כמדינה סוציאליסטית הדואגת לכלל תושביה, מבוגרים שהגיעו לגיל פרישה זכאים לקבל מהמוסד לביטוח לאומי קצבת אזרח ותיק (קצבת זקנה) הנועדה להבטיח לתושבי ישראל בגיל השלישי הכנסה חודשית קבועה לעת זקנה.

לעיתים ככל שאנחנו מתבגרים מתגברות גם הבעיות הרפואיות והתפקוד שלנו אינו כתמול שלשום. המוסד לביטוח לאומי מכיר במציאות הזו של החיים ולשם כך מעניק מעבר לקצבת הזקנה קצבה נוספת, קצבת סיעוד לקשישים הזקוקים לעזרת צד ג' ועומדים בתנאי הזכאות.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין בת חן טייץ לחץ/י כאן

מה מטרתה של קצבת הסיעוד?
קצבת סיעוד נועדה לעזור בנטל שרובץ על הקשיש ועל בני משפחתו בטיפול ובהשגחה על הקשיש. כדי לקבל את הקצבה על הקשיש לעמוד בתנאי הזכאות שנקבעו. התנאי החשוב ביותר זה תפקוד הקשיש. רק קשישים שנזקקים לעזרת הזולת בביצוע פעולות יום יומיות או זקוקים להשגחה למען בטיחותם או בטיחות הסביבה יהיו זכאים לקצבת סיעוד. לגמלת הסיעוד זכאים לרוב קשישים אשר מתגוררים בביתם או מתגוררים בדיור מוגן. נוסף על כך יש לעמוד במבחן הכנסות.

תקרות הכנסה ליחיד ולזוג
כשמדובר ביחיד ניתן לקבל קצבה מלאה עד תקרת הכנסה של 10,551 שקלים. יחיד שהכנסתו מעל סכום התקרה יוכל לקבל קצבה חלקית. כשמדובר בזוג ניתן לקבל קצבה מלאה עד תקרת הכנסה של 15,827 שקלים בחודש, כאשר מעל סכום התקרה ניתן לקבל קצבה חלקית.

לצורך קבלת הקצבה יש למלא טופס תביעה. לאחר הגשת התביעה תיערך בדיקה לקשיש ולאחר הבדיקה תיקבע הזכאות ורמת הזכאות. הגמלה משולמת לפי 6 רמות זכאות כאשר רמה 1 היא הנמוכה ביותר ואילו רמה 6 היא הרמה הגבוהה ביותר. חשוב לציין כי כיום ניתן לבחור את הגמלה בכסף וגם בשירותי סיעוד.

שילוב בין קצבת סיעוד בכסף ובין שירותי סיעוד
מי שמקבל קצבת סיעוד יכול גם לשלב בין קצבה בכסף ובין שירותי סיעוד כמו שעות טיפול, מוצרי ספיגה וכדומה שיסייעו לו בביצוע פעולות היום-יום ובניהול משק הבית, ויקלו על משפחתו את הטיפול בו ואת ההשגחה עליו.

קשיש שמוגבל בתפקודו יהיה זכאי לקצבה אם בבדיקה יעלה כי הוא נזקק לעזרת הזולת במידה רבה. כאשר מדובר בקשיש מעל לגיל 90 ניתן לבחור בביצוע הערכה תפקודית על ידי רופא מומחה בגריאטריה במקום על ידי מעריך סיעודי מביטוח לאומי.

עורכת הדין בת חן טייץ (צילום: דן לוין)
עורכת הדין בת חן טייץ (צילום: דן לוין)

מה אפשר לעשות במצב שחלה החמרה במצב הבריאותי?
קשיש יכול להגיש בקשה להיבדק פעם נוספת אם חלה החמרה במצבו הבריאותי מאז הבדיקה הקודמת, או אם נקבעה לו קצבת סיעוד לתקופה זמנית שעומדת להסתיים.

קשיש אשר מעסיק אצלו עובד סיעודי זר או מטפל סיעודי ישראלי זכאי לתוספת שעות טיפול (נכון לרמות זכאות 3-6).

יתרה מזאת, קשיש שאושרה לו זכאות לסיעוד, יהיה זכאי להטבות נוספות כגון הנחה בארנונה, הטבה בחשבון מים וחשמל (תלוי רמת זכאות).

כדי לממש את הזכויות במוסד לביטוח לאומי בצורה מיטבית, כדאי לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה שעוסק בתחום מימוש הזכויות הרפואיות. עורך הדין ילווה את המבוטח בהתנהלותו מול המוסד לביטוח לאומי עד למיצוי מיטבי של זכויותיו.

עורכת הדין בת חן טייץ עוסקת במימוש זכויות רפואיות במוסד לביטוח לאומי, דיני נזיקין, תאונות עבודה ומשפט אזרחי ועסקי, הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.