בעקבות אישור החירום שניתן על ידי ה־FDA לשימוש בחיסון הקורונה של פייזר אצל בני 12־16, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי החל לקיים דיונים בנושא בהשתתפות גורמי המקצוע הרלוונטיים, בהם נציגי קופות החולים ואיגוד רופאי הילדים, זאת במטרה להיערך להרחבת השימוש בחיסון אצל קבוצת גיל זו גם בישראל.

שלשום בלילה הודיע מנהל התרופות והמזון האמריקאי, ה־FDA, כי החיסון נגד נגיף הקורונה שפיתחה חברת פייזר אושר לשימוש בקרב ילדים בני 12־16. בעקבות ההחלטה, האוכלוסיות היחידות שטרם זכו לאישור שימוש בחיסון הן ילדים מתחת לגיל 12 וסובלים מאלרגיות.

מיד עם פרסום דבר אישור החירום שניתן לחיסון, בירך משרד הבריאות על הבשורה. צוות טיפול מגיפות וועדת החיסונים יקיימו דיונים בנושא, תוך התייחסות לסוגיית היעילות והבטיחות, ויגישו את המלצתם למשרד הבריאות. במקביל להתייעצויות, משרד הבריאות נערך יחד עם קופות החולים להתחלת מבצע החיסונים אצל בני הנוער.

בתוך כך, צוות המחקר של קופת חולים מאוחדת ערך סקר דיגיטלי שבחן עמדות בקרב הורים לילדים בגיל 12־15 לגבי עמדתם בנושא חיסון קורונה לילדיהם. כשנשאלו ההורים לסוגיה לגבי התלבטותם האם להתחסן בעצמם – 54% לא התלבטו כלל, 13% התלבטו במידה רבה ו־33% התלבטו במידה מועטה עד בינונית.

ממצאי הסקר הדיגיטלי שבו, המשיבים נדגמו אקראית, מעלים כי ב־90% מבתי האב התחסן לפחות אחד מההורים וב־85% מבתי האב שני ההורים התחסנו. עוד עולה כי אחוז ההורים המתכננים לחסן את ילדיהם נע בין 51% ל־64%.

כ־13% בלבד מהמשיבים הצהירו כי אין בכוונתם לחסן את ילדיהם. אחת הסיבות הבולטות היא החשש מפגיעה עתידית בבריאות הילדים בעקבות החיסון, כפי שטענו 75% מהמשיבים. 

כשליש מהמשיבים ציינו שחסר להם מידע על יעילותו ובטיחותו של החיסון, כרבע חוששים מתופעות לוואי וכ־20% לא מעוניינים שילדיהם יחוסנו ראשונים.

עמוס פרץ, הורה שמתנגד לחיסון ילדיו, טוען: "הקורונה כבר מאחורינו, ברגע שההורים מחוסנים אז אין באמת חשש מזה שהילדים יידבקו, כי ראינו שממילא אם הם נדבקים הם כמעט ולא חולים קשים. אני בעצמי התחסנתי ואני לא מתנגד חיסונים קלאסי, אבל עכשיו כשכבר הכל פתוח אז אין באמת צורך להכריח ילדים קטנים להתחסן גם".

מנגד, נורית רוימי, סבתא לשמונה נכדים, טוענת כי היא דווקא מחכה לחסן את נכדיה. "אני והילדים כבר מחוסנים אומנם אבל תמיד כשהנכדים באים יש חשש שאולי הם חלילה יידבקו באיזשהו נגיף חדש של הקורונה. דווקא עכשיו, אחרי שראינו איך החיסון עוזר לכולם ובזכותו אני יכולה לפגוש את הילדים – אני כבר מחכה בקוצר רוח לקחת את הנכדים להתחסן".