15 המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם התכנסו היום (ראשון) לדיון פומבי ראשון שעסק בסבב הלחימה הנוכחי בין ישראל לעזה. זאת, כפשרה בין ארצות הברית, שביקשה לקיים את הדיון רק מחרתיים, לבין סין, תוניסיה ונורווגיה, שרצו לקיים את המפגש כבר שלשום. עם זאת, דיפלומטים אמרו ל"רויטרס" כי עדיין לא גובשה הצהרה משותפת, מכיוון שהאמריקאים "לא מאמינים שזה יסייע למצב". לאור כך, הדיון הסתיים ללא החלטות.  

"האלימות בעזה וסביבתה מחרידה וחייבת להיפסק", אמר במהלך הדיון מזכ''ל האום אנטוניו גוטרש, שאף סיפר כי נערכים כעת מאמצים להביא להפסקת אש. "האו"ם מפעיל באופן פעיל את כל הצדדים להפסקת אש מיידית. פעולות האיבה כבר גרמו למוות בלתי מתקבל על הדעת, לסבל עצום ולפגיעה בתשתיות חיוניות", הוסיף גוטרש.

"אני נחרד מהמספר הגדול יותר ויותר של נפגעים אזרחיים פלסטינים, כולל נשים וילדים רבים, מהתקיפות הישראליות בעזה. אני גם מצער על הרוגים ישראלים מרקטות ששוגרו מעזה", המשיך גוטרש שאף מסר כי הוא מודאג מעימותים בין כוחות הביטחון הישראליים ביהודה ושומרון ומזרח ירושלים לבין האוכלוסייה הערבית.

לדבריו, הדאגה אף גדלה כאשר הבין כי בישראל ישנן קבוצות בערים המעורבות אשר פועלות באלימות זו כנגד זו. "על מנהיגים מכל הצדדים מוטלת האחריות לרסן את הרטוריקה המציתה ולהרגיע את המתח הגובר", סיכם מזכ''ל האו''ם.

שגריר ישראל לאו''ם, גלעד ארדן, דיבר אף הוא בדיון ואמר כי "לישראל אין ברירה אלא לעצור את המתקפות של החמאס ועליהם לשאת באחריות. בכל פעם שהחמאס יורה טילים מתוך אוכלוסייה אזרחית ומסתתר מאחוריה, הוא מבצע פשעי מלחמה. החמאס תוקף אזרחים, בזמן שישראל תוקפת טרוריסטים. בפניכן הבחירה האם לתמוך בישראל או לחזק ארגון טרור".

"כישראלי, יהודי ואב לארבעה, אני כואב עמוקות על מוות כל אזרח – בין אם ישראלי או פלשתיני. אבל כל נסיון להשוות בין ישראל לחמאס הוא  נסיון מעוות מוסרית, חוקית ועובדתית. ישראל משתמשת בטילים כדי להגן על ילדים וחמאס משתמש בילדים כדי לגן על טילים", סיים ארדן.

גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

שגרירת ארה''ב באו''ם התייחסה גם היא בנאומה לפתרון המדיני של שתי המדינות והתריעה ש"הלחימה מחבלת בקידום הפתרון", קראה לחמאס "לעצור מייד התקפות טרור ופרובקציות" וגינתה "הסתה,פיגועים אלימים ופעולות טרור", כאשר היא כוללת בהגדרה זו את "פינוי מזרח ירושלים".

מי שתקף את ישראל היה שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מלכי שאמר: "אין מלים לתאר את מה שהפלשתינים עוברים. ישראל ממשיכה לבצע את אותם דברים ולצפות לתוצאות שונות", אמר. "האם ישראל באמת חושבת ששיגור כוחות למסגד אל-אקצא בחודש הכי קדוש וביום הכי קדוש לא יהיו לזה השלכות?".

לקראת הכינוס, שב מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש על קריאתו לכל הצדדים המעורבים להפסיק את האש, ולאפשר "למאמצי התיווך לצבור תאוצה במטרה לסיים את הלחימה באופן מיידי".

צה"ל תקף את ביתו של מפקד גדוד כפר ג'בליה בחמאס. צילום: דו"צ

בתוך כך דווח ב"וואלה!" כי שרי החוץ של 27 המדינות החברות באיחוד האירופי יתכנסו ביום שלישי לישיבת חירום בזום בנושא המצב בעזה. שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל אמר שהישיבה תעסוק "בהסלמה ובמספר הבלתי מתקבל על הדעת של אזרחים שנפגעו", ותבחן דרכים בהן האיחוד יכול לסייע לסיום הלחימה.