בנק ישראל פרסם אתמול הודעה לציבור שלפיה הוא שוקל כניסה לתחום המטבעות הדיגיטליים. למסמך, תחת הכותרת "שקל דיגיטלי של בנק ישראל", נלווה קול קורא למשלוח התייחסויות לגבי היבטים רלוונטיים של הנפקה אפשרית של מטבע דיגיטלי.

לפי ההודעה שפורסמה אתמול, בנק ישראל בוחן את נושא המטבעות הדיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים מאז 2017. למרות זאת, עדין לא הוחלט האם להנפיק שקל דיגיטלי. ואולם לאור ההתפתחויות בכלכלה הדיגיטלית ובעולמות התשלומים, בנק ישראל נערך לקראת הנפקה אפשרית של שקל דיגיטלי.

נזכיר כי הנגיד פרופ' אמיר ירון תומך עקרונית במהלך כזה ורואה בו חלק מהחדשנות הטכנולוגית־פיננסית. עם זאת, עד היום נמנע בנק ישראל לאשר לבנקים קבלת תשלומים במטבעות דיגיטליים כמו ביטקוין, בעיקר על רקע החששות לעבירות על חוק איסור הלבנת הון.

זאת הסיבה שגם גופים מוסדיים ישראליים נמנעו עד כה מהשקעה במטבעות אלה. בבנק ישראל מסבירים ששקל דיגיטלי יכול אומנם להניב תועלת, אך הנפקתו כרוכה בסיכונים. במידה שיתברר שהתועלת מהנפקת שקל דיגיטלי עולה על העלויות והסיכונים, ניתן יהיה להוציא תוכנית זו לפועל.

במסגרת התוכנית האסטרטגית הקים הנגיד ועדת היגוי בראשות המשנה לנגיד, להנפקה אפשרית של שקל דיגיטלי. ייתכן שבנקים מרכזיים בעולם ישתמשו בטכנולוגיות רישום מבוזר (DLT) כדוגמת בלוקצ'יין להנפקת מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי.

מטבע דיגיטלי, בשונה ממטבעות קריפטוגרפיים כדוגמת הביטקוין המונפקים באופן עצמאי, יונפק על ידי הבנק המרכזי של המדינה, והוא אשר יקבע את כמותו, את אופן השימוש בו, ואת הרגולציה שתחול עליו. 

שקל דיגיטלי ייצור אלטרנטיבה מתקדמת ובטוחה לאמצעי התשלום הקיימים והחדשים. המדובר בתשתית חדשנית, שתבטיח את התאמת מערך התשלומים לצרכים של הכלכלה הדיגיטלית העתידית. הוא גם ייצור תשתית יעילה וזולה לתשלומים בינלאומיים, ויסייע למאבק בהון השחור. 

כעת מבקשים בבנק ישראל לקבל את חוות דעתם של אנשי מגזר התשלומים, הפיננסים והטכנולוגיה, האקדמיה, גופי ממשלה רלוונטיים וארגונים שונים, בשאלה האם בכלל להוציא אל הפועל את המהלך, ובאיזו מתכונת.