על רקע אירועי האלימות האחרונים והמשבר בחברה הישראלית, כינסו בסוף השבוע אראל מרגלית, יו"ר JVP ומרגלית סטארטפ סיטי וסאלים ג'אבר, ראש מועצת אבו גוש, מפגש  יזמי הייטק ויזמים חברתיים למפגן משותף שקרא לחיבור ונגד אלימות, פילוג והסתה.

המפגש התקיים במרכז החדשנות של מרגלית סטארטפ סיטי בירושלים, והשתתפו בו יזמים ערבים ממזרח ירושלים, מפורדיס, מירושלים, אבו גוש, ובאר שבע שהביעו נכונות להגיע למרות ההתראה הקצרה וחגיגות עיד אל פיטר. מטרת הכינוס הספונטני, היה לפנות בקריאה משותפת ליזמים הישראלים, יהודים וערבים, להמשיך לפעול במשותף ולמרות הקושי לא לוותר, מתוך הבנה כי עתיד המדינה טמון בחיבורים בין יזמים משני הצדדים וכי יזמות היא נקודת המוצא ליצירה משותפת ותקווה חדשה.  

"כמעט כל אדם נורמאלי בארץ הזו  מדוכא היום, אבל מתוך הדיכאון הזה אנחנו גם מתעוררים", אמר אראל מרגלית, מייסד ויור' JVP ומרגלית סטארטפ סיטי, "דו קיום  הוא חשוב אבל חשובה גם עוצמה, העוצמה של החיבור. העתיד של המדינה שלנו, טמון בחיבורים ובשיתופי פעולה. דווקא עכשיו, כשכל הארץ בוערת, נשב יחד, נדבר, נחשוב, נעשה. יחד. כי אי אפשר אחרת".

"יש הרבה כאב בפנים וזה קשה מאוד", אמר סאלים ג'אבר, ראש מועצת אבו גוש, " שיתוף הפעולה בין ערבים ויהודים חשוב לנו.  למרות הקושי אנחנו צריכים לשמור על מה שיצרנו ולהמשיך להיות דוגמא לדו קיום, לשלום, לחיים משותפים. אסור לנו לתת לקיצוניים להשתלט על השיח. חייבים לעשות הכל כדי לעצור את האלימות".

בין היזמים שהצטרפו למפגש עם מרגלית, עדנאן ג'אבר, יזם טכנולוגי ממזרח ירושלים, תומר כהן, שותף מייסד ומנכ"ל משותף של עמותת Tech to peace, נתנאל יאנג, יזם טכנולוגי, בייגל סטודיו, ווארדה, יזמית בתחום החינוך מבאר שבע, איהאב ג'ברין, יזם חברתי מפורדיס, חבר ועדת מנהל של Tech 2 peace, יואב צרויה, שותף כללי, קרן JVP, עומר גבעתי, מנכ"ל המיזם החברתי, מרגלית סטארטפ סיטי קומיוניטי, מוחמד ג'אבר, מנהל המרכז הקהילתי, באבו גוש,  זהבה, פעילה חברתית מירושלים, ונוספים. 

"אנחנו כאן כדי להראות פן אחר של יחסים. אנחנו העתיד, לא השנאה ולא האלימות. אנחנו באמת הרוב שרוצה לחיות בשלום וביחד", אמרה  ווארדה, יזמת בתחום החינוך מבאר שבע, "כמי שפועלים יחד כבר הרבה שנים במשותף, אנחנו אומרים זה לא מאבק בין יהודים לערבים. רוב אזרחי ישראל רוצים לחיות וליצור יחד".

"לא מספיק רק לדבר על הביזניס ולפתוח ביזניס ביחד, צריך גם להכיר, לשמוע, להרגיש , צריך להבין איך הצד השני חושב ולמה הוא חושב כדי ליצור שותפויות וחבורויות לטווח הארוך, "אמר תומר כהן, מנכל ומייסד Tech 2 Peace , "למרות המצב אנחנו נחבר בין האנשים ונמשיך לעשות את הפעילות שלנו למען עתיד טוב יותר, לא משנה מה אנחנו לא נוותר. העתיד שלנו, העתיד של המדינה שלנו, טמון בחיבורים, בשיתופי פעולה, ולא בהסתה ובפילוג".

עדנאן ג'אבר, יזם טכנולוגי, ממזרח ירושלים,Tech 2 peace: "אם ילד אחד יהרג בגלל הקונפליקט הזה, אף אחד לא יוכל להחזיר את חייו חזרה. אסור לאפשר לזה לקרות. זו האמונה שלי, זה מה שהייתי שרוצה שכולם יבינו. חייבים לעצור את האלימות".

מוחמד ג'אבר, יזם חברתי, מנהל מרכז קהילתי אבו-גוש' סיפר: "בשלושה -ארבעה ימים שקרו פה בארץ, זה יום ולילה אנחנו עובדים סביב השעון רשות קטנה, אבל מסביב לשעון עם אנשי חינוך, איך אפשר לשבת ולדבר עם הנוער ועם הצעירים, להרגיע, למנוע התססה". 

"אני צריכים למצוא את המקום והמרחב שבו נוכח לנהל שיח של בני אדם, דווקא מתוך הייאוש להבין מה נמצא שם, איך אנחנו יכולים לנהל את השיח, ולהרגיש את מה האחר מרגיש", אמר נתנאל יאנג, יזם טכנולוגי מירושלים, איש פיתוח בבייגל סטודיו. 

מפגש היזמים בירושלים ממשיך את שיתוף הפעולה שמקיים מרגלית עם יזמי הייטק  ממזרח ירושלים, רק לאחרונה ארח מרגלית בממרכז החדשנות שהקים בירושלים, האקתון יהודי-ערבי ראשון מסוגו בו השתתפו עשרות יזמים  יזמים ערבים ויהודים מבית חנינא, שועפאט, רחביה ושכונות נוספות בעיר במהלכו הציגו למשקיעים מיזמים טכנולוגים מתחומים שונים לקידום טובת העיר ותושביה.  

כחלק משיתוף הפעולה הוחלט לקיים  כנס המשך בו צפויים להשתתף עשרות יזמים ערבים ויהודים מכל חלק העיר. המפגש יתקיים ב ב 26 במאי, במתחם מרגלית סטארטפ סיטי בירושלים.

בנוסף, ולצד קידום שיתופי פעולה טכנולוגים עם יזמים מהמגזר הערב, ובכלל  זה גם הקמת חממת TAKWIN בחיפה, יחד עם היזם והמשקיע עימאד טלחמי ומייסד פיטנגו, חמי פרס, מקדם מרגלית יוזמות חינוכיות משמעתית עבור ילדים ובני נוער משכונות במזרח ירושלים, אבו גוש וישובים נוספים באמצעות מיזם מרגלית סטארטפ סיטי בקהילה, שמאפשר למאות ילדים ערבים להיות חלק ממעגל יזמים צעירים, תוך שימת דגש על חיזוק מקצועות מתמטיקה, אנגלית, מחשבים, מדעים לצד מפגשים מעוררי השראה עם יזמים טכנולוגיים.