בדרך לבחירות חמישיות? אחרי החשיפה של בן כספית הבוקר (חמישי) על חידוש המו"מ בין יו"ר ימינה נפתלי בנט לבין בנימין נתניהו, מסתמן כי בנט הוריד מהפרק את האפשרות שתוקם ממשלת שינוי בהישענות על רע"מ, זאת בעקבות גל האלימות בערים המעורבות ששוטף את הארץ בימים האחרונים.

מעט אחרי הפרסום יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שאצלו נמצא המנדט להרכבת הממשלה, מסר: "שמעתי את בנט שהוא לא רואה היתכנות לממשלת שינוי במציאות הזאת, הוא טועה", אמר לפיד. "שינוי לא עושים שנוח, שינוי עושים שזה הדבר הנכון, כשאתה מאמין שהדרך שלך נכונה", אמר לפיד.

"אין לי שום כוונה לוותר, אני אמשיך להפוך כל אבן על מנת להקים ממשלה. יש עוד 20 יום למנדט, במונחים פוליטיים זה נצח. נמשיך להיאבק ואם לא נצליח נלך לבחירות המיותרות והמסוכנות ביותר בתולדות המדינה וננצח בהן בשם כל הישראלים הטובים שמסרבים לקבל את האלימות והשנאה".

"כמו שיש את הרוע והאלימות שהתפרצו ברגע אחד יש בינינו את הטוב שרק מחכה להתפרץ, יש רוב מוחלט שמאמין בזה שאסור לתת לאלימות לנצח, אנחנו לא ניתן לה לנצח, לא נפקיר את המדינה לאלה שמנסים לנצל לרעה כל תסכול וכל כעס כדי שנפנה אחד נגד השני", הבטיח. "אנחנו הרוב, שמאמין שצריך לעשות שינוי בחברה הישראלית. אני אעשה הכל כדי שהרוב הזה יקבל את הממשלה שמגיעה לו כמה שיותר מהר".

"דווקא עכשיו, דווקא מול הכאוס והאימה, אנחנו צריכים להקים ממשלה. המצב לא ישתנה אם לא נשנה אותו. המציאות לא תשתפר מעצמה. תפקידם של מנהיגים הוא ליצור מציאות טובה יותר. אנחנו צריכים לעשות הכל כדי להקים ממשלה חדשה בישראל, מה שיותר מהר, עם כל מי שמאמין בחוק וסדר וחיים משותפים. ממשלה שבמקום להחליש אותנו תחזק אותנו. תחזק את המשטרה, תחזק את מערכת אכיפת החוק, תחזק את הסולידריות בינינו ואת החברה הישראלית".

"ואני אגיד לכם עוד משהו, לאלה שאוהבים את המדינה וחרדים לה ולא יכולים לשאת את מה שהם רואים בטלוויזיה בימים האחרונים: אנחנו הרוב. לא רוב קטן, אנחנו רוב מוחלט, ענק, של אזרחים ישראלים טובים, יהודים וערבים, חרדים ודתיים וחילונים. כולנו מאמינים באותו דבר: בזה שאסור לתת לאלימות לנצח. אנחנו לא ניתן לה לנצח. אנחנו הרוב, והרוב הוא טוב. והרוב הוא שומר חוק. והרוב מבין שהגיע הזמן לשינוי עמוק בחברה הישראלית. אני אעשה כל דבר כדי שהרוב הזה יקבל את המדינה שמגיעה לו ואת הממשלה שמגיעה לו כמה שיותר מהר".

חברים רבים בכחול לבן מסרו בתגובה להתפתחות: "אנו מחויבים לריפוי החברה הישראלית בימים אלה. לא נעסוק בפוליטיקה בזמן שעפים טילים על אזרחי ישראל והרחובות בוערים מהסתה ואנו מחזקים את כוחות הביטחון. היינו, נשארנו ונישאר מחויבים לגוש השינוי".

בשיחות סגורות בנט אומר כי נוכח מצב החירום בערים המעורבות, ממשלת שינוי בהרכב המתוכנן לא תוכל להתמודד. דרוש כוח, הכנסת צבא ומעצרים, דברים שלשיטתו אי אפשר לעשות כשנשענים על מנסור עבאס, ולתפיסתו הביטחוני קודם לאזרחי. 

כעת בנט מנסה  לקדם ממשלת אחדות בה יהיו חברות הליכוד, תקווה חדשה של גדעון סער, כחול לבן של בני גנץ ויש עתיד של יאיר לפיד, אך בסביבתו פסימיים בנוגע לאפשרות שמהלך כזה אכן יתממש. הסיכום המסתמן הוא בחירה ישירה, ביטול הפריטטיות, תיק הביטחון ושריון שמונה מקומות ברשימת הליכוד. צוותי המשא ומתן נפגשו היום אחרי שהתקבלה ההחלטה האסטרטגית. 

מי שתרמה תרומה גדולה, אולי מרכזית, בהחלטתו של בנט לנטוש את הרעיון של ממשלת שינוי הינה איילת שקד. היא התנגדה לרעיון הזה מיומו הראשון, היא עשתה שעות נוספות במאמץ אדיר לשכנע את בנט והיא הצליחה בגדול.

כעת במפלגתו של גדעון סער נוצר מצב שהוא שונה ודומה גם יחד. יש אנשים שכבר מזמן אמרו לסער כי הרעיון של ממשלת שינוי לא בא להם טוב בעין, קשה להם איתו. עם זאת, כל עוד הרעיון הזה על הפרק מבחינת סער, הם מוכנים ללכת איתו עד הסוף כי הם נאמנים לו ולא יבגדו בו. 

אך אם המו"מ עם לפיד ושות' יקרוס, הם יהפכו עולמות כדי למנוע בחירות חמישיות. מבחינתם, ממשלת ימין בקונסטלציה כזאת או אחרת היא המטרה. הדינמיקה בתקווה חדשה יהיה הדבר המעניין בתקופה הקרובה.

בנט: "או ממשלת אחדות או בחירות חמישיות". צילום: ערוץ הכנסת

כפי שנחשף הבוקר במעריב, גורמים הבקיאים במתרחש טוענים כי יש מתווה להסכמה בין בנט לנתניהו לפיו בנט יכהן כראש ממשלה בשנה וחצי הראשונות ונתניהו יחליף אותו לשנתיים וחצי מיד אחר כך, אך הבעיה היא שאין לתוכנית הזו רוב בכנסת מאחר שהמאורעות האחרונים השמידו סופית את הסיכוי שנתניהו יוכל להקים ממשלה בהימנעות רע"ם, ולכן נדרש לגייס את תמיכתו של גדעון סער.

על פי גורמים הבקיאים בנעשה, התנאי של סער ברור: הגבלת קדנציות כדי לוודא שזו תהיה הקדנציה האחרונה של נתניהו כראש ממשלה. סער עצמו מכחיש כל קשר למגעים הללו.