכרוף, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על ההסלמה הביטחונית והעריך: "חמאס טיפס על עץ גבוה באל אקצה, ומי שישלם את המחיר זה העזתים ותושבי עוטף עזה".

"הפעם באמת פאודה, הפעם מבית היוצר של חמאס", אמר יששרוף בפתח דבריו. "לא התהפכו, הייתה התדרדרות. לפני שבועיים וחצי-שלושה אנחנו עדים להצהרה הראשונה של מוחמד דף. אני לא יודע מה צץ קודם, מוחמד דף או הקריאות באל אקצה במהלך הרמדאן של מאות צעירים, אולי זה קצת עלה לו לראש".

הוא הסביר: "לכולנו יש אגו, גם למוחמד דף, הקריאות שהפכו אותו למושיע של ירושלים, אל אקצה אולי עלה לו קצת למוח, וכל צמרת חמאס מיישרת קו והולכים להרפתקה שאני לא זוכר כדוגמתה מ-2006 שחיזבאללה יצא להרפתקה מטורפת מבלי לדעת מה יקרה. חמאס מטפס על עץ גבוה, הם דורשים לסגת מהר הבית לפנות את הבתים בשייח ג'ראח, לשחרר את כל העצורים, בחייאת".

"זה לא משהו יותר עמוק, זה הרצון של חמאס לקבע ולחרוט בתודעה הציבורית הפלסטינית, שיש בוס אחד, בוס גדול אחד וזה חמאס. הרגע שהכריזו על ביטול הבחירות, חמאס קם והתרומם כמגן ירושלים. זה השתלב עם ההתפתחות בשטח, עם טעויות טקטיות שנעשו בצד הישראלי אבל חמאס רוצה ליטול את מושכות ההנהגה בצד הפלסטיני ולומר יש גורם אחד להתמודד איתו וזה אנחנו החמאס".

יששכרוף הדגיש: "אל אקצה היה, כרגע, וגם יהיה הגורם להסלמה מספר 1 - אין פה ספק. אנחנו זוכרים את הימים ב-2000, אל אקצה היה במרכז, כך גם ב־90' ועוד אחורה. אנחנו ב-2021 ושוב חמאס העלה את אל אקצה על ראש שמחתו, ניצל את המומנטום, הסית את מזרח ירושלים וראינו אותם תופסים תחת, איך לומר, יוצאים לרחובות וזורקים אבנים. מי שישלם את המחיר זה העזתים ותושבי עוטף עזה".

"מאתמול, 24 הרוגים פלסטינים, ערב חג, איד אל פיטר ועל זה חמאס יצטרך לתת תשובות לקהל שלו והוא סופר את דעת הקהל שלו, מעל ל־2 מיליון תושבים עזתים מוצאים את עצמם במלחמה מבלי שהיו קשורים אליה. יש כניסה למלחמה ומנגד, אנחנו יורים על עוטף עזה, אשקלון וכיו"ב. אני לא רואה הסלמה רבתי, יכול להיות שנהיה עדים לזה בשעות הקרובות. חמאס מאותת – בואו נמצא דרך לרדת מהעץ".

"אנחנו יכולים לסיים את זה כאן, אבל צריכים אירוע בצד הישראלי. הדרישות שלהם כרגע כל כך מופרכות שאני לא רואה את הסוף. הגדה המערבית, יו"ש, מחוץ לסיפור לא רק שלעזה אלא גם של ירושלים עם כל מה שקרה בהר הבית, 300 פצועים ואל ג'זירה בשידור חי לא ראינו המונים יוצאים לגדה. יש את הרשות הפלסטינית שלא רוצה לשחק לידיים של חמאס, פת"ח מחוץ לתמונה, והציבור הפלסטיני בגדה נותר אדיש".

הוא הוסיף: "הסיבה המרכזית זה חמאס שרצה לחולל אירוע דרמטי, מצליח ומשנה סטטוס קוו של שנים. כל שנות שלטונו של נתניהו היה סטטוס קוו מאוד מעניין בין צמרת חמאס ונתניהו ששומרים זה על כבודו של זה, ולא פוגעים אחד בשני יותר מדי. אתמול נחצה קו ויהיה מעניין לראות את התגובה של נתניהו".

יששכרוף ניסה להסביר מה עומד מאחורי האירועים האלימים בלוד: "איזשהו שד יצא מהבקבוק. אנחנו רוכבים על השד הדתי, שיצא מהבקבוק ועכשיו יש אקסיומה שהיהודים באו להרוס את הר הבית ולכן חמאס טוב שעשה את מה שעשה".