ממשלת ישראל נאלצת להתמודד עם שורה של גינויים וביקורת מצד מדינות רבות בעקבות סבב הלחימה בעזה מול החמאס, אך המדינה המוסלמית שלפני כשנה חתמה על הסכם נורמליזציה עם ישראל החליטה לשמור אמונים להסכם.

ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוק אמר אתמול לשליח "מעריב" בפריז, בשיחה ראשונה עם כתב ישראלי, כי תהליך הנורמליזציה עם ישראל יימשך בכל מצב. "זהו האינטרס שלנו ואנחנו רוצים בו. התחייבנו ונעמוד בכך. אנחנו נחושים מאוד לעמוד בהסכם עם ישראל. גם אם העימות הנוכחי בין ישראל לפלשתינים אינו הרגע הנוח לכך", ציין חמדוק, שההשתתף בוועידת הסיוע הבינלאומי לשיקומה של סודן הנערכת בימים אלו בפריז.

נתניהו מתייחס להסכם עם סודאן. צילום: לע"מ

לעומתו, שרת החוץ של סודאן מרים אל מאהדי אמרה ל"מעריב" כי להסכם עם ישראל אין עדיין גושפנקה פורמלית, ולכן למעשה הוא אינו קיים. לדבריה, ההסכם עם ישראל כלל לא עלה כגורם המסייע לכלכלה הסודנית בוועידת הסיוע בפריז. היא הוסיפה כי סודן הודיעה על ההסכם בזמנו כי זה היה התנאי שהציבו האמריקאים ואחרים, "כדי שיורידו אותנו מרשימת המדינות התומכות בטרור. בהסכם נקבע שהפרלמנט צריך לאשרר והוא עדיין לא נבחר ולא התכנס". בכך היא התייחסה למחלוקת בממשלה ולמחאה בחוגי השמאל האזרחי בסודן נגד ההסכם עם ישאל.

יוזם ההסכם עם ישראל הוא עבדל פאתל אל בורחאן, ראש מועצת הריבונות הלאומית בסודן, לאחר ההפיכה הצבאית שהדיחה את הרודן עומר אל בשיר. בורחאן עומד בראש המדינה עד הבחירות החופשיות שנועדו להתקיים בשנת 2022.

ראש הממשלה חמדוק, נציג הגורמים האזרחיים במדינה, הביע בזמנו הסתייגויות מההסכם עם ישראל, אך עכשיו כאמור הוא תומך בו.
גורם במשלחת הסודנית לפריז אמר ל"מעריב" כי רובו של העם בסודן תומך בהסכם וכי הוא טוב למדינה מבחינה כלכלית ומדינית, אך כמה מנציגי המפלגות והזרמים השונים שהשתתפו בוועידה הביעו את הזדהותם עם מאבקו של העם הפלסטיני. בוועידה הודיעה צרפת על מחיקת חוב סודני של 5 מיליארד דולר, וגרמניה על מחיקת חוב של 360 מיליון דולר.