תושבי אשקלון חוו היום (שלישי) את ההסלמה על בשרם, במסגרתה מאות רקטות נורו לעבר העיר הדרומית ולעבר עוטף עזה. שתי תושבות מהעיר נהרגו כתוצאה מפגיעות ישירות בבנייני מגורים בעיר. על רקע ההסלמה והפגיעות הקשות בעיר, התושבים סיפרו על רגעי האימה בשעות הצהריים ועל האכזבה הגדולה מהמצב. 

"זה היה סיוט נוראי ממש תופת. הפעם 24 שעות מורטות עצבים והילדים כבר לא יכלו להחזיק. במיוחד הקטן שנכנס לחרדה וללחץ. בניגוד לפעמים קודמות שכל כניסה לממ"ד הייתה מסתיימת עם טיל אחד או שניים, הפעם כל פעם שהייתה אזעקה נשמעו 15 עד 20 שיגורים משהו מטורף", סיפר תושב אשקלון.

"די נמאס", הוסיפה תושבת אחרת מאשקלון בשיחה עם "מעריב", "אנחנו גרים בתוך המדינה ואין לנו ביטחון. יש לנו היום כבר שני קורבנות וזה מפחיד. ילדים קטנים, אנשים מבוגרים כבר מחכים לשקט. צריך תגובה קשה הולמת ומוחצת אחרת הם תופסים אותנו כבני ערובה. הם הבינו שהם יודעים לפגוע באשקלון ולא מהססים. אנחנו רוצים לבוא למרכז והאזעקות לא מאפשרות לנו לצאת מהעיר. נתפוס את רגע השקט ונעוף מכאן".

"עפתי מההדף ובנס לא נפגענו"

שמעון יפרח, תושב אשקלון שנכח בפגיעה בבניין בו נמצאה אחת ההרוגות, סיפר בראיון ל-103FM: "הייתה פגיעה ישירה בבניין בו אימא שלי גרה. היינו בקומה 13 והדיירת שנפגעה הייתה בקומה 9. אנחנו צופים על עזה ועל כל האיזור מלמעלה. כל רגע שיש מתחים, אנחנו רואים אותם ורצים לממ"ד. אין ממ"ד בדירות, אבל יש ממ"ד משותף בכל קומה. אנחנו יוצאים מהדלת וחוזרים לבית רק כשמותר".   

"בזמן הפגיעה, אני עפתי מההדף אחורה ובנס לא נפגענו. אם הטיל היה מגיע קצת יותר גבוה, ללא ספק הוא היה יכול לפגוע בנו. אני רואה עכשיו מהחלון פטריות עשן, צה"ל תוקף בעזה. כל הכבוד, אנחנו חזקים", סיפר. 

"כולם המומים ובלחץ", סיפר יפרח, "יש פה אוכלוסייה מבוגרת. אנחנו רגילים לסבבים האלו, אבל לא כשזה פוגע לך בבניין. האיזור הזה קיבל היום מכל הכיוונים. אין לי איך להסביר את זה, כי זה לא דומה לשום דבר אחר. מתחים מפחידים, טילים שיוצאים מעזה ומגיעים בכמויות. כשאתה כבר לא יודע לאן להסתכל, אתה בורח לאיזור המוגן".

עינב אסולין, פרמדיק מד"א, התראיין ברדיו 103FM וסיפר על הטיפול בנפגעים באירועים בהם נהרגה אחת מתושבות העיר. "אנחנו היינו בקרבת המקום ויצאנו דקות ספורות אחרי הפגיעה בבניין. כשהגענו זיהינו פגיעה ישירה בקומה העליונה והתחלנו לבצע נוהל פריקה כדי לאתר את הנפגעים, יחד עם כוחות הכיבוי, פיקוד העורף והמשטרה. באחת הקומות הגבוהות איתרנו את ההרוגה, כאשר היא הייתה במצב אנוש - ללא דופק וללא נשימה. לצערנו לא היה ניתן להציל את חייה ונאלצנו לקבוע את מותה".

פגיעה ישירה בבניין מגורים באשקלון (צילום: מרק ישראל סלם)
פגיעה ישירה בבניין מגורים באשקלון (צילום: מרק ישראל סלם)

"המשכנו את הסריקות בבניין ופינינו עוד 3 נפגעים קלים מהבניין לבית החולים ברזילי. העיר האשקלון כבר כל היום סופגת מתחים קשים ואני חייב להדגיש שההנחיות של פיקוד העורף להיכנס למרחבים מוגנים, הן באמת מצילות חיים", סיפר עוד אסולין. 
 
עוד הוסיף אסולין: "יש לנו נוהל מאוד ברור שדורש מאיתנו לעבור קומה-קומה, דירה-דירה בצורה יסודית. אם לא פותחים את הדירה, בהוראת המשטרה אנחנו פורצים את הדלת ומוודאים שאין שם אף אחד. לצערנו הדירה שבה מצאנו את ההרוגה, הייתה הרוסה לגמרי ולא הינו צריכים לעשות פעילויות חילוץ. היה הרס גם בדירות הסמוכות, אבל לא בסדר גודל של הדירה שנפגעה באופן ישיר".

"כולם מביינם שהפעם זה שונה"

"אני הייתי פה בצוק איתן חודש ימים, עכשיו אני נמצא בסבב הנוכחי והתחושה היא שכמות השיגורים הרבה יותר גדולה. אנחנו חווים את זה כל כמה דקות, מאזעקה לאזעקה, מפגיעה לפגיעה, מאתר נפילה לאתר נפילה. זה לא מסתיים והתחושה היא קשה. אנחנו מסתובבים ברחובות העיר ואנחנו כמעט לא רואים אנשים, החנויות סגורות והרכבים כמעט ולא מסתובבים", אמר אסולין. 

גם באשדוד חוו את ההסלמה באופן חמור. יהודה אבידן, תושב העיר, שוחח עם רדיו 103FM וסיפר על היום הקשה שעברו גם תושבי אשדוד. "זה פשוט לא ייאמן, כל העיר רועדת. היום בית צמוד קרקע חטף פגיעה ישירה ושמענו את הנפילה כאילו זה היה בתוך הבית שלנו. אחרי מספר דקות יצאנו החוצה, ראינו את העשן, התקרבנו והבנו את גודל הנס. נס שאי אפשר להסביר. אנשים בתוך הבית נכנסו לפינה מוגנת והיו רק פגיעות קלות לנוכחים. הנס הוא אדיר, אבל אני זוכר את הסבבים הקודמים - וזה היה אחד הסבבים החזקים ביותר".

"כמות הטילים פשוט מטורפת", המשיך אבידן, "אני גר באזור צמוד לאשקלון ואני שומע את כל מה שקורה שם. העיר פתאום נהיית שקטה, כולם מכונסים בעצמם. מצד אחד האנשים פה מבינים את הפעולה שצריכים לעשות, אבל מצד שני הם ממורמרים. כולם בחרדה, אבל אני חושב שבאזורים שלנו דיי מתורגלים ויודעים להישמע להוראות".

נפילת רקטה באשקלון  (צילום: מרק ישראל סלם)
נפילת רקטה באשקלון (צילום: מרק ישראל סלם)

"כולנו מבינים שהפעם יהיה שונה. יש פה מלחמת גרילה, לא מלחמה רגילה. אין כאן קודים, ולכן המצב מאוד נפיץ. אנחנו צריכים להבין שההוראות שהם מקבלים מגיעות מאיראן ומחיזבאללה ושכל דבר שקורה שם, משקיף על האזור שלנו. אני חושב שהפעם גם אנשי העוטף, גם אנשי אשקלון ואשדוד צריכים להיות יותר סבלניים - כי הפעם כן תהיה פעולה רחבה יותר. אני מקווה שהיא תימשך כמה שיותר, כי כשהם חוצים את הקוים האדומים לגמרי, אז הפעולה הרחבה שלנו מוצדקת". 

"אני מקווה מאוד שלא תתערב כאן הפוליטיקה ולא ילחצו להפסיק את זה בגלל מניעים אחרים, כי ככל שימשך הסבב הזה בעוד כמה ימים - הנזק שיגרם לחמאס יחזיר אותם אחורה בכמה שנים. ועדיין - חשוב להגיד שאנחנו חיים פה יחסית בסדר וצריך להבין שאנחנו חיים בקונסטלציה בה אי אפשר להיכנס לתוך עזה ולמרוח אותה".

בתוך כך, ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג, החליט להזמין את כל תושבי הדרום המותקפים מירי הטילים בעזה לביקור חינם בגן החי העירוני היום ומחר בין השעות 09.00-16.00 .

"ביממה האחרונה אנחנו עדים למתקפת טרור פרועה מעזה , אשר מעמידה את תושבי הדרום במציאות בלתי אפשרית ומסוכנת. כאות הזדהות עם התושבים הנמצאים בחזית מול הטרור העזתי ובמטרה כי ימצאו אצלינו מרגוע, החלטתי לאפשר לתושבי הדרום כניסה לגן החי ללא תשלום. בשם תושבי פתח תקווה אני מבקש לחזק את תושבי הדרום וכוחות הביטחון. אנחנו מאחוריכם ומייחלים יחד איתם למציאות טובה יותר ולגדיעת האויב", אמר גרינברג.