צה"ל פרסם היום (שבת) סרטונים חדשים מן הפגיעה ב"מטרו של חמאס" – העיר התחתית מתחת לשכונות הצפוניות של עזה שהושקעו שנים בבנייתה וספגה פגיעה קשה בתקיפת צה"ל אתמול.

אילוסטרציה לסיכול פרויקט המטרו של חמאס, קרדיט דובר צה"ל

בסרטונים מוצגת אילוסטרציית מנהרת טרור של הארגון לצד סרטון מה-6 בינואר, בו נראה באסל צאלחיה, בכיר חמאס לשעבר, כשהוא מספר למצלמה ש"האויב גילה חלק גדול מן המנהרות" ומורה לאנשיו שלא לעשות בהן שימוש "אלא אם הם חייבים". עוד אמר, כי הוא מעדיף שלוחמיו "ינועו על פני השטח". 

אתמול בבוקר קיים דובר צה"ל, תא״ל הדי זילברמן,  קו חכם בנושא עדכון מבצעי. זאת, לאור המשך הירי מרצועת עזה לשטח ישראל, שנמשך גם בשעות הלילה, במקביל לתקיפת צה"ל ברצועה. לדבריו, במהלך התקיפות הצליח צה"ל לפגוע בבכיר בג'יהאד האסלאמי, בכיר במערך הנ"ט, ואף יורטו כלי טייס בלתי מאוישים. כל זאת, ללא חציית שטח ישראל.

בפתח דבריו, התייחס לתקיפה המשולבת של צה"ל ברצועה, מן האוויר והיבשה, כאשר באזור השעה 23:30 המריאו 160 מטוסים משישה בסיסים, שתקפו כ-150 מטרות. במקביל, כוחות גולני ביצעו ירי פגזים וטנקים, כאשר יעד התקיפה היה פגיעה קשה בעיר התחתית בעזה, באזור השכונות הצפוניות. במקביל, המשיכו בתקיפת מטרות נוספות ובהן בורות שיגור ויעדים נוספים. עיקר היעד של התקיפה הנרחבת הזאת, היא פגיעה קשה במה שיש תחת הקרקע. מה שנקרא ״עיר המטרו של חמאס״. זהו נכס אסטרטגי של חמאס, עיר תת קרקעית.

בנוסף, טען זילברמן כי האש היבשתית כוונה למטרות שמעל לקרקע, כאשר נורו כ-300 פגזי ארטילריה נפיצים, כאשר שני גדודי טנקים ביצעו ירי, ושני גדודי ארטילריה. 

תת-אלוף הדי זילברמן, דובר צה''ל (צילום: דובר צה''ל)
תת-אלוף הדי זילברמן, דובר צה''ל (צילום: דובר צה''ל)


על פי זילברמן, בשלב זה עדיין מוקדם לדעת את מלוא היקפו של הנזק שגרמה התקיפה, אך ידוע כי נפגעו קילומטרים רבים של עיר המטרו של חמאס. בסמוך לתקיפת המטרו, הותקפו הלילה גם מטרות אמצעי לחימה ובורות שיגור. כמו כן, הותקפו גם בורות שיגור שנפתחו על מנת לשגר רקטות לשטח ישראל בתגובה לתקיפת המטרו.

בנוסף, בצה''ל העריכו כי כוחותינו פגעו, ככל הנראה, בבכיר במערך הנ''ט של החמאס. לוחמי ההגנה האווירית של כיפת ברזל יירטו הלילה כטב״מ נוסף שחדר בדרום הרצועה. ההתקפות בשלב זה נגד הג'יאהד האיסלאמי והחאמס ממשיכות בכל העת, כאשר מאתמול חוסלו שבע חוליות שיגור טילי נ''ט שונות.

על פי דובר צה''ל, במהלך הלילה שוגרו 55 רקטות משטח הרצועה לישראל, בשלושה מטחים שונים, לא בוצע ירי למרכז הארץ, אך בצה''ל מעריכים כי השקט אינו מעיד על מגמה מצד חמאס והג'יאהד האיסלאמי.