נמשכים המאמצים להרגעת הרוחות במסגרת ההסלמה הביטחונית בישראל. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן אמר הלילה (רביעי) כי שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והביע תקווה כי פעולות האיבה באזור ייסתיימו בקרוב. "לישראל יש זכות להגן על עצמה", הדגיש ביידן.

מלשכת רה"מ נמסר כי נתניהו הודה לביידן על הגיבוי האמריקני לזכות של ישראל להגנה עצמית. והוסיף כי ישראל תמשיך לפעול כדי לפגוע ביכולות הצבאיות של החמאס ושל יתר ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה.

בהמשך, שר החוץ האמריקאי אנטוני בלינקן שוחח עם אבו מאזן על ההסלמה הביטחונית, מסר לו כי הוא "מגנה את ירי הרקטות מעזה" והדגיש את הצורך בהרגעת המצב. 

בעולם הערבי ובקהילה הבין לאומית ממשיכים במאמצים להביא לרגיעה שתפסיק את ההסלמה בין ישראל ורצועת עזה. על פי דיווחים ערביים, יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, עושה כל שביכולתו כדי לעצור את ההסלמה ברצועת עזה.

בתוך כך, ארה"ב מגבירה את המאמצים לסיים את סבב האלימות הנוכחי. מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, הודיע כי הוא שולח נציג בכיר מטעמו לאזור בניסיון לשכנע את הצדדים לעצור את ההסלמה והזהיר כי היא פוגעת ביכולת ליישם את פתרון שתי המדינות.

בלינקן הודיע כי האדי עמר, שמשמש סגן עוזר מזכיר המדינה לעניינים ישראליים ופלסטיניים, יגיע לאזור וייפגש עם מנהיגים ישראלים ופלסטינים כדי "להפציר בשמי ובשם הנשיא ביידן בדבר הצורך להגיע להפסקת ההסלמה באלימות".

ביידן מציג את שר החוץ החדש אנתוני בלינקן (צילום: Getty images,chandan khannaafp)
ביידן מציג את שר החוץ החדש אנתוני בלינקן (צילום: Getty images,chandan khannaafp)

"אנחנו מודאגים מאד ממה שמתרחש שם, המראות שראינו בלילה היו מחרידים והאובדן של חיים אזרחיים כלשהם הוא טרגדיה", אמר בלינקן בפתח תדרוך עיתונאי בנושא הדוח השנתי על חופש הדת בעולם. "אנחנו ממוקדים מאד בעצירת ההסלמה. ארה"ב מחויבת לפתרון שתי המדינות והאלימות הזו מרחיקה אותנו יותר מהמטרה הזו".

מזכיר המדינה הדגיש כי ארה"ב תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה. "אני מגנה את התקפות הרקטות במילים הנחרצות ביותר", ציין. "הישראלים והפלסטינים זכאים לחיות באופן שווה בשלום ובביטחון. נמשיך לפעול מול הישראלים, הפלסטינים ושותפים אזוריים כדי לעצור את ההסלמה ולהביא לרגיעה". 

מוקדם יותר דווח באתר חדשות עזתי, כי גורמי מודיעין מצרים עתידים להיכנס לרצועת עזה דרך מעבר רפיח כדי לקדם רגיעה בין ישראל לארגון החמאס, זאת לאחר האירועים הקשים בימים האחרונים בדרום הארץ. 

בתוך כך, אירועים כאלה בדרך כלל מתואמים עם שני הצדדים. הדברים הללו מגיעים לאחר מספר ימי הסלמה, במסגרתם צה"ל תקף מאות יעדי חמאס וג'יהאד, ומנגד, נורו למעלה מ-850 רקטות לעבר שטח ישראל מאז תחילת הסבב, לצד כ-250 שנחתו בשטח הרצועה.

כזכור, אתמול דווח כי על רקע ההסלמה בדרום, במערכת הביטחון לא נעתרו להצעות התיווך הזרות שהגיעו למועצה לביטחון לאומי דרך גורמים ערבים, והנחו את הצבא להמשיך ולתקוף ביתר שאת ברצועת עזה. עם זאת, מסתמן שהיום בבוקר יחלו דיונים בישראל כיצד לממש את מנגנון הסיום להסלמה שהחלה לפני יממה במטח חריג לירושלים.