החוק קובע שתי אפשרויות לחלוקת עזבונו של אדם לאחר פטירתו. 

אפשרות אחת: על פי ההוראות המופיעות בצוואתו. 

אפשרות שנייה: אם לא נערכה צוואה יחולק הרכוש על פי דין כלומר על פי הכללים שקבע החוק. האפשרות הראשונה קודמת לאפשרות השנייה- דהיינו אם קיימת צוואה, יחולק הרכוש כפי שמפורט בה.

לפניה ישירה אל אילה פולק-משה, עו"ד מגשרת ונוטריון, לחץ/י כאן

מהן הדרכים לעריכת צוואה? 
ישנן ארבע דרכים לעריכת צוואה:
 
צוואה בכתב יד, צוואה בפני שני עדים, צוואה בפני רשות וכן אפשרות נוספת ונדירה ביותר היא צוואה בעל פה (צוואת שכיב מרע). 

  1. צוואה בכתב יד- צריכה להירשם בכתב ידו של המצווה מתחילתה עד סופה וכן לכלול תאריך ואת חתימת המצווה.
  2. צוואה בעדים- צוואה אותה חותם המצווה בפני שני עדים שהם מעל גיל 18 ושהם לא נהנים בשום צורה מהצוואה. הצוואה תיחתם, כאמור, על ידי המצווה בפני שני עדים לאחר שהמצווה הצהיר בפניהם שזו צוואתו והעדים מאשרים באותו מעמד שהמצווה הצהיר וחתם עליה. צוואה כזו יכולה להיות מודפסת בניגוד לצוואה בכתב יד שחייבת להיות בכתב ידו של המצווה. 
  3. צוואה בפני רשות- זו צוואה אשר נעשית בפני שופט, רשם של בית משפט או רשם לענייני ירושה, נוטריון או בפני חבר של בית דין דתי. במקרה זה, ייקראו דברי הצוואה בפני המצווה, הוא יצהיר שזו צוואתו, והרשות תאשר בחתימתו על פני הצוואה שהיא נקראה ושהמצווה הצהיר כאמור.
  4. צוואה בעל פה- זו צוואת שכיב מרע וכן מי שרואה עצמו, בנסיבות המצדיקות זאת, מול פני המוות, רשאי לצוות בעל-פה בפני שני עדים השומעים לשונו. על העדים להעלות על הכתב את נוסח הצוואה ולהגישה לרשם לענייני ירושה בהקדם האפשרי.

מה קורה במקרה שלא מוצאים את הצוואה המקורית. האם ניתן להסתמך על העתק של הצוואה? 
הכלל הוא שצוואה טעונה הוכחה באמצעות הגשת צוואה מקורית. 

עם זאת, סעיף 68ב לחוק הירושה, מכיר בכך שיש מקרים שבהם ניתן להוכיח או שהשמדת הצוואה לא ביטלה אותה או שמסיבה כלשהי לא ניתן להגיש את הצוואה כמות שהיא, ובמקרה כזה רשאי ביהמ"ש להתיר הגשת צוואה על ידי העתק שלה או בדרך אחרת.  

לרשם לענייני ירושה אין סמכות לקיים צוואה על סמך העתק והבקשה תעבור להכרעת בית משפט לענייני ירושה.   

עורכת הדין אילה פולק-משה  (צילום: Monika Fitz Photography)
עורכת הדין אילה פולק-משה (צילום: Monika Fitz Photography)

מה צריך להוכיח לביהמ"ש  אם לא מוצאים את הצוואה המקורית?
כדי שביהמ"ש ייתן צו קיום לצוואה על סמך העתק- עליו להשתכנע כי האדם חתם על הצוואה בנוסח של ההעתק ולא ביטל אותה או השמיד אותה.  

סעיף 36 לחוק הירושה מאפשר לאדם לבטל את צוואתו על ידי ביטול במפורש כפי שעורכים צוואה, או על ידי עריכת צוואה חדשה, או ידי השמדת הצוואה; עוד קובע החוק כי במידה שאדם השמיד את צוואתו, חזקה עליו שהתכוון בכך לבטלה.  

רעיון חזקת ההשמדה הוא שאם צוואה הייתה אמורה להיות בביתו של המצווה והיא לא נמצאה אז יש להניח כי המצווה השמיד אותה. אולם החזקה ניתנת לסתירה וניתן להוכיח כי הצוואה לא הושמדה.

לדוגמא, ניתן יהיה להוכיח שמישהו שיש לו צד בעניין ולא מעוניין שהצוואה תיחשף, היה בעל גישה לנכסי המצווה ויש יסוד להניח שהיה לו יד ורגל בהשמדת הצוואה. 

ניתן להוכיח שהצוואה המקורית אבדה (במעברי דירות לדוגמא, לא מוצאים את עורך הדין וכו')- ושלא מוצאים אותה. כאשר צוואה מקורית אבדה, בית המשפט יבחן אם נעשה מאמץ סביר למצוא את הצוואה אך הוא לא צלח- בכדי לעמוד בדרישות החוק.

החוק גם מאפשר במקרים מאוד מאוד נדירים להוכיח את תוכן הצוואה בדרכים שונות ובדרך כלל באמצעות עדות של עו"ד שכתב את הצוואה או של כל מי שנטל חלק בהכנתה או שהיה מודע לתוכן הצוואה בדרך זו או אחרת. 

סיכום
גם אם קיים רק העתק של הצוואה ולא מוצאים את הצוואה המקורית, יש לביהמ"ש סמכות לקיים את הצוואה גם על סמך העתק אם ביהמ"ש ישתכנע שאכן הייתה צוואה כזו והמצווה לא השמיד אותה.  

המלצה: כדאי תמיד לחתום על כמה עותקים, כך שיהיה עותק גם אצל המצווה וגם אצל עורך הדין ובמקום ידוע לבני המשפחה. בנוסף,  כדי להבטיח כי הצוואה עליה חתמתם תקוים, ניתן כיום להפקיד את צוואתכם אצל הרשם לענייני ירושה גם בהפקדה מרחוק -  ובאופן זה תוכלו להבטיח כי הצוואה המקורית מופקדת ורצונכם יקוים.

עו"ד מגשרת ונוטריון אילה פולק-משה עוסקת בירושות, צוואות ועיזבונות, עריכת ייפוי כוח מתמשך, אפוטרופסות, גישור, שירותי נוטריון ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.