מבצע "שומר החומות": לאחר שחמאס איים להטיל "עוצר על תל אביב וסביבתה החל מחצות", הוא שיגר הלילה (בין שבת לראשון) מטח רקטות לעבר ערי גוש דן והדרום. התקבלו מספר דיווחים על נפילות בערים בת ים, גן יבנה ואשדוד, אך ללא נפגעים. מוקדם יותר היום, היממה השישית ללחימה מול חמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה, אדם כבן 50 נהרג מפגיעת רקטה בבניין מגורים ברמת גן, ונפילות נרשמו בערים נוספות, בהן ראשון לציון, רחובות, בני ברק, גבעת שמואל וטייבה - כולן ללא נפגעים בגוף למעט מספר פצועים קל, שנחבלו בדרכם למרחב המוגן. 

לכל העדכונים משעות הבוקר של היממה השישית למבצע

כל העדכונים - דקה אחר דקה

03:00: דיווח ברצועה: ישראל תקפה 5 בתים ברחוב אל-ווהדה ללא הודעה מוקדמת, ישנן משפחות רבות מתחת להריסות הבתים.

02:55: סוכנות הידיעות הפלסטינית שיהאב עדכנה כי מטוסי קרב ביצעו למעלה מ-155 תיפות ברצועה לאחר שיגור הרקטות הלילי לעבר יישובי גוש דן. פילוח התקיפות לפי הסוכנות: 60 פגיעות בעזה, 40 בצפון הרצועה, 35 פגיעות במחנות המרכז, ו-20 בחאן יונס.

02:23: אזעקות נשמעו בבאר שבע ויישובי הסביבה. 

02:05:
במועצה האזורית שדות נגב הפיצו הודעת עדכון, בה נכתב כי צה"ל צפוי להתחיל "בגל תקיפות משמעותי לעבר רצועת עזה שילווה בהדי פיצוצים ויורגש היטב באזורינו. לא נשקפת סכנה ויש להמשיך להקפיד ולנהוג על פי ההנחיות ההתגוננות".

02:00: אזעקות צבע אדום נשמעו ביישובי עוטף עזה.

01:30דיווחים בעיר עזה על הפצצת ביתו ומשרדו של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה.

00:58: אזעקות צבע אדום נשמעו בעוטף עזה ונתיבות.

00:50: צביקה ברוט ראש עיריית בת ים בראיון לחדשות 12 הבהיר כי "אין נפגעים בעיר. יש ככל הנראה שלושה מוקדי נפילה בעיר, באחד המקומות נפלה רקטה שגרמה לנזק לא מאוד גדול לתוואי הרכבת הקלה. במקום אחר היו רסיסיים שגרמו נזק קל לרכבים ברחוב".

00:30: התקבלו מספר דיווחים על שלוש נפילות בערים בת ים, גן יבנה ואשדוד, ללא נפגעים עד כה.

00:25: מד"א: כי בשלב זה, טרם התקבלו קריאות על נפגעים כתוצאה מהירי, למעט כ-10 מקרים של אנשים שנחבלו בדרכם למרחב המוגן. 

יירוטים מעל שמי הדרום (צילום: רויטרס)
יירוטים מעל שמי הדרום (צילום: רויטרס)

00:20: דובר הזרוע הצבאית של החמאס אבו עוביידה לאחר הירי: "שיגרנו מטח גדול של עשרות רקטות לעבר תל אביב ופרבריה, במקביל למטח לעבר אשדוד בתגובה להפצצה של מגדלים ובתים אזרחיים".

00:10: מטח כבד לעבר יישובי הדרום, ערי גוש דן, אזעקות גם בשומרון.

00:00: צה"ל מודיע כי תקף בנק מרכזי שהיה בשימוש החמאס בשכונת רמאל, "בו נמצאים כספי הטרור וממנו משולמות המשכורות של פעילי הזרוע הצבאית ומנגנוני הארגון", כלשונם. 

תיעוד מתקיפת הבנק בשכונת רמאל. צילום: דובר צה"ל.

23:48:  צה"ל מעדכן: רכב פלסטיני ניסה לדרוס לוחמים במחסום צבאי סמוך לצומת דהרייה. כוח צה"ל ששהה בנקודה פתח בנוהל מעצר חשוד שכלל ירי. אין נפגעים. 

23:06:
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס להתפתחויות האחרונות. "אנחנו מנחיתים מכות מחץ על ארגוני הטרור. מי שהצית את האש חוטף אש. אנחנו מגיבים בצורה קטלנית באוויר, ביבשה ובים. אני אומר לראשי הטרור - אתם לא יכולים להתחבא, לא מעל הקרקע ולא מתחת לקרקע אף אחד אינו חסין".

22:59: מתחילת הסבב זוהו 2,819 שיגורים לארץ, כאשר 2,340 מהם כוונו לארץ ולים ו-1,099 יורטו.

22:13: כוח צה״ל תקף מחסן אמל״ח בתוך בסיס צבאי במסגרת סיכול יכולות מערך הנ״ט של חמאס ומנע ירי לעבר ישראל.

21:50: גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, הודיעו על חידוש הירי לגוש הדן ב-00:00: "בהנחיית מוחמד דף יוטל עוצר על תל אביב וסביבתה החל מחצות".

21:00: צוותי כיבוי וחילוץ מתחנת נתיבות פועלים בפגיעה ישירה באזור מועצה אזורית אשכול. לוחמי האש מבצעים סריקות לאיתור לכודים וניתוק מקורות אנרגיה. במקביל סורקים לוחמי האש מבנים סמוכים אשר נפגעו מרסיסים ומנתקים גם שם מקורות אנרגיה אשר נפגעו. בשלב זה ללא נפגעים.

20:45: לפני זמן קצר, מטוס קרב של צה"ל תקף את ביתו של ראא'ד סעד, ראש מטה מבצעים מיוחדים הכלל רצועתי של חמאס, ששימש כתשתית צבאית של הארגון.

20:40: כתוצאה מהמטח האחרון, רקטה פגעה במשק ביכיני, סמוך לחצר בית. תושבי הבית שהו בממ"ד בעת הפגיעה. 
אין נפגעים בגוף. שניים מיושבי הבית לקו בחרדה ומטופלות במקום על ידי מד"א. נזק נגרם לרכוש.

זירת הפגיעה ביכיני (צילום: ביטחון שער הנגב)
זירת הפגיעה ביכיני (צילום: ביטחון שער הנגב)

20:36: החל מהשעה 7:00 הבוקר ועד 19:00 זוהו כ-278 שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל, כך עדכן דובר צה"ל, שציין עוד כי כ-40 שיגורים נפלו בשטח הרצועה. לוחמי ההגנה האווירית יירטו עשרות רבות של רקטות.

20:30: הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר ב-11:00.

20:22: שר הביטחון, בני בנץ, התייחס להתפתחויות האחרונות, ואמר: "אני מצר על כך שישנן מדינות וארגונים שאינם מבינים את המציאות כפי שהיא, ובמקום ללחוץ על חמאס שיפסיק את הירי, מתעלמות מפשעי המלחמה שלו ולוחצות דווקא על ישראל. ישראל שומרת על מוסר הלחימה, ובעוד שצה"ל מכוון ופוגע במטרות צבאיות, חמאס מכוונת לאזרחים ומתחבאת מאחוריהם - זה כל ההבדל".

הצהרת שר הביטחון. צילום: טל עוז / משרד הביטחון

20:00: צה"ל פרסם אילוסטרציה של הפגיעה במטרו של חמאס בלילה שבין חמישי לשישי.

19:30: ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם נשיא ארה״ב ג’ו ביידן. מלשכת נתניהו נמסר: "ראש הממשלה עדכן את הנשיא בהתפתחויות ובפעולות שישראל נקטה ובפעולות שישראל מתכוונת לבצע. ראש הממשלה נתניהו הודה לנשיא על התמיכה הבלתי מסויגת של ארה״ב בזכות שלנו להגן על עצמנו.  רה״מ נתניהו הדגיש בשיחה ואמר שישראל עושה הכל כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים וההוכחה לכך היא שבמגדלים בהם יש יעדי טרור שמותקפים ע״י צה״ל הם מפונים מבלתי מעורבים". 

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

19:10: דיווח בעזה: כלי טיס ירה ברכב נוסע, אדם אחד נהרג.

19:00: מוקדם יותר היום, מטוסי קרב של צה"ל תקפו את ביתם של תיסר מבאשר, מג"ד קרארה (מרחב חאן-יונס) בארגון הטרור חמאס בחאן יונס, ואת ביתו של עאזי טמאעה, מח"ט מחנות המרכז בארגון הטרור חמאס בדיר אל בלח. הבתים שימשו כתשתיות צבאיות של הארגון.

18:50: שרי החוץ של סעודיה ומצרים קראו להפסקת אש מיידית.

18:45: צה"ל פרסם את נכסי חמאס בבניין הרב קומתי שהופל בשכונת רימאל:

  • בבניין אלג׳אא פועל המודיעין הצבאי של חמאס, וכן משרדים המשמשים את ארגון הטרור חמאס ואת ארגון הטרור גא״פ.
  • בבניין יושבת יחידת המחקר והפיתוח של המודיעין הצבאי של ארגון הטרור חמאס האחראית בין היתר למספר פעולות חבלניות שבוצעו כנגד מדינת ישראל.
  • היחידה מורכבת ממוקדי ידע שמהווים נכס ייחודי לארגון הטרור, אשר עושים שימוש בציוד טכנולוגי ערכי ביותר של חמאס כנגד ישראל.
  • היחידה השתמשה ביכולות אלו כנגד ישראל במספר אירועים. בכדי לנסות לחבל ולשבש את פעולות צה״ל והאזרחים שבמרחב הסמוך לעזה.

18:40: לפני זמן קצר, מטוסי קרב של צה״ל תקפו מספר עמדות שיגור במספר מוקדים ברצועת עזה שכוונו לאיזור המרכז ולאיזור הדרום. כמו כן, הותקפו גם מספר עמדות שיגור תת קרקעיות. בנוסף, בוצע נוהל "הקש בגג" בשכונת רימאל.

18:35: צבע אדום באשקלון וביישובי הדרום.

18:30: צבע אדום בשדרות ובעוטף עזה.

18:10: צה"ל מאשר: לפני זמן קצר, מטוס קרב תקף את ביתו של חליל אלחיה, סגן יושב ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור חמאס ששימש כתשתית טרור.

18:00: מטח כבד לעבר אשדוד, אשקלון ויישובי הדרום ועוטף עזה.

17:55: צבע אדום בקרית גת ובשדרות.

17:45: צבע אדום בכיסופים ובעין השלושה.

17:38: על פי דיווח ערבי, צה"ל תוקף כעת את ביתו של סגן מפקד חמאס, חליל אל-חא'ייה.

17:30: סוכנות הידיעות AP הביעה זעזוע מתקיפת צה"ל את בניין התקשורת בעזה: "אנחנו המומים ומזועזעים מכך שהצבא הישראלי השמיד את בניין שאירח אותנו. זוהי התפתחות מדאיגה. בקושי ניצלנו מאובדן חיים. העולם ידע החל מהיום פחות על המתרחש בעזה".

17:15: צבע אדום בשדרות ובעוטף עזה.

17:09: צבע אדום בכיסופים.

17:00: לפני זמן קצר, צה״ל סיכל ניסיון של פעילי טרור של ארגון הטרור חמאס לשגר רחפן מטיל נפץ לשטח ישראל בעיר עזה. כתוצאה מהפלת הרחפן, הוא נפל על חוליית השיגור וסיכל שני פעילים.

16:30: שר הביטחון בני גנץ בסיום הערכת מצב בפיקוד המרכז: "אני מבקש להעביר מסר לפלסטינים באיו"ש - למדינת ישראל אין עניין בהסלמה, אבל היא מוכנה לכל תרחיש. אם הטרור ירים את ראשו - אנחנו נוריד אותו. בעזה גבינו ביממה האחרונה מחיר קשה מאוד מחמאס - ויש עוד תוכניות פעולה רבות בכדי שנביא לשקט מוחלט ויציבות ביטחונית".

בני גנץ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בני גנץ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

16:00: צבע אדום בנחל עוז.

15:40: דובר החמאס מאיים כי תושבי תל אביב צריכים לצפות לתגובה עוצמתית לאחר הפצצת בניין התקשורת בעזה.

15:17: צה"ל הפציץ בניין ברצועת עזה בו מרוכזים כלי התקשורת ברצועה, בהם רשת אל ג'זירה. יושבי הבניין קיבלו התראה להתפנות ממנו זמן קצר לפני ההפצצה. "בבניין קיימים משרדים של כלי תקשורת אזרחיים, אשר ארגון הטרור חמאס מסתתר מאחוריהם ומשתמש בהם כמגנים אנושיים. ארגון הטרור חמאס ממקם במכוון את נכסיו הצבאיים בלב האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה", נמסר מצה"ל.

הפגת מגדל התקשורת בעזה (צילום: רשתות ערביות)
הפגת מגדל התקשורת בעזה (צילום: רשתות ערביות)

15:02: נפילה אותרה בספארי ברמת גן. בבדיקה שנערכה על ידי העובדים שנמצאים במקום התברר כי אין נפגעים בנפש בקרב העובדים ובקרב בעלי החיים. נראה כי מדובר בנפילת רסיס שיצר נזק בחומת מספר חצרות באזור הקופים. כשהמטפלים יצאו מהמרחבים המוגנים הם הכניסו את בעלי החיים לתוך בתי הלילה הממוגנים לטובת שמירה על ביטחונם.