ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן נשאו דברים הערב (שלישי) בקריה בתל אביב. נתניהו אמר בפתח דבריו כי "סיימנו הערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחון. קיבלנו החלטות. חמאס והג'יהאד שילמו וישלמו מחיר כבד מאוד על התוקפנות שלהם. אני עומד כאן הערב ואומר - דמם בראשם".

גנץ הוסיף כי "צהל אני מבקש להזכיר, שומר ומגן על כולם, יהודים וערבים כאחד. אני קורא לכל אזרחי ישראל, זו העת לנהוג באופן אחראי ולהימנע מאלימות הדדית ומאלימות בכלל. אני מכיר את הזירה העזתית, ארגוני הטרור נפגעו קשות וימשיכו להיפגע בגלל ההחלטה המופקרת שלהם לירות לעבר שטח מדינת ישראל. אנחנו נחזיר את השקטק והביטחון ונעשה זאת לטווח רחוק".

הרמטכ"ל כוכבי אמר כי "פגענו בעשרות מטרות, בעזה המציאות קשה. תקפנו למעלה מ-500 מטרות ופגענו בעשרות מחבלים. אנחנו נחושים לפגוע באגוני הטרור באופן משמעותי, אנחנו ממשיכים לתקוף באופן נרחבףף אנחנו ננמשיך לתקוף באופן נרחב, לא נחסוך שום בית. אני רוצה להשתתף בצערן של המשפחות ומאחל החלמה לכל המשפחות"

ראש השב"כ ארגמן, אחרון הדוברים, ציין כי "נמשיך לעשות את מה שנהכון למען בטחונם של תושבי ישראל".

מוקדם יותר הערב, לאחר המטח בכבד שספגה ישראל לעבר גוש דן ויישובי הדרום, אמר הערב בכיר בממשלה כי "יש חופש פעולה אדיר לצבא, כפי שזה נראה, הולכת להיות מערכה ארוכה". 

על רקע ההסלמה בדרום, במערכת הביטחון לא נעתרים להצעות התיווך הזרות שהגיעו למועצה לביטחון לאומי דרך גורמים ערבים, והנחו את הצבא להמשיך ולתקוף ביתר שאת ברצועת עזה. עם זאת, מסתמן שכבר מחר בבוקר יחלו דיונים בישראל כיצד לממש את מנגנון הסיום להסלמה שהחלה לפני יממה במטח חריג לירושלים.

בני גנץ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בני גנץ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

הדיווח בדבר התשובה השלילית הישראל לניסיונות הרגיעה, מגיעה על רקע דיווח ב"אלערביה", לפיו שר החוץ המצרי הודיע שמדינתו מקיימת מאמצים להרגיע את הרוחות עם ישראל, אך זו השיבה לה בשלילה. 

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, המשיך היום בשיחות עם מנהיגים ברחבי המזרח התיכון והעולם האסלאמי בניסיון לגייס אותם למאמצים לסיים את סבב האלימות הנוכחי ברצועת עזה ובירושלים. על פי לשכת הנשיאות באנקרה, ארדואן קיים שיחות טלפון עם אמיר קטאר שיח' תמים בין חאמד א-תאני, אמיר כוויית שיח' נוואף אל-אחמד א-ג'אבר, ומלך מלזיה הסולטן עבדאללה על "ההתקפות של ישראל נגד מסגד אל-אקצא והפלסטינים".

שיחות דומות התקיימו אתמול בין ארדואן לבין מלך ירדן עבדאללה השני, יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס וראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה.

בהודעה הטורקית נאמר כי ארדואן הביע באוזני המנהיגים את "החשיבות של המאמצים המשותפים לסיים את ההתקפות המרושעות של ישראל נגד מסגד אל-אקצא ונגד הפלסטינים ואת הצורך של הקהילה הבינלאומית לספק תגובה מוצקה ומרתיעה להתקפות האלה ולתמוך בפלסטין".