המהומות ברחבי הארץ: עימותים רבים פרצו ברחבי הארץ, כאשר המוקד המרכזי הוא בלוד. בהם גבר בן 56 נפצע באורח קשה מיידוי אבנים בעיר לוד הלילה (שלישי). עשרות רכבים הוצתו ובמספר מוקדים בעיר פרצו שריפות. לאור המצב בלוד, הוחלט להכריז על מצב מיוחד בעיר. בנוסף, שר הביטחון בני גנץ הנחה את צה"ל להקצות את כל פלוגות מג"ב שמוקצות למשימות צה"ל לטובת סיוע מיידי להשבת הסדר בלוד ובערים מעורבות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים דיון עם שרי הביטחון וביטחון הפנים, המפכ״ל, ראש המל״ל, היועמ״ש ובכירים נוספים לאור האירועים בלוד. בדיון סיכם ראש הממשלה נתניהו על הכרזת מצב חירום מיוחד בלוד והשר לביטחון פנים אוחנה הודיע שהוא יפעיל את סמכותו בעניין לאלתר. בנוסף סוכם שפלוגות מג״ב מיהודה ושומרון יגיעו לערים המעורבות עוד הלילה. 

ראש הממשלה הגיע לביקור בלוד והתייחס למצב המורכב על רקע המהומות בעיר. "פה התפתחה חזית שאני רואה אותה בחומרה רבה, זו אנרכיה של כוחות שפוגעים בשוטרים, שורפים בתי כנסת, שוברים מכוניות. אנחנו לא יכולים לקבל את זה ושום מדינה מתוקנת לא, אני כאן כדי להבטיח שאנחנו מחזירים את המשילות", אמר נתניהו. 

ראש הממשלה בתניהו בביקור בלוד (צילום: צילום מסך ערוץ 12)
ראש הממשלה בתניהו בביקור בלוד (צילום: צילום מסך ערוץ 12)

"הנחיתי לעשות שלושה דברים: הדבר הראשון להעביר הנה לוחמי מג"ב, הם יגיעו עד שעות הבוקר וגם לערים מעורבות אחרות. דבר שני להעניק סמכויות להכרזה על מצב חירום כאן. אם זה לא מצב חירום אני לא יודע מה זה. אני מקווה שהבעיה נפתרה אבל אסור שזה ייגרר כי מדובר כאן בעניין של חיים ומוות. דבר שלישי במקרה הצורך זה להנהיג עוצר כדי להחזיר את המשילות", סיפר ראש הממשלה.

עוד אמר נתניהו: "אני נותן גיבוי למשטרת עשיראל שעושה עבודה מאוד קשה בתנאים מאוד קשים, זה לא עניין של מה בכך למנוע את הפראות הזאת. אני מצפה ממניגי הציבור הערבי לצאת בעוצמה נגד התופעות הללו של פורעי חוק של אנשים שמנסים לפגוע בחפים מפשע, מעריך את זה שחלק מהמנהיגים דיברו".

"אני קורא לכולם לא לקחת את החוק לידיים, יש כאן מדינה ומשילות, בגלל זה באנו ואני בטוח שכך ננהג. במקרה הצורך תפעילו את כל האמצעים הללו גם במקומות האחרים כדי להחזיר חוק וסדר לישראל", אמר ראש הממשלה. 

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הודיע: ״אנו מכריזים הלילה על מצב חירום אזרחי מיוחד בלוד. נעשה כל שנדרש כדי להשיב את החוק והסדר בלוד ובכלל הארץ. לאחר התייעצויות ביטחוניות הוחלט על גיוס 16 פלוגות מג"ב במילואים, פינוי פלוגות מג"ב איו"ש לטובת לוד ותגבור כוחות המשטרה באופן מיידי״.

פלוגות מג''ב נכנסות ללוד (צילום: משטרת ישראל)
פלוגות מג''ב נכנסות ללוד (צילום: משטרת ישראל)


לוחם מג''ב בלוד (צילום: משטרת ישראל)
לוחם מג''ב בלוד (צילום: משטרת ישראל)

שר הביטחון והמשפטים בני גנץ הודיע כי שוחח עם ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, ועידכן אותו על ההחלטה לתגבר את לוד בכוחות מג"ב באופן מיידי. "במצב שאליו הגענו חייבים לפעול בתקיפות מול הפושעים, לצנן את הרוחות ולשמור על הסדר הציבורי. יש לנו כמנהיגי ציבור אחריות להרגעת המצב- וכך נפעל. נעניק למשטרה את כל האמצעים הנדרשים, לרבות הטלת עוצר בהתאם לצורך והערכת המצב בשטח בהתייעצות עם היועמ״ש", אמר גנץ. 

בן גביר בלוד: "מי שמרים אבן צריך לירות בו"
חבר הכנסת איתמר בן גביר הגיע לעיר לוד ואמר בשיחה עם חדשות 12: "אני אשם בתרפ"ד, אשם בהכל. הייתי גם ברמלה והגעתי כי לא יכולתי להירדם, כי אני שומע את הצעקות של הילדים והנשים כאן. כולם הפקירו אותם, הגרד המדיני, הצבא, המשטרה, תמיד אצלנו מתעוררים מאוחר מדי אבל צריכה להיות הוראה חד משמעית, מי שמרים אבן צריך לירות בו".

בן גביר התייחס לאחריות של השר לביטחון פנים על המצב, ואמר: "אוהב את אמיר אבל יש לי ביקורת קשה עליו ועל ראש הממשלה, גם העברתי את המסרים האלה והם יודעים טוב מאוד מה אני חושב. הסתכלתי לילדים בלוד בעיניים הם מפחדים לצאת מהבית, יש לי ביקורת קשה".

בעקבות המהומות, המשטרה פינתה תושבים יהודים בבניינים מעורבים בעיר מחשש ללינץ'. כוחות משטרה גדולים פרוסים ברחבי העיר שבוערת כבר מספר שעות. נרשמו השלכות בקבוקי תבערה וידויי אבנים.

ראש העיר יאיר רביבו אמר בראיון לחדשות 12 כי מדובר ב"ערב קשה בלוד, פרצה פה מלחמת אזרחים. לילה שני של פרעות ליל הבדולח כאן. מה שקורה פה, זה איבוד שליטה מוחלט. המשימה גדולה על משטרת ישראל,

כוחות משטרה בלוד (צילום: TPS)
כוחות משטרה בלוד (צילום: TPS)

בתוך כך, נמשכת המתיחות בערים השונות ברחבי הארת. בעיר עכו, שריפה פרצו במסעדת אורי בורי ובמלון הסמוך אליה. בירושלים, אבנים יודו לעבר שוטרים בהר הבית, ולאחר פעילות של מג"ב באזור, נעצר חשוד אחד בגין הפרת סדר. בעיר חיפה, עשרות צעירים הבעירו פחים ופריטים שונים ברחבי העיר והתפרעו, מספר בני אדם נעצרו. גם ברהט נרשמו עימותים בין תושבים. 

כוחות משטרה בעיר לוד. צילום: TPS

מוקדם יותר היום, במהלך הלוויתו של מוסא חסונה שנורה למוות אמש (שני) בהתפרעויות האלימות בלוד, החלו הפרות סדר חמורות במהלכן המשתתפים יידו אבנים לעבר כוחות משטרה ומג"ב וכתוצאה מכך נפצע שוטר ואדם נוסף נפצעו באורח קל, ניידת משטרה הועלתה באש. מאות שוטרים פרוסים ברחבי לוד על מנת להנדוף את ההתפרעווית ולמנוע הפרות סדר. במשטרה ערוכים לשעות הערב מתוך חשש כי האירועים האלימים יימשכו. 

כזכור, חסונה בן ה-25, נורה למוות כאמור בהמלך ההתפרעויות האלימות בעיר. הוא פונה במצב אנוש לבית החולים אסף הרופא, שם נקבע מותו. שלמה לחיאני, תושב לוד, תיאר את האירועים בעירו: "לילה מטורף וקשה - התפרעויות, שריפת פחים ומכוניות, שריפת בית מדרש ובית כנסת. רצה לכיווננו קבוצה של 100 ערבים, אחד מהם החזיק משהו בוער ביד. הרגשנו שאנחנו חוצצים בינם לבין תושבי השכונות ומגנים עליה. זה היה אירוע חמור ומסכן חיים". עוד הוסיף, כי היה "קצר בתקשורת עם המשטרה - חלפה לפחות שעה מאז שהתקשרתי ועד שהגיע השוטר הראשון".

אוטובוס שהוצת בלוד (צילום: ללא קרדיט)
אוטובוס שהוצת בלוד (צילום: ללא קרדיט)

בתוך כך, בית המשפט השלום בראשון לציון האריך את מעצרם של שלושת החשודים במעורבות בירי ביומיים בגין עבירות של גרימת מוות בכוונה או באדישות, חבלה חמורה ופציעה כעבריין מזוין, בימים הקרובים יתבררו סעיפי העבירה והם ישתנו בהתאם. גורמים המקורבים לאחד החשודים מסרו כי הוא מתגורר בשכונה שבה התרחש האירוע. לדבריהם, הוא ותושבים נוספים סבלו במהלך הלילה מהתפרעות אלימה מצד קבוצה של צעירים שיידו אבנים, ניסו להצית מבנים וזרעו הרס במקום.